Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Fira jul med sitt ex

Jag hade dragit mig ur ett sådant förhållande. Inte för att de är goda vänner, utan för att de inte har samma syn som jag har.

Jag hade inte velat vara tillsammans med en man, som ser sitt ex och sina barn som en familj, sina barn är en sak, men se exet som sin familj, då finns det ingen framtid med mig.

• sextiotalist
    Brumma skrev 2017-12-08 10:38:27 följande:

Mina föräldrar är skiljda sedan många år. Min mamma är ogift medans min pappa lever ensam - båda vill självklart fira jul med barn och barnbarn och således firar de även jul tillsammans. Även mammas man är med då han tillhör familjen.

I år kommer julafton att firas HEMMA hos min pappa. Mamma och hennes man deltar som vanligt.

Så ja, jag tror det är många som gör så. Sedan finns det självklart även de som gör andra val - hur ni gör är ju upp till er, men med tanke på att du ändå skall fira med dina barn känns det som om din sambo själv kan ta beslut om hur hon vill göra..

Jag har bara läst om detta, har nog bara en bekant som gör det (men det var för att exet inte skulle supa ned sig över julen i början, när han träffade en ny så var han inte ensam längre, då slutade detta).
    Jag tror inte alls det är vanligt, snarare ovanligt.
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2017-12-08 11:58:27 följande:
    Måste man se sin gamla partner som familj för att man firar jul samtidigt med sina barn?

Jag vet med säkerhet att min mamma inte ser min pappa som "familj" men hon OCH hennes man ser oss barn som familj - och VI ser självklart pappa som familj. Och

De firar liksom inte jul med varandra utan med barn och barnbarn - som råkar vara deras gemensamma..
    För att man inte är villig att skapa nya traditioner med sin nya partner. Att jag hade tolkat det som man inte ser någon framtid ihop.
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2017-12-08 12:47:14 följande:
    Fast TS är ju inte intresserad av att skapa nya traditioner - han firar ju jul med sina barn och verkar inte villig att slå ihop ngt firande med sambons familj. Han vill ju bara inte att sambon skall vara på samma julfirande som sin exmake.

TS är ju lika ointresserad av att skapa nya traditioner som sambon.. HAN vill inte ändra sina planer - han vill bara att sambon ska ändra..

Om TS velat fira julen med sin sambo och hon HELLRE firat med sina barn och exmaken, då hade jag litegrann förstått hur du resonerar - men "skapa nya traditioner" innebär ju här att TS firar jul med sina barn och sambon eventuellt sitter ensam. . Det känns ju inte sådär väldigt "jag vill skapa nya traditioner" precis..

Så - på vilket sätt har TS sambo en "annan inställning" än TS?
    Jag har inga åsikter om hur ts ska lösa det, däremot så skrev jag för mig hade det inte varit ett alternativ. Men då i och med att jag skulle haft som avsikt att skapa traditioner med den personen.

Självklart kan han inte kräva att ts bryter det som de har och inte är beredd på att göra detsamma.
Svar på tråden Fira jul med sitt ex