Inlägg från: möjligt |Visa alla inlägg
  • möjligt

Fira jul med sitt ex

Det är väldigt oklart hur du önskar att julen skulle se ut istället?

Om detta är deras jultradition så skulle det ju vara oerhört konstigt att plötsligt porta barnens pappa(exet ). Framförallt som du inte ens är där. Det låter ju inte som att hon så mycket firar med sitt ex som att båda föräldrarna önskar fira med sina barn. Har de en relation som är tillräckligt god för att det ska funka så är det väl toppen.

Sätt dig i hennes skor skulle du vilja ge upp firandet med dina barn? För förutom att det känns konstigt och onödigt så hade det ju kunnat bli konsekvensen om exet blir portat, nämligen att hennes barn väljer att fira med honom

Angående middagen så är det väl lite samma sak, de är ju båda fortfarande barnens familj och det är väl härligt för barnen om de kan behålla en bra relation trots att de inte är ett par längre.

• möjligt
    Malkolm1sthlm skrev 2017-12-08 07:29:03 följande:

På frågan hur jag vill att det skulle vara. Med de förutsättningar som finns, avstånd, mina barn som inte känner hennes släkt samtidigt som min sambos julfirande verkar bli ganska stort vad gäller antal människor så har jag principiellt ingenting emot att dela upp som vi gör nu. Det är snarare som någon anonym skrev tidigare "Är det där med exet som skaver?" Ja, så är det naturligtvis. Av skäl som jag inte vill gå in på i ett sånt här forum kring deras långa relation så tycker jag att det är konstigt att man ö h t vill inbjuda till den här typen av aktiviteter, där det - förvisso bara för några timmar - är som att de fortfarande är en familj. Det hade varit mer klädsamt att avstå. Tycker jag. Men jag förstår om man utan att veta allt bakomliggande kan tycka att det är hur sunt som helst att ta med ex på julfirande och middagar.

Fast jag förstår fortfarande inte vad du vill med julen?

Hur exakt vill du att det ska se ut detta året?

Du säger klädsamt att avstå, menar du att hon ska stanna hemma med dig och dina barn och avstå hela sin släkt och sina barn? Eller menar du att hon ska bryta traditionen och se till att exet blir portat från julfirandet som han varit med på i flera år?

Du skriver att du firar hemma oss er vilket innebär att detta julfirande händer hos n?gon av hennes släktingar, så rent tekniskt är det ju inte heller hennes fest så att säga, eller hur?

Några har nämnt uttrycket sunt i tråden och som barn till skilda föräldrar hade jag nog snarare ifrågasatt hur sunt min mammas nya förhållande var om hennes nya partner hade dikterat att hon minsann måste bryta traditionen och inte längre fick lov att fira med oss barn, hela släkten och barnens pappa. Framförallt när partnern inte ens själv skulle vara med. Det låter ju inte som att du inte skulle vara välkommen om du ville komma eller?

Har ens nya partner barn så kommer exet alltid att finnas I kulisserna, har de även en bra vänskaplig relation tycker jag inte man har någon rätt att kräva att den ska upphöra. Tänk så mycket bättre det varit för alla barn om skilda föräldrar kunnat komma överens så väl.

Tycker det hade varit ett annat läge om du uttryckt att du ville starta en ny tradition med er som par. Tex att du följde med eller bjuda in alla till er. Hade du då inte varit välkommen eller hon då hellre firat med bara exet än dig då pratar vi ju osunt.
Svar på tråden Fira jul med sitt ex