Hoppa av skolan och hitta sig själv?!
Idag slog det mig att jag vill hoppa av min utbildning, eller iallafall ta ett sabbatsår för att hitta mig själv. Jag är 18 år gammal och är snart klar med första terminen på ekonomi kandidatprogrammet på Lunds universitet. Har aldrig haft svårt för skolan och under hela min skolgång fått toppbetyg. Men det vände när jag började på universitetet. Jag är ytterst omotiverad för skolan och blir pga det också kuggad på alla mina tentor, vilket i sin tur skapar ännu mer stress för mig. Jag känner mig nedstämd och ser ingen livsglädje i min vardag. Jag är för tankspridd och kan inte fokusera på skolan, för jag känner att jag missar ut på så mycket i livet. Jag har även precis gått ut ur ett längre förhållande, övergivit min tidigare umgängeskrets och upptäckt bättre möjligheter i livet som jag är sugen på att testa.
Jag har ett intresse som jag hade velat ägna mer tid åt, något som jag verkligen brinner för (inom mode och smink) och hade velat ge mig in på det. Men såklart har jag föräldrar som inte riktigt håller med mig, utan utbildning är du ingenting enligt dem. Jag vill hitta mig själv, hitta ett jobb som jag älskar och brinner för, följa mina drömmar, kanske till och med starta eget. Jag kanske tänker orealistiskt, men jag hade aldrig kunnat tänka mig att jobba med något i resten av mitt liv som jag inte är passionerad över. Utbildning är är visserligen en säkerhet, men det känns inte som jag, inte än iallafall. Jag vill följa mitt hjärta och börja göra det jag älskar, för kan inte fokusera på skolan samtidigt, blir stressad och det gör att jag inte kommer någonstans med varken skolan eller mina intressen. Vilket resulterar nedstämdhet.
Jag är ganska inställd på att jag vill hoppa av själv som det säkert märks av i min text. Behöver bara få höra några visa ord från andra som kanske varit i liknande situation.
Vad tycker ni? Är det värt att ta sabbatsår/uppbehåll? Måste man verkligen ha en utbildning om man är tillräckligt driven och självlärd? Man kan ju trots allt bli sin egen chef? Gör man det man älskar blir man duktig i det oavsett utbildning eller inte?