Anonym (hur förlåta sig själv?) skrev 2017-12-05 17:08:26 följande:
TACK ska ni ha<3.
Ja, jag tror att jag genom livet har haft en tendens att bli fixerad vid saker och personer.
Jag har en bror som är beroende och som jag försökt få att sluta med drogen i 20 års tid.
Nej, jag har ingen partner eller barn, nåt som jag förstått förvärrar hela situationen.
Angående att man inte får det som man vill alltid, nej visst, det har du fullkomligt rätt i. Det svindlande i detta är att det var jag som orsakade detta, jag gick in och försökte rätta till, styra och i min stora envishet orsakade jag denna tragedi.
Insikten på djupet av vad som hänt fick jag inte förrän ca 6 mån efter hennes död
och jag tog då kontakt med Mammas boende och ssk för att höra hur beredskapssköterskan resonerat som gav den andra dosen så kort efter den första.
Jag fick bara till svar att detta var hennes beslut och inte mitt, trots att det var jag somm ringde på larmet och sa att jag inte tyckt första dosen hjälpt.
Jag bad då att få journalen hemskickad, där är den första dosen inte med, endast den sista.
Jag skrev till dom att detta ju inte stämde då det var jag själv som satt där och vakade och hade ringt efter bsk båda gångerna.
Dom svarade aldrig på det.
Jag utgår från att bsk därför begått ett misstag och försökt mörka det.
Att hon dog av den andra dosen eftersom hon fick för mkt morfin o stesolid och inte kunde hålla uppe den andningstakt hon behövde, jag har också förstått i efterhand genom en massa googlande, att morfinet gör andningen tyngre och trögare.
När detta hände visste jag bara att morfinet lugnade ner andningen och trodde det skulle vara bra för min Mamma.
För att hon ska ha dött av morfin så hade hon behövt ha mellan över 3ml outspedd, dvs 30mg rätt in i blodet.
Att dem inte dokumenterat korrekt i journalen är fel, absolut men det har säkert glömts bort av den ssk som gav eftersom din mamma dog den natten. Det är vanligt att saker och ting glöms bort.
Morfik hämmar andningen, ger en andingsdepression med det ska mycket till för att man ska dö av den dos morfin man får i terminalstadiet.