Inlägg från: villbusa |Visa alla inlägg
  • villbusa

    Ni med C och Ce kort.

    Magicspace skrev 2017-12-03 01:14:16 följande:

    Hade för mig att YKB är nödvändigt nu för tiden, så den blir ju ganska svår o få för utländska arbetare nu för tiden?


    Ykb krävs i hela eu/ess behöver inte vara svensk. Så.konkurrensen från låglöne förare med flera förarkort förekommer. Du varken kan eller vill konkurrera med de förarna.

    Ofta stressigt slitigt o långa arbetsdagar. Vill du tjäna pengar ska du söka nättidning som ger lite mer ob. Traktamente ger ju lite om du ligger ute men är skattefritt o därmed inte pensionsgrundande...
  • villbusa
    Magicspace skrev 2017-12-03 01:17:30 följande:

    Vad får du i lön om man får fråga?


    Varje körning är unik och lönen beror på hur många timmar du jobbar o Hur mycket ob o övertid det blir. Det är inte speciellt högavlönat att köra lastbil.

    På min firma här vi månadslön som ligger på ca 26 000. Vissa av förarna som kör dagtid får inte ihop mycket mer än så. Jag kör i stort sett uteslutande nätter o helger o kommer upp i 32-34 000 med ob o övertid.

    Kan du tänka dig att flytta eller pendla till Norge så ger deras avtal på vissa firmor bättre utdelning. Betydligt bättre ob och övertidsersättning på de norska företag jag kört för. Och du kan komma upp i över 200 nok i timmen med ce- kört om du drar dig ut i obygderna. Runt Oslo o längs svenska gränsen är lönen ofta lite lägre.
  • villbusa
    Magicspace skrev 2017-12-03 22:49:46 följande:

    Hörde att det är lite mer lön om man kör fjärr, stämmer det?

    Min väns vän kör fjärr o får ut 28 e skatt, han kör på dagtid.

    När man läser lite här o där så kommer det inte upp till den lönen.


    De åkeriet jag känner till är det ingen skillnad i lönen på fjärr eller lots. Det kan skilja ganska mycket på hur mycket man jobbar oxå. Lagen tillåter ju att vi har upp till 48 h i veckan i snitt. Mitt schema är tänkt att ligga på 36 h i veckan i snitt men i praktiken brukar det bli uppåt 38 o det ger 24-26000 efter skatt. Då är allt lön o pensionsgrundande. Många som ligger ute på fjärr räknar sina traktamente som lön. Det är givetvis pengar i fickan det oxå men är ju ersättning för förhöjda levnadsomkostnader när man bor i bilen.
  • villbusa
    Anonym (Ce) skrev 2017-12-04 22:12:38 följande:

    Jag brukar hamna nånstans mellan 20-22000 ut vilket enligt mig mening egentligen är för lite med tanke på hur mycket slit det är ön dagarna. Jag kör distribution med släp.


    Kan bara hålla med. Stora delar av branschen är under betald. Skamligt att den mest krävande körningen som kräver de skarpaste chaufförerna ger så dålig utdelning i plånboken. Kan jag undvika det kommer de aldrig att få mig att köra distribution/stycke på dagtid i Sverige.
  • villbusa
    Magicspace skrev 2017-12-03 22:49:46 följande:

    Hörde att det är lite mer lön om man kör fjärr, stämmer det?

    Min väns vän kör fjärr o får ut 28 e skatt, han kör på dagtid.

    När man läser lite här o där så kommer det inte upp till den lönen.


    Har du sett din väns väns lönespec? Vad är det som ger en utbetalning på 28 kkr? Många kallar sina traktamente för lön. Det är feltänkt... Traktamente är inte sjuklönegrund semestergrund pensionsgrund a-kassegrund.. så det kan bli en trist överraskning när man behöver använda något av det. Så vill du säkert veta vad någon tjänar så studera en lönespec.
Svar på tråden Ni med C och Ce kort.