Ni med C och Ce kort.
Ska studera ykb snart och jag undrar ni som har ce kort, vad är skillnaden i lön mellan c o ce kort, säg att man kör fjärr.
Och undrar vad ni har i lön just nu?
Ska studera ykb snart och jag undrar ni som har ce kort, vad är skillnaden i lön mellan c o ce kort, säg att man kör fjärr.
Och undrar vad ni har i lön just nu?
Hett tips för framtiden är att googla istället för att fråga här...
www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/fordon-du-far-kora/
Nu är du ute o cyklar, jag frågade om lönen mellan korten.
Definitivt! ...och av det kan jag lära att; full och trött ska man INTE vara när man svarar
Men jag kan ju spekulera lite ändå. Å ena sidan så borde ju högre kompetens ge högre lön, men då branschen (speciellt för låååånga transporter) är "smittad" av lågavlönade chaufförer från östeuropa så kanske det inte är mycket att hoppas på. Dessa människor kanske inte konkurrerar på samma sätt om de strikt inhemska jobben där där det oftare endast krävs C-kort (renhållning, schakt, bygg, bud- och postbil).
Transportavtalet gör ingen skillnad på C och CE.. lönen ligger typ på 127kr/Tim.
Att fråga hur mkt man får ut när man kör fjärr är lite som att fråga hur långt ett snöre är... Ligger man ute, OB-tid osv spelar in massor
Skillnaden är i stor sett ingen mer än att man oftast har ett traktamente ovan på ordinarie lön. Men rent krasst sett så blir du mer anställningsbar med CE behörighet än mer bara med C. Men att jobba med Ce innebär oftast att man jobbar mer för samma lön. Men jag skulle vilja höja ett varningens finger det är INTE ett 7-16 jobb utan snarare ett 6-18 jobb med en så kallad fridag i veckan dvs att du schemaläggs på 10h per arbetsdag + övertid på det. Jag jobbar själv som CE förare har nog inte slutat i tid på dom senaste 5 åren detta pga att kunderna ställer krav på tidiga leveranser och sena hämtningar.
Det är egentligen ett yrke med mycket stress och krav på service och att vara på rätt plats på rätt tid.
Definitivt! ...och av det kan jag lära att; full och trött ska man INTE vara när man svarar
Men jag kan ju spekulera lite ändå. Å ena sidan så borde ju högre kompetens ge högre lön, men då branschen (speciellt för låååånga transporter) är "smittad" av lågavlönade chaufförer från östeuropa så kanske det inte är mycket att hoppas på. Dessa människor kanske inte konkurrerar på samma sätt om de strikt inhemska jobben där där det oftare endast krävs C-kort (renhållning, schakt, bygg, bud- och postbil).
Skillnaden är i stor sett ingen mer än att man oftast har ett traktamente ovan på ordinarie lön. Men rent krasst sett så blir du mer anställningsbar med CE behörighet än mer bara med C. Men att jobba med Ce innebär oftast att man jobbar mer för samma lön. Men jag skulle vilja höja ett varningens finger det är INTE ett 7-16 jobb utan snarare ett 6-18 jobb med en så kallad fridag i veckan dvs att du schemaläggs på 10h per arbetsdag + övertid på det. Jag jobbar själv som CE förare har nog inte slutat i tid på dom senaste 5 åren detta pga att kunderna ställer krav på tidiga leveranser och sena hämtningar.
Det är egentligen ett yrke med mycket stress och krav på service och att vara på rätt plats på rätt tid.
Hade för mig att YKB är nödvändigt nu för tiden, så den blir ju ganska svår o få för utländska arbetare nu för tiden?
Nattkörning givetvis....
Hade för mig att YKB är nödvändigt nu för tiden, så den blir ju ganska svår o få för utländska arbetare nu för tiden?
Vad får du i lön om man får fråga?
Hörde att det är lite mer lön om man kör fjärr, stämmer det?
Min väns vän kör fjärr o får ut 28 e skatt, han kör på dagtid.
När man läser lite här o där så kommer det inte upp till den lönen.
Vad får du i lön om man får fråga?
Jag brukar hamna nånstans mellan 20-22000 ut vilket enligt mig mening egentligen är för lite med tanke på hur mycket slit det är ön dagarna. Jag kör distribution med släp.
Hörde att det är lite mer lön om man kör fjärr, stämmer det?
Min väns vän kör fjärr o får ut 28 e skatt, han kör på dagtid.
När man läser lite här o där så kommer det inte upp till den lönen.