Ni med C och Ce kort.
Ska studera ykb snart och jag undrar ni som har ce kort, vad är skillnaden i lön mellan c o ce kort, säg att man kör fjärr.
Och undrar vad ni har i lön just nu?
Ska studera ykb snart och jag undrar ni som har ce kort, vad är skillnaden i lön mellan c o ce kort, säg att man kör fjärr.
Och undrar vad ni har i lön just nu?
Nu är du ute o cyklar, jag frågade om lönen mellan korten.
Definitivt! ...och av det kan jag lära att; full och trött ska man INTE vara när man svarar
Men jag kan ju spekulera lite ändå. Å ena sidan så borde ju högre kompetens ge högre lön, men då branschen (speciellt för låååånga transporter) är "smittad" av lågavlönade chaufförer från östeuropa så kanske det inte är mycket att hoppas på. Dessa människor kanske inte konkurrerar på samma sätt om de strikt inhemska jobben där där det oftare endast krävs C-kort (renhållning, schakt, bygg, bud- och postbil).
Skillnaden är i stor sett ingen mer än att man oftast har ett traktamente ovan på ordinarie lön. Men rent krasst sett så blir du mer anställningsbar med CE behörighet än mer bara med C. Men att jobba med Ce innebär oftast att man jobbar mer för samma lön. Men jag skulle vilja höja ett varningens finger det är INTE ett 7-16 jobb utan snarare ett 6-18 jobb med en så kallad fridag i veckan dvs att du schemaläggs på 10h per arbetsdag + övertid på det. Jag jobbar själv som CE förare har nog inte slutat i tid på dom senaste 5 åren detta pga att kunderna ställer krav på tidiga leveranser och sena hämtningar.
Det är egentligen ett yrke med mycket stress och krav på service och att vara på rätt plats på rätt tid.