• Anonym (Ceci)

Tillbaka med exet och bli bonusmamma åt nya barn

Jag och mitt ex var skilda i cirka 10 år. Under dessa har han fått ytterligare två barn med en kvinna. Nu är det så att vi egentligen aldrig slutade älska varandra och har beslutat att försöka på nytt.

Vi bor ihop och satsar på att hans barn ska komma varannan helg/en helg i månaden framöver då de bor i annan stad.

Vi har ju redan tre barn tillsammans och nu blir jag någon slags bonusmamma till hans nya barn. Vi har träffats en gång då min man introducerade oss för varandra. De tycker inte om mig alls och mina barn har aldrig varken gillat deras mamma eller dem. Situationen är halvt infekterad men jag och min man är lyckliga tillsammans och bestämda med att nu ska detta fungera.

Jag behöver lite råd och hjälp hur jag ska gå tillväga. Eftersom att mina barn aldrig gillat varken min mans ex eller nya barn måste jag medge att jag blivit påverkad av det. Samtidigt vill jag verkligen att våra barn ska gilla hans nya barn och att de till slut får en typ av syskonrelation.

Just nu vänjer de sig vid att vi fem är tillbaka under samma tak men jag tycker det är viktigt att de också accepterar att varannan helg(eller en helg i månaden) kommer deras halvsyskon och att vi kan leva som en familj. Erfarenheter och tips vore till stor hjälp.

• Svar på tråden Tillbaka med exet och bli bonusmamma åt nya barn
  • Phellllo

Tja, enligt en diskussion som går i annan tråd har du tydligen full rätt att förvägra dom in i ditt hem utanför denna helgen.

Men annars så kan du kanske satsa på någon sammanshållningsaktivitet helgen de är där, så barnen går ihop. Deras mamma behöver du ju inte tycka om.

• Anonym (Willlelmina)

Jag har varit i en liknande situation. Efter år isär valde jag att ta tillbaka min exman, fastän hade han barn med kvinnan han lämnade mig för. Under dessa år träffades vi sporadiskt när jag kände för det. Hände ytterst sällan, men han ville verkligen tillbaka till mig.

Efter ungefär samma tid som dig passerat så valde jag att ge det ett försök. Idag, femton år senare så är vi en familj igen. Våra barn vi fick i vårt "första" äktenskap blev ju överlyckliga över att vi var tillsammans igen. Hans barn han fått med sin nya var mindre glada och ärligt talat är de grunden att jag väljer att skriva till dig.

Jag hade mycket svårt för dem. De var liksom ett bevis på dalen i vårt förhållande och den mörka tiden. Min man märkte det och det hela slutade i att de fick komma alltmer sällan. Min man har ingen direkt ånger då det alltid varit jag och våra barn som gällt, men jag personligen kan ibland få dåligt samvete av vetskapen att jag lagt mig emellan en far och barns relation. De är ju som sagt stora idag men relationen mellan familj 2 och vår familj är inprincip obefintligt. Min man verkar som sagt inte särskilt påverkad, utan det är väl mer jag då.

Men jag vill bara varna om att det kan vara jobbigare än man tror att leva med vad som är "misstagen" i vårt förhållande = nya barnen. De blir ju lätt så när de egentligen inte "borde" finnas till om vi bara fortsatt vara tillsammans.

Dock, idag så försöker jag själv ibland att bjuda in dem. Speciellt nu till jul ser jag fram emot det, och jag försöker peppa både min man och våra barn att försöka umgås lite med hans "nya" barn. (Vi har dock fått sladdas och således utökat), men att de ska få en någorlunda relation i vuxen ålder i vart fall.

• Påven Johanna II
    Anonym (Willlelmina) skrev 2017-12-02 13:24:27 följande:

Jag har varit i en liknande situation. Efter år isär valde jag att ta tillbaka min exman, fastän hade han barn med kvinnan han lämnade mig för. Under dessa år träffades vi sporadiskt när jag kände för det. Hände ytterst sällan, men han ville verkligen tillbaka till mig.

Efter ungefär samma tid som dig passerat så valde jag att ge det ett försök. Idag, femton år senare så är vi en familj igen. Våra barn vi fick i vårt "första" äktenskap blev ju överlyckliga över att vi var tillsammans igen. Hans barn han fått med sin nya var mindre glada och ärligt talat är de grunden att jag väljer att skriva till dig.

Jag hade mycket svårt för dem. De var liksom ett bevis på dalen i vårt förhållande och den mörka tiden. Min man märkte det och det hela slutade i att de fick komma alltmer sällan. Min man har ingen direkt ånger då det alltid varit jag och våra barn som gällt, men jag personligen kan ibland få dåligt samvete av vetskapen att jag lagt mig emellan en far och barns relation. De är ju som sagt stora idag men relationen mellan familj 2 och vår familj är inprincip obefintligt. Min man verkar som sagt inte särskilt påverkad, utan det är väl mer jag då.

Men jag vill bara varna om att det kan vara jobbigare än man tror att leva med vad som är "misstagen" i vårt förhållande = nya barnen. De blir ju lätt så när de egentligen inte "borde" finnas till om vi bara fortsatt vara tillsammans.

Dock, idag så försöker jag själv ibland att bjuda in dem. Speciellt nu till jul ser jag fram emot det, och jag försöker peppa både min man och våra barn att försöka umgås lite med hans "nya" barn. (Vi har dock fått sladdas och således utökat), men att de ska få en någorlunda relation i vuxen ålder i vart fall.

Vad ytterligt vidrigt, och vilken hjärtskärande läsning.  
  • Ellllllllla

Jag har själv varit bonusmamma ett tag. jag kan försöka ge dig råd i alla fall att vara envis att återuppta kontakten. Du säger att situationen är infekterad, så då är det väl extra viktigt. Försök tänk hur du velat att hans nya (nu ex) skulle tagit hand om dina barn, även om hon nu inte gjorde det. Låt det inte gå ut på hans nya barn. De är som sagt "barn". Jag hade heller inte ett så moget tänk när jag var bonusmamma och det ångrar jag idag. Men så var det och man lär sig.

• Anonym (Hm)
    Ellllllllla skrev 2017-12-02 13:33:19 följande:
    Jag har själv varit bonusmamma ett tag. jag kan försöka ge dig råd i alla fall att vara envis att återuppta kontakten. Du säger att situationen är infekterad, så då är det väl extra viktigt. Försök tänk hur du velat att hans nya (nu ex) skulle tagit hand om dina barn, även om hon nu inte gjorde det. Låt det inte gå ut på hans nya barn. De är som sagt "barn". Jag hade heller inte ett så moget tänk när jag var bonusmamma och det ångrar jag idag. Men så var det och man lär sig.
    Håller med
  • Anonym (Nyfiken)
    Ellllllllla skrev 2017-12-02 13:33:19 följande:

Vad skulle du gjort annorlunda?
  • Ofelieaa

Jag kanske kan svara på din fråga Nyfiken.

Jag var en bonusmamma i ett par år. Och en dålig en. Det kom till punkten att jag i princip ställde ultimatumet bonusbarnen versus mig själv, som partner till min man. Han valde givetvis barnen.

Idag är vi ju inte tillsammans och jag har en ny barn, och barn. Först när jag fick mina egna barn insåg jag att kärleken inte är densamma och att man visst kan älska barn och partner, lika mycket men på olika sätt. Jag mognade helt enkelt och insåg att tiden faktiskt räcker till till bägge.

Hade jag gjort om så hade jag ju insett att barnen har rätt till sin pappa, och sinsemellan en god relation. Men där och då ville jag sitta på samma piedestal för min partner som han satt på för mig, jag ville liksom inte dela den med hans barn.

Nåväl. Den enda jag idag kan göra är att ge råd att sådan typ av svartsjuka bara är onödig och dum. :)

• Anonym (Elizabeth)

Oj, Ts. Din information hade lika gärna kunnat vara skriven av mig. Jag var också tillsammans med min man i många år. Vi fick två barn. Både jag och min man var karriärslystna och givetvis är framgång en tilldragande faktor hos män bland kvinnor. Uppenbarligen. Vid nästan 40 års ålder så kom en ung primadonna och lade beslag på min man. Just under denna tid hade vi det jobbigt i relationen. Jag skyller på henne ja, men mest på min man som var så fruktansvärt dum att ingå en relation med henne.

Det var en bitter skilsmässa, speciellt dö barnen kastades in direkt i att dela hem med henne och ganska snabbt två halvsyskon.

Det tog ungefär två tre år innan min exman var tillbaka var och varannan dag hos mig. Vi slutade väl egentligen riktigt aldrig att ses vi heller. Jag kände att jag inte gjorde något fel, även om det var bakom hennes rygg då hon gjort detsamma bakom mig. Varför ska bara jag hälla moralen högt när alla andra beter sig som svin. Lika bra att joina klubben.

Det värsta av allt var att hon var riktigt riktigt elak mot barnen. Mina barn alltså. Det var också en bidragande faktor till att min man snabbt vaknade upp ur denna 40 års kris. Idag flera år senare är vi med tillsammans igen. Det tog ett bra himla tag innan jag väl släppte in han i hemmet att få bo här igen. Han försökte ett bra tag men jag dejtade runt och hade ingen panik. Jag var fortfarande arg på honom, fastän jag älskade honom. Mitt ultimatum var att han måste bevisa det. Tog tre röda innan han flytta ensam till en lägenhet och jag hade hans nya brutto i luren skrikandes att JAG splittrade en familj, sicket skämt.

Så jag kan ärligt talat svara att idag har jag fortfarande svårt för hans nya barn. Vi lever just nu ett idylliskt liv jag, min man och våra egna barn. Hans kommer oftast på besök på loven men annars varannan helg. Jag vägrar oftare och hade aldrig orkat det. Det respekterar också min man. Han referar till sin ex älskarinna och barnen som misstag, och här anonymt så vågar jag göra detsamma.

Jag har väl inget direkt råd att ge, bara att det är viktigt att tänka på sig själv och faktiskt våga vara självisk när speciellt mannens gamla brutta är det. Jag känner inget behov av att veta av henne eller barnen.

• Anonym (Ger)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2017-12-02 18:45:49 följande:

Oj, Ts. Din information hade lika gärna kunnat vara skriven av mig. Jag var också tillsammans med min man i många år. Vi fick två barn. Både jag och min man var karriärslystna och givetvis är framgång en tilldragande faktor hos män bland kvinnor. Uppenbarligen. Vid nästan 40 års ålder så kom en ung primadonna och lade beslag på min man. Just under denna tid hade vi det jobbigt i relationen. Jag skyller på henne ja, men mest på min man som var så fruktansvärt dum att ingå en relation med henne.

Det var en bitter skilsmässa, speciellt dö barnen kastades in direkt i att dela hem med henne och ganska snabbt två halvsyskon.

Det tog ungefär två tre år innan min exman var tillbaka var och varannan dag hos mig. Vi slutade väl egentligen riktigt aldrig att ses vi heller. Jag kände att jag inte gjorde något fel, även om det var bakom hennes rygg då hon gjort detsamma bakom mig. Varför ska bara jag hälla moralen högt när alla andra beter sig som svin. Lika bra att joina klubben.

Det värsta av allt var att hon var riktigt riktigt elak mot barnen. Mina barn alltså. Det var också en bidragande faktor till att min man snabbt vaknade upp ur denna 40 års kris. Idag flera år senare är vi med tillsammans igen. Det tog ett bra himla tag innan jag väl släppte in han i hemmet att få bo här igen. Han försökte ett bra tag men jag dejtade runt och hade ingen panik. Jag var fortfarande arg på honom, fastän jag älskade honom. Mitt ultimatum var att han måste bevisa det. Tog tre röda innan han flytta ensam till en lägenhet och jag hade hans nya brutto i luren skrikandes att JAG splittrade en familj, sicket skämt.

Så jag kan ärligt talat svara att idag har jag fortfarande svårt för hans nya barn. Vi lever just nu ett idylliskt liv jag, min man och våra egna barn. Hans kommer oftast på besök på loven men annars varannan helg. Jag vägrar oftare och hade aldrig orkat det. Det respekterar också min man. Han referar till sin ex älskarinna och barnen som misstag, och här anonymt så vågar jag göra detsamma.

Jag har väl inget direkt råd att ge, bara att det är viktigt att tänka på sig själv och faktiskt våga vara självisk när speciellt mannens gamla brutta är det. Jag känner inget behov av att veta av henne eller barnen.

Så du gör mot hennes barn som hon gjorde mot dina? Stackars barn med föräldrar som er
  • Anonym (B))
    Anonym (Ger) skrev 2017-12-02 19:38:24 följande:
    Så du gör mot hennes barn som hon gjorde mot dina? Stackars barn med föräldrar som er
    Håller med. Att man vill vara tillsammans med någon som skiter i sina barn, hur är man funtad då?
  • Anonym (Illa)

Tänka på sig själv när mannens gamla brutta är det? Det är ju inte hon som får ta störta smällen, utan deras barn. Hur f*n kan man göra så mot ett barn? Ni är ju vidriga allihopa.
  • Anonym (mm)

Jag förstår inte varför somliga skaffar barn då relativt snabbt med den nya, när man uppenbarligen hade känslor kvar för den gamla partnern? 

Ok att man kan hitta tillbaka till varann men att då hunnit med att skaffa ny familj - är detta (i exemplen i tråden) män som verkligen inte klarar av att vara ensamma eller vad är grejen?

• Anonym (Illa)
    Anonym (mm) skrev 2017-12-03 17:03:13 följande:

Jag förstår inte varför somliga skaffar barn då relativt snabbt med den nya, när man uppenbarligen hade känslor kvar för den gamla partnern? 

Ok att man kan hitta tillbaka till varann men att då hunnit med att skaffa ny familj - är detta (i exemplen i tråden) män som verkligen inte klarar av att vara ensamma eller vad är grejen?

Jag förstår inte heller grejen. Mitt ex kan inte vara ensam, han behöver någon som typ tar hand om honom. Men efter 1 år som gift med nya och 1 barn tillsammans med henne så vill han tillbaka till mig. Vi får väl se vad det blir med det, men oavsett så skulle jag aldrig drömma om att ta ut nått på barnet. Det är mina barns syskon och totalt oskyldig i hela den här historien. Om jag väljer att ta tillbaka honom så kommer barnet också vara välkommet.
  • Regndamen

Jösses, vilka galna människor det finns här. Ni kanske kan hitta någon som har ihjäl ungarna också. Det hade väl varit något ni blir lyckliga av.

• Anonym (Ojjj...)

Du behöver hjälp att bearbeta din enorma bitterhet som troligen förpestar hela familjen.

Trist att han kom tillbaka, i ert fall borde han stannat med sin nya kvinna och barn.
  • Anonym (N)
    Anonym (Ojjj...) skrev 2017-12-03 20:41:08 följande:

Du behöver hjälp att bearbeta din enorma bitterhet som troligen förpestar hela familjen.

Trist att han kom tillbaka, i ert fall borde han stannat med sin nya kvinna och barn.

Håller med om allt förutom att han borde stannat med den nya kvinnan, hon var ju elak mot barnen. Mannen borde ha satsat på att vara singel ett tag.
  • Anonym (Keje)
    Anonym (Ojjj...) skrev 2017-12-03 20:41:08 följande:

Varför skulle mannen stannar hos en dam som var dryg mot hans första barn?
  • Regndamen
    Anonym (Keje) skrev 2017-12-04 15:15:01 följande:

Varför skulle mannen stannar hos en dam som var dryg mot hans första barn?

Varför ska han stanna med någon som är dryg mot hans barn?
  • Anonym (Keje)
    Regndamen skrev 2017-12-04 15:21:09 följande:

Varför ska han stanna med någon som är dryg mot hans barn?

Ja det också. Men personen tyckte att det var bättre att han undviker att hans fru är dryg mot hans nya barn genom att gå tillbaka till exet som är dum mot hans första?

Helst av allt ska han inte dejta någon av dem! Men jag undrar varför det vore bättre att han dejtar en kvinna som är dum mot hans första barn kontra det motsatta.
  • Anonym (Ojjj...)
    Anonym (N) skrev 2017-12-04 13:15:55 följande:
    Håller med om allt förutom att han borde stannat med den nya kvinnan, hon var ju elak mot barnen. Mannen borde ha satsat på att vara singel ett tag.
    Ja men alla barnen far ju illa av dessa idiotiska kvinnor. Kvinnorna borde leva ensamma med sina barn alternativt med barnfria män.

Alla barnen blir illa behandlade av tanterna!
Svar på tråden Tillbaka med exet och bli bonusmamma åt nya barn