Inlägg från: äldreochklokare |Visa alla inlägg
  • äldreochklokare

Hjälp, sambon dumförklarar mig. Svärföräldrar

Jag gissar att din sambo har haft dåligt samvete över att de inte umgåtts tidigare och nu när ni fick barn försöker han kanske ena er alla på nåt sätt. Dock blir det galet när han blir arg på dig! Ni måste kunna samarbeta. 
    Jag tycker verkligen ni tillsammans ska använda er av parterapi. Det kan vara nog så jobbat att ha småbarn utan att ni dessutom ska tjafsa om det här. 
    Sen låter det ju trist om svärföräldrarna pratar till dig på ett negativt sätt och inte som jämlikar tillsammans prata om hur de ska övernatta. Din sambo är nyckeln här. Står inte ni på samma sida kommer det inte fungera - jo, om du bara lägger dig platt förstås, men det är ju ingen bra lösning.

Vad sker om du planerar in att göra något annat nästa gång de ska övernatta? Ta ditt äldre barn och åk bort? Han kan ta hand om bebisen och sina föräldrar. 

Jag undrar också vad det är som lockar dem, det låter mest som att de vill träffa sin son, inte barnbarnet? Men det kanske bara inte framkommer i texten? 

• äldreochklokare
    Beluch skrev 2017-12-01 11:30:12 följande:

Det är en svår situation, jag vet inte vart jag ska ställa mig i det hela. De är välkomna till oss, men sen tycker jag om att ha "vårt" och när de är hos oss så blir det inte så. Jag har svårt att ha folk runt mig flera dagar 24 timmer om dygnet. Jag tycker vandrarhem varannan gång de kommer hade varit toppen. Jag umgås gärna på dagarna och vill ha lugn och ro på kvällarna.

Sambon tycker inte det är hans ansvar att ta upp med sina föräldrar eftersom han tycker som dom. Utan då är det mitt ansvar, men jag vill inte ta upp det eftersom de redan har det lite spänt mot mig.

När de är på besök så känns det oansvarigt av mig att gå iväg. Jag har åkt i vägen tidigare, men då har jag fått frågan, vart ska du. På ett sånt vis att det inte känns okej att åka iväg. Sist när de var här knappt en vecka så gick jag ut på promenad och skulle hälsa på en vän. Då följde hans mamma med mig, jag kunde inte riktigt säga nej då.

Men du måste prata igen med sambon! 
    Det blir inget bra om du ska ta upp det med dem ensam, det måste han ju förstå? 
    Ta upp det med honom igen, i lugn och ro. Förklara att du inte mår bra när de är där så där länge och breder ut sig, att det inte känns som ert hem, att du inte kan slappna av på kvällen vilket du behöver osv. Ni får kompromissa, och dit förslag med varannan gång är väl rätt bra 

Du kan åka iväg innan de kommer, så slipper du alla fall att de ska fråga. Att mamman följer med dig på promenad - varför? Jag fattar faktiskt inte alls, inte när du skulle möta en vän. Skulle hon spionera på vad du gör? 
Svar på tråden Hjälp, sambon dumförklarar mig. Svärföräldrar