• Beluch

Hjälp, sambon dumförklarar mig. Svärföräldrar

Hej. Jag och min sambo fick barn för 4 månader sedan. Hans föräldrar bor 60 mil bort. Jag har en son sedan tidigare.

Jag och sambons föräldrar har en historia bakom oss. Ganska tidigt i vårt förhållande så var sambons mamma på mig om olika saker. Sen kom en dag då de båda hoppade på mig när vi var på besök, de nedvärderade mig totalt och sa att jag förstörde sambons liv och borde lämna honom ifred. Osv osv. Jag hade inte gjort någonting, det de inte gillade var att deras son flyttat till mig. Som är 60 mil bort. Vi har varit tillsammans i 5 år nu. Jag och sambon tog avstånd på mina villkor pga detta, för att jag ville ha en ursäkt. Jag fick aldrig ett förlåt och har ännu inte fått det.

Men nu när vi har fått barn så kommer de och hälsar på en gång i månaden, över helgen. En av gångerna kom de onsdag till söndag.

De övertalade oss att de skulle komma 2 dagar efter förlossningen. Vi hann knappt komma hem från BB. Därefter kom de över helgen.

När de kommer och hälsar på så ställer sambon in allt vi har planerat, för då ska hans föräldrar vara i fokus eftersom vi träffar dom så sällan enligt han. Han tar vår son mycket mindre när de är hos oss. Han lägger mindre energi på resten av familjen och har sina föräldrar i största fokus.

Sambon tycker att jag blir mer krävande när de är hos oss, men det är pga det förflutna, samt att han lägger så mycket energi på sina föräldrar. Jag blir så arg på honom.

Men ah, nu på lördag ska vi ha dop, hans föräldrar ska sova hos oss hela helgen, vi har inget gästrum så de sover i vardagsrummet. Jag tycker det är jobbigt och vill bara ha lugn och ro efter dopet. Men det vill inte sambon. Jag föreslog hotell, men det var inte okej, hans föräldrar idiotförklarade det.

När de är här så sitter de mest och säger samma saker, inget intressant. Jag föreslår att jag och sambon ska passa på att gå it och äta osv, så kan de vara barnvakt. Men det är inte okej eftersom vi ska lägga tiden på hans föräldrar.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill inte att hans föräldrar ska komma över helgen en gång i månaden. Jag kan absolut umgås med dom, men jag vill att de ska ta in någonstans. Men det går inte för sambon. Han vill ha dom hos oss.

Svärföräldrar
  • Svar på tråden Hjälp, sambon dumförklarar mig. Svärföräldrar
  • erikaABC

Jag tycker som du, att det skulle bli alldeles för intensivt umgänge med svärföräldrar. Jag skulle inte stått ut.
    Tror det är ett bra råd att prata med någon utomstående, typ familjerådgivning. Det är ett stort problem om man har svärföräldrar som har letat sig så långt in i familjen. Det är inget problem som går över av sig själv, man blir bara surare och surare till det en dag exploderar.

• Beluch

Jag har länge tänkt att vi måste prata med någon utomstående. Jag har tagit upp detta med sambon flera gånger och han blir bara förbannad. För han är det en självklarhet att hans föräldrar ska ta in hos oss. Mitt humör blir sämre och sämre varje gång..

• mysb0ll

För det första så behöver sambon vara på din sida och stötta dig. Det är inte okej att han låter sina föräldrar behandla dig på det sättet. Dom är fortfarande skyldig dig en en ursäkt. Hans föräldrar = hans ansvar.

Sedan så behöver ni tillsammans sätta gemensamma gränser, t.ex. är det inte okej att besöka någon två dagar efter förlossningen om de nyblivna föräldrarna inte verkligen vill, skulle aldrig drömma om att övertala någon om det.

Att han vill spendera tid med sina föräldrar som han inte träffar så ofta är däremot helt naturligt, det är hans föräldrar. Men han bör ha kravet att de ska respektera dig! Det är erat hem, inte deras. Kan de inte vara trevliga så är dom inte välkomna (dock är det helt okej att inte alltid vara överens om allt, det är inte samma sak). Och med tanke på att de inte träffas så ofta så vill han självklart inte ha massa saker inplanerat bara med dig. Däremot kan jag tycka att det är ett jättebra tillfälle att gå ut och äta. Det kanske t.o.m. hans föräldrar skulle uppskatta, att få lite egentid med barnet? Du kan ju lägga fram det för sambon som ett tillfälle för hans föräldrar att få just egen tid med sitt barnbarn. Har ni tid att gå ut att äta annars?

Ni får helt enkelt kompromissa lite och så länge de kan respektera dig och be om ursäkt så får du nog respektera att de sover hos er nån gång ibland, hur ofta måste du och sambon prata om och kompromissa över. Dom kanske kan få sova hos er varannan gång och hotell varannan eller liknande.

Han måste helt enkelt sätta dig först och börja ställa krav på sina föräldrar. Ni behöver sätta gemensamma gränser och börja kompromissa och om detta lyckas så behöver du respektera att hans föräldrar är viktiga för honom.

Lycka till :)

• mysb0ll

Läser först nu att de nog träffas rätt så ofta. En gång i månaden. Men fortfarande så länge de respekterar er så får ni kompromissa i frågan.

• erikaABC
    Beluch skrev 2017-12-01 10:11:14 följande:

Jag har länge tänkt att vi måste prata med någon utomstående. Jag har tagit upp detta med sambon flera gånger och han blir bara förbannad. För han är det en självklarhet att hans föräldrar ska ta in hos oss. Mitt humör blir sämre och sämre varje gång..

Du kan själv gå till någon om din sambo vägrar. Dels för att du behöver hjälp att hantera detta och så att din sambo fattar hur allvarligt det här faktiskt är.
    Din sambo kan ju åka till sina föräldrar och hälsa på?
  • Luffi

Tyckte det lät lite snett där någonstans.. svärföräldrarna kommer och hälsar på, ja okej.. men hälsar de inte på barnen? Din sambo ska väl inte sätta undan saker för att föräldrarna ska stå i fokus, det är väl deras nya barnbarn om någon som ska ha fokus? Eller är det jag som tänker eller fattar fel kanske..?

• Poppy75

Jag tycker du ska ta chansen att göra annat när de är och hälsar på. Hälsa på vänner, träna eller vad som helst. Få lite egentid.

Sen är det inte ok att avboka vilka planer som helst bara för att päronen kommer. Passar det inte får de väl komma nästa helg.

Att träffa sina föräldrar en helg varje månad är inte sällan när man är vuxen.

• Cadencee

Ta du in på hotell 1 gång i månaden ts och lyxa till det med hotellfrukost :D ammar du får bebis följa med annars kan pappan gått ha hen den helgen :)

• Carambolan

Sikta på att sluta amma tidigt så att sambon och barnet lätt kan åka och hälsa på hans föräldrar över helgen istället.

• äldreochklokare

Jag gissar att din sambo har haft dåligt samvete över att de inte umgåtts tidigare och nu när ni fick barn försöker han kanske ena er alla på nåt sätt. Dock blir det galet när han blir arg på dig! Ni måste kunna samarbeta. 
    Jag tycker verkligen ni tillsammans ska använda er av parterapi. Det kan vara nog så jobbat att ha småbarn utan att ni dessutom ska tjafsa om det här. 
    Sen låter det ju trist om svärföräldrarna pratar till dig på ett negativt sätt och inte som jämlikar tillsammans prata om hur de ska övernatta. Din sambo är nyckeln här. Står inte ni på samma sida kommer det inte fungera - jo, om du bara lägger dig platt förstås, men det är ju ingen bra lösning.

Vad sker om du planerar in att göra något annat nästa gång de ska övernatta? Ta ditt äldre barn och åk bort? Han kan ta hand om bebisen och sina föräldrar. 

Jag undrar också vad det är som lockar dem, det låter mest som att de vill träffa sin son, inte barnbarnet? Men det kanske bara inte framkommer i texten? 

• Beluch

Det är en svår situation, jag vet inte vart jag ska ställa mig i det hela. De är välkomna till oss, men sen tycker jag om att ha "vårt" och när de är hos oss så blir det inte så. Jag har svårt att ha folk runt mig flera dagar 24 timmer om dygnet. Jag tycker vandrarhem varannan gång de kommer hade varit toppen. Jag umgås gärna på dagarna och vill ha lugn och ro på kvällarna.

Sambon tycker inte det är hans ansvar att ta upp med sina föräldrar eftersom han tycker som dom. Utan då är det mitt ansvar, men jag vill inte ta upp det eftersom de redan har det lite spänt mot mig.

När de är på besök så känns det oansvarigt av mig att gå iväg. Jag har åkt i vägen tidigare, men då har jag fått frågan, vart ska du. På ett sånt vis att det inte känns okej att åka iväg. Sist när de var här knappt en vecka så gick jag ut på promenad och skulle hälsa på en vän. Då följde hans mamma med mig, jag kunde inte riktigt säga nej då.

• Beluch

De vill givetvis träffa sitt barnbarn, de kommer alltid med presenter till honom. De kommer till oss för att träffa sambon och hans son.

• äldreochklokare
    Beluch skrev 2017-12-01 11:30:12 följande:

Det är en svår situation, jag vet inte vart jag ska ställa mig i det hela. De är välkomna till oss, men sen tycker jag om att ha "vårt" och när de är hos oss så blir det inte så. Jag har svårt att ha folk runt mig flera dagar 24 timmer om dygnet. Jag tycker vandrarhem varannan gång de kommer hade varit toppen. Jag umgås gärna på dagarna och vill ha lugn och ro på kvällarna.

Sambon tycker inte det är hans ansvar att ta upp med sina föräldrar eftersom han tycker som dom. Utan då är det mitt ansvar, men jag vill inte ta upp det eftersom de redan har det lite spänt mot mig.

När de är på besök så känns det oansvarigt av mig att gå iväg. Jag har åkt i vägen tidigare, men då har jag fått frågan, vart ska du. På ett sånt vis att det inte känns okej att åka iväg. Sist när de var här knappt en vecka så gick jag ut på promenad och skulle hälsa på en vän. Då följde hans mamma med mig, jag kunde inte riktigt säga nej då.

Men du måste prata igen med sambon! 
    Det blir inget bra om du ska ta upp det med dem ensam, det måste han ju förstå? 
    Ta upp det med honom igen, i lugn och ro. Förklara att du inte mår bra när de är där så där länge och breder ut sig, att det inte känns som ert hem, att du inte kan slappna av på kvällen vilket du behöver osv. Ni får kompromissa, och dit förslag med varannan gång är väl rätt bra 

Du kan åka iväg innan de kommer, så slipper du alla fall att de ska fråga. Att mamman följer med dig på promenad - varför? Jag fattar faktiskt inte alls, inte när du skulle möta en vän. Skulle hon spionera på vad du gör? 
  • nevermind

Well, du kan sätta hårt mot hårt. De får nämligen, juridiskt sätt, inte vara i ditt hem om du inte har godkänt det.

Svar på tråden Hjälp, sambon dumförklarar mig. Svärföräldrar