• Iowhannah

Julschema

Konstigt att chefen satte dig på en dag du egentligen inte skulle ha jobbat. Man söker ju inte föräldraledigt om man redan ska vara ledig liksom.

Har du frågat chefen om detta? Jag förstår verkligen din frustration och tycker verkligen att du skulle fått frågan om du kunde jobba innan schemat lades ut.

• Iowhannah
    Anonym (ace) skrev 2017-11-30 15:02:37 följande:

Men om du jobbar "konstiga" tider i normala fall (kvällar, helger, röda dagar) så vet du väl själv att någon/några kommer vara tvungna att jobba på julafton? Du får göra som alla vi andra som jobbar så, och det är att se till antingen planera i förväg (ansöka om semester eller föräldraledigt) eller se till att ha tillgängliga barnvakter även under högtider.

Är du verkligen ensam på jorden, pappan har besöksförbud eller är död, inga far- eller mor-föräldrar till barnet, inga fastrar, farbröder, mostrar, morbröder, inga egna nära vänner, ingenting?

Lite onödig kommentar tycker jag. Om du läser TS så står det att hon inte skulle ha jobbat julafton enligt ordinarie schema.

Söker du föräldraledigt för dagar du enligt grundschemat ska vara ledig?
  • Iowhannah
    EarthX skrev 2017-11-30 16:16:49 följande:

Nej... eftersom att vi är mindre personal på en vanlig söndag så har dom fått sätta in fler. Och då åkte jag på det tyvärr. Tycker dock att hon kunde frågat då hon vet om min situation.

Jag tycker att hon borde ha frågat oavsett familjesituation. Tänker man att man ska vara ledig på julafton så gör man förmodligen planer. Det lär väl finnas fler på ditt jobb som blivit satta på att jobba trots att det är ledig helg, de hade kanske också redan planerat annat. Jäkla dåligt gjort.

Hur kommer det sig att ni är färre personal just då? Är det för att de som skulle ha jobbat har fått föräldraledigt? Chefen får väl ändå lägga schema utefter hur ni faktiskt ska jobba. Jag hade inte accepterat det där.
Svar på tråden Julschema