• EarthX

Julschema

Hejsan!

Jag fick mitt schema över jul/nyår igår.

Min chef, som vet att jag ör ensamstående, har satt upp mig på att jobba julafton utan att fråga mig först.

Det är inte min söndag på ordinarie schema. Förskolan är stängd och jag kan inte få barnvakt på julafton.

Jag sa detta till henne och hon skulle kolla om detta går att lösa med det är inte säkert.

Vad i helvete ska jag göra om det inte går att lösa?! Min dotter är snart 5 år. Jag kan inte lämna henne själv och jag kan inte ta med henne till jobbet. Jag förstår inte alls hur min chef resonerar.

Jag är så frustrerad över detta!

• Svar på tråden Julschema
  • Anonym (ace)

Men om du jobbar "konstiga" tider i normala fall (kvällar, helger, röda dagar) så vet du väl själv att någon/några kommer vara tvungna att jobba på julafton? Du får göra som alla vi andra som jobbar så, och det är att se till antingen planera i förväg (ansöka om semester eller föräldraledigt) eller se till att ha tillgängliga barnvakter även under högtider.
    Är du verkligen ensam på jorden, pappan har besöksförbud eller är död, inga far- eller mor-föräldrar till barnet, inga fastrar, farbröder, mostrar, morbröder, inga egna nära vänner, ingenting?

• Iowhannah

Konstigt att chefen satte dig på en dag du egentligen inte skulle ha jobbat. Man söker ju inte föräldraledigt om man redan ska vara ledig liksom.

Har du frågat chefen om detta? Jag förstår verkligen din frustration och tycker verkligen att du skulle fått frågan om du kunde jobba innan schemat lades ut.

• Iowhannah
    Anonym (ace) skrev 2017-11-30 15:02:37 följande:

Men om du jobbar "konstiga" tider i normala fall (kvällar, helger, röda dagar) så vet du väl själv att någon/några kommer vara tvungna att jobba på julafton? Du får göra som alla vi andra som jobbar så, och det är att se till antingen planera i förväg (ansöka om semester eller föräldraledigt) eller se till att ha tillgängliga barnvakter även under högtider.

Är du verkligen ensam på jorden, pappan har besöksförbud eller är död, inga far- eller mor-föräldrar till barnet, inga fastrar, farbröder, mostrar, morbröder, inga egna nära vänner, ingenting?

Lite onödig kommentar tycker jag. Om du läser TS så står det att hon inte skulle ha jobbat julafton enligt ordinarie schema.

Söker du föräldraledigt för dagar du enligt grundschemat ska vara ledig?
  • EarthX
    Anonym (ace) skrev 2017-11-30 15:02:37 följande:

Pappan är död. Morfar bor i bulgarien. Ingen kontakt med pappans sida av familjen. Mina 2 systrar jobbar och min mamma har sagt sedan flera år tillbaka att hon inte vill vara barnvakt över julhelgen. Jag har talat om detta för min chef. Sedan flera år tillbaka så just jul kan jag inte jobba sedan är jag inte den som säger nej till att jobba obekväma tider
  • Minimalen

Jag tycker att det låter vidrigt. Har hon låtit andra som skulle ha jobbat då få ledigt istället. Hon borde isåfall sagt till personalen att man måste ansöka om ledigt även om det är ens lediga dag.

• EarthX
    Iowhannah skrev 2017-11-30 15:49:21 följande:

Konstigt att chefen satte dig på en dag du egentligen inte skulle ha jobbat. Man söker ju inte föräldraledigt om man redan ska vara ledig liksom.

Har du frågat chefen om detta? Jag förstår verkligen din frustration och tycker verkligen att du skulle fått frågan om du kunde jobba innan schemat lades ut.

Nej, eftersom att jag inte ska jobba den dagen så hade jag inte en tanke på att dom skulle sätta upp mig på den, i stort sätt, den enda dagen jag inte kan jobba på.

På nåt sätt kommer jag att kunna lösa detta. Jag förstår verkligen inte bara hur hon resonerar.
  • EarthX
    Minimalen skrev 2017-11-30 16:06:51 följande:

Jag tycker att det låter vidrigt. Har hon låtit andra som skulle ha jobbat då få ledigt istället. Hon borde isåfall sagt till personalen att man måste ansöka om ledigt även om det är ens lediga dag.

Nej... eftersom att vi är mindre personal på en vanlig söndag så har dom fått sätta in fler. Och då åkte jag på det tyvärr. Tycker dock att hon kunde frågat då hon vet om min situation.
  • Iowhannah
    EarthX skrev 2017-11-30 16:16:49 följande:

Nej... eftersom att vi är mindre personal på en vanlig söndag så har dom fått sätta in fler. Och då åkte jag på det tyvärr. Tycker dock att hon kunde frågat då hon vet om min situation.

Jag tycker att hon borde ha frågat oavsett familjesituation. Tänker man att man ska vara ledig på julafton så gör man förmodligen planer. Det lär väl finnas fler på ditt jobb som blivit satta på att jobba trots att det är ledig helg, de hade kanske också redan planerat annat. Jäkla dåligt gjort.

Hur kommer det sig att ni är färre personal just då? Är det för att de som skulle ha jobbat har fått föräldraledigt? Chefen får väl ändå lägga schema utefter hur ni faktiskt ska jobba. Jag hade inte accepterat det där.
  • Minimalen
    EarthX skrev 2017-11-30 16:16:49 följande:

Vaddå är ni fler personal på julafton än på en vanlig Söndag? Hos oss ser våra arbetsscheman precis likadana ut på alla helgdagar. Samma ärenden vad det än är för helgdag. Alltså lika många scheman.
  • EarthX

Ja dom är snåla på jobbet så vi är väldigt få som jobbar en vanlig söndag. Och sen så får vi varor på julafton. Jag jobbar i butik

• EarthX

Eftersom att vi får varor så kommer vi att vara 1 i varje avdelning. Det är vi inte en vanlig söndag

• Minimalen

Lämna ungen hos en granne. Åk till jobbet men ta strax innan du kommer dit och häll i dig en hel flaska laxoberaldroppar. Sen lär du vara tvungen att åka hem.

• EarthX
    Minimalen skrev 2017-11-30 17:09:56 följande:

Lämna ungen hos en granne. Åk till jobbet men ta strax innan du kommer dit och häll i dig en hel flaska laxoberaldroppar. Sen lär du vara tvungen att åka hem.

HAHAHAHA Det hade varit nåt! ????
  • Minimalen
    EarthX skrev 2017-11-30 17:32:22 följande:

HAHAHAHA Det hade varit nåt! ????

Hur har det gått. Har du fått ledigt?
  • EarthX
    Minimalen skrev 2017-12-21 17:17:47 följande:

Hur har det gått. Har du fått ledigt?

Oj! Jag såg inte försen nu att du hade svarat!

Chefen sa att hon hade frågat runt och att ingen kunde/ville ta min tid så jag va tvungen att jobba.

Men jag fr0gade en kollega efter detta och denna kollega sa att hon självklart kunde ta min tid.

Min chef hade antagligen inte frågat någon alls... inget ovanligt.
Svar på tråden Julschema