Inlägg från: Tonkeryd |Visa alla inlägg
  • Tonkeryd

Ni som har ett intensivt barn, hur blev tvåan?

Är måhända inte frågans målgrupp, men kan av egen erfarenhet säga att det är mycket viktigt att låta ett aktivt barn få utlopp för sin energi i mån av möjlighet.

Vad gäller fysisk intensitet: minns att jag inte kunde få nog av att gå då jag väl lärt mig det och att energin tidvis aldrig föreföll ta slut.

Lyckligtvis hade jag ca. 3 km till närmaste dagis/skola och fick därav röra på mig en massa, plus att jag kunde springa runt i vår stora trädgård då jag kände för det. Detta då mina föräldrar rent ut sagt sket i mig och vad jag gjorde (de gav mig mat och husrum, bytte blöjor och satte mig i dagis/skola, varken mer eller mindre. Må låta ironiskt men så är det xD)

Vad gäller mental intensitet är det viktigt att fastställa vad som intresserar och stimulerar barnet så att det slipper bli uttråkat. Själv älskade jag all form av matematik och pillade frekvent på miniräknaren i timmar i ända, medan min storasyster inte kunde få nog av världsatlasen vi hade. Tack vare att vi kunde stimulera oss själva på detta vis slapp vi i hög utsträckning den frustration som brist på fysisk/psykisk stimulans ofta medför.

Svar på tråden Ni som har ett intensivt barn, hur blev tvåan?