Anonym (F) skrev 2017-11-29 19:19:22 följande:
Och så väljer ni att skaffa ett barn till tätt. Obegripligt.
Inte så snällt att lägga fram det på detta vis men det man kan undra hur det kommer sig att ni valt att skaffa barn så tätt med ett intensivt första barn
?
Mitt första barn är också intensiv (hon är 8 år idag och har fortfarande myror i brallan
). Min nr 2 är väldigt lugn och gillar att pyssla, leka ensam osv. Dock var nr 2 skrikig som bebis pga att jag var så fruktansvärt stressad det första halvåret. Det är 22 månader emellan dem. Anledning till att vi då valde att skaffa barn så tätt var att när jag blev gravid var nr 1 precis 1 år och visst var hon aktiv redan då men det eskalerade efter det. Hon var dock väldigt lugn och snäll som bebis (konstigt egentligen men så var det) så jag hade positiva erfarenheter av bebistiden med henne. Men sen stod jag där med en superaktiv knappt 2 år gammal liten tjej och en skrikig bebis. Allt blev såklart bättre efter den första jobbiga tiden och nu har de en fin och nära relation. Men lite råd på vägen är:
1. Våga be om hjälp, ingen klarar av allt själv hela tiden
2.Försök att inte oroa och stressa upp dig i onödan (undviker du det så blir allt mycket lättre)
3. Låt din nr 1 vara aktiv och galen inom rimliga gränser. Jag hamnade i "nej träsket" men min nr 1 och det är inte så bra
4. Försök hitta aktiviteter så att ditt aktiva barn får möjlighet att leva ut
Jag hoppas inte att jag "skrämde upp dig nu", jag tror att det kommer att gå bra och även om det blir jobbigt en tid så kommer du och dina barn ha många år framöver att njuta av. Det är kul med syskon och nyttigt för alla barn tror jag