Inlägg från: Anonym (Moomin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moomin)

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-11 18:46:02 följande:

Hahaha nää, går skapligt mellan mens till äl sen brukar de vara kört. Tack hoppas vi med

Jag funderade faktiskt på ältest igen med men struntade i de (körde med de dom första månaderna) Man har alltid äl mellan 12-16 dagar före mens och om 14 dagar idag får jag mens (eller plus) så jag brukar se till att täcka upp dessa dagar och dagarna före med mys. Min menscykel är säker som en klocka. Så för mig känns det meningslöst med tester då vi oavsett har sex varje dag i minst en vecka runt äl

Har också tänkt så, vet inte exakt vilken dag ägglossningen faktiskt sker men vi täcker upp hela veckan. Men jag tänkte att jag kanske borde testa en omgång så att jag verkligen vet att/om jag har ÄL när jag tror eftersom hela cykeln nu har blivit så oregelbunden. Innan graviditeten var jag också som en klocka. Det var skönt, då visste man iaf att man var sen om mensen inte kom när den skulle... Så, tror jag testar en omgång iaf bara för att bekräfta eller ej om jag har koll på ÄL. :)
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (Nela) skrev 2017-12-11 21:52:33 följande:

Alltså tjejer...

Nämen!!! Herregud grattis!

Helt otroligt att du plussade just när du började skriva i den här tråden. Glad för er skull, vilken fin förskottsjulklapp. <3
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-11 21:15:38 följande:

Jamen de kan ju vara skönt, finns ju asblilliga testpaket på graviditetskollen tex så kan du börja kolla strax efter mens tills du får äl utan att de behöver kosta så mycket

Tack för tipset, ska kolla upp det!
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-13 15:13:51 följande:

Grattis Nela!!!

Har haft en liten svacka därför jag inte svarat här. Blödningarna jag fick var som ni säkert fattar mensen.

Var på ett möte i tisdags hos en barnmorska. Hon sa inget nytt. Bara att vi måste ha försökt i 1,5 år innan vi får hjälp. Kände kanske lite hopp inför nästa ÄL men...

Idag ringde min allra bästa vän och berättade att hon var gravid. Helt oplanerat, dom hade haft sex 3 gånger på 3 månader och han hade dragit ut den innan utlösning varje gång. Hon hade inte haft koll på ÄL överhuvudtaget.

Hur fan är det ens möjligt ?!?!

Jag dog faktiskt litegrann inombords.

Haft jobbigt med jobb och vänner en period nu,så hon har verkligen varit värdefull. Nu känner jag bara för att ta lite avstånd från henne. Bara för att jag inte kommer kunna låta bli att vara bitter mot henne. Känner mig så jäkla ynklig som människa.

Sorry för ett deppigt meddelande.

Du behöver inte be om ursäkt, tråden finns ju här för att vi ska kunna ösa ur oss allt som florerar i våra tankar, visst?

Åh, tog det också hårt när mensen kom. Den här gången hade jag en riktig berg-och-dal-bana av känslor mellan ägglossning och mens. Hann intala mig själv - och även min sambo - ordentligt att jag verkligen var gravid, bara för att den var flera dagar senare än den varit på länge..Jag förtränger dock alla tråkiga känslor snabbt och kör på, vilket nog inte är så bra för måendet på lång sikt.

Jobbigt och orättvist egentligen att människor som ine ens försöker (eller t o m försöker undvika) att bli gravida lyckas när vissa andra kämpar och ägnar nästan varje vaken sekund åt att tänka på och planera för att få till plusset. Känn dig inte ynklig som människa, det är just mänskligt att känna såsom du gör i den situation du befinner dig.

Kramar till dig!
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-13 18:33:47 följande:

Ååh fy vad jobbigt! Har precis som dig haft de jobbigt ett tag med jobb och vänner (har inga helt enkelt) och detta barnaförsökandet och missfall. Har en riktig vän som har ett numer seriöst förhållande med en kille som har ett barn. Hon har börjat fråga hur de är att vara gravid osv. Bara bääävar mig för att hon ska komma och säga att hon är gravid för jag tror jag kommer känna som dig i så fall. Måste varit svårt att ens gratta? Speciellt när dom blev gravid så himla lätt.

Är det 1,5 år man måste försöka? Vilket län bor du i? Fått för mig att det är ett år. Fast, har man fått missfall som jag måste man räkna ett år från missfall, inte när man börja försöka.

Beklagar iaf för mens och gravid-kompis och allt annat jobbigt!

Har inte heller några vänner för jag bor, jag och sambon flyttade för ett år sedan till en stad 50 mil bort från vänner och familj. Är hemma med sonen ännu så får inte ens något umgänge med arbetskamrater. Tror det är därför jag bara förtränger mina känslor, hade varit skönt att ha någon utomstående att prata med. Tur att FL finns och tur att jag har min lille guldklimp och min sambo iaf. :)

Jag trodde också att det var ett år av försök som gällde innan man kan söka hjälp, kanske skiljer det sig mellan olika landsting?
  • Anonym (Moomin)
    jooo skrev 2017-12-14 12:57:38 följande:

åh va arg jag blir på min kropp!!

jag testade med cb dubbelindikator som blinkade i 8 dagar sen tog testen slut. täntke att de va kört med äl denna månad...men sen tyckte ja mig ha lite flytningar så testade ett vanligt billigt, och såklart på cykeldag 25 full stegring och även glad gubbe äntligen fast igårmorse...ingen aning när stegringen började...igårkväll va gubben borta när vi fick till de...

tror ni jag missade äl eller hann vi? innan igår myste vi för ca 5 dagar sen då ja va på cykeldag 20 och inye trodde äl skulle komma...suck

Haha, var tvungen att läsa om flera gånger innan jag fattade att det var gubben på TESTET som var borta när ni fick till det och inte din gubbe! :)

Är inte insatt i detta med ÄL-tester, men visst räknas väl de fertila dagarna fram till 2 dagar efter ägglossning?! Dessutom kan väl spermier överleva i upp till 5-7 dagar inuti kvinnan? Alltså kan man isf säga att ni kan ha prickat in både innan och efter ÄL.
  • Anonym (Moomin)

Blev både glad och ledsen av att läsa här idag. Livet bjuder både på med- och morgångar. Hoppas på att 2018 blir vårt år allihopa, att det blir babyboom!

Jag har BIM någonstans mellan 28-31, hatar att inte veta exakt! Känner dock bara samma gamla vanliga menssymtom... :(

Har också införskaffat vitaminer; Kvinna multivitamin heter det tillskottet jag valde. Såg att det fanns olika och tog just detta eftersom det innehöll 10 mg zink jämfört med de andra som hade 7 mg. Började sen läsa på lite och insåg att det var zinkoxid vilket tydligen inte tas upp lika lätt av kroppen som vissa andra former av zinkförbindelser. Hmm, undrar om det har någon betydelse, eller om det ändå tas upp tillräckligt?! Någon som vet? Det slog mig nämligen att jag plussat 2 gånger när jag ätit zinktillskott förut, med ett missfall och sedan nästan direkt med sonen och då blev jag lite besatt av tanken nu.

• Anonym (Moomin)
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-29 08:15:01 följande:

Vi har BIM samtidigt. Jag kände nyss av molande värk så de är garanterat mensvärk. Väntar bara på finnar och humör så är det som slaget i sten att den kommer! Zink vet jag inget om, men helt klart värt att testa!:)

Känner också molande värk av och till, även humöret ger sig till känna. Känns rätt kört även denna månad. Jaja, man får väl koncentrera sig på nyårsfirandet istället.

Ja, det känns värt att testa zink, särskilt ned positiva upplevelser sedan tidigare! :)
  • Anonym (Moomin)
    UndrandeSökare skrev 2017-12-29 08:45:18 följande:

Moomin- Det är mycket möjligt att du har zinkbrist och behöver äta zink tillskott dagligen.

Bästa sättet att ta reda på det, är att ta blodprov, det har jag gjort och fick då veta att jag ligger för lågt. Blodprovet måste tas fastande.

Endera frågar du om din läkare på vårdcentralen om hjälp eller så kan man ta prover själv genom Werlabs och Blodkollen. Gå in på deras hemsidor och kolla under provtagningsorter så ser du om de har labb i din närhet.

Werlabs har ett vitamin och mineralpaket vet jag där man testar mot många olika brister samtidigt som zink, b12, magnesium etc

Använder man rabattkoden LCHF hos Werlabs så blir det billigare.

Eftersom jag hade zinkbrist så tänker jag köpa zinktabletter med 30mg zink i varje tablett.

Tack snälla för denna informationen!

Visst borde man gå och kolla sig, har tänkt göra det men inte fått tummen ur. Dock kanske det blir missvisande nu när man redan knaprat tillskott ett tag.

Vet inte heller hur det är att ta så pass mycket mer zinl än jag gör redan samtidigt som jag ammar, om värdet nu skulle vara lågt. Men det får man väl fråga proffsen om sen. Ska definitivt boka tid för att testa mig redan nu efter nyårshelgen.
  • Anonym (Moomin)
    UndrandeSökare skrev 2017-12-29 14:23:16 följande:

Om du ammar måste du se till att du inte har zinkbrist. Jätteviktigt ! För mjölken från en kvinna med zinkbrist kan ge barnet zinkförgiftning, hur konstigt det än låter !

Oj, det lät inte bra!

Om jag haft betydande zinkbrist hade jag antagligen haft något symtom, vilket jag inte har. Letade men hittade ingen info om detta om zinkförgiftning men insåg istället när jag läste runt att det kanske inte är lämpligt att ta tillskott alls när man ammar?! Får nog tyvärr sluta helt med dem och köpa till mannen istället.
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (VågaTro) skrev 2018-01-01 13:00:04 följande:

Gah,har inte fått min mens. Genomsnittet för mig ligger på cykeldag 26. Men har även fått på dag 25 och 27 ibland.

Idag är det cykeldag 28!!! En dag hit och dit men man kan ju inte annat än sväva på moln!

Trodde jag skulle fira in nyåret med mensen men när den inte kom firade jag in det med världens hopp inför det nya året, mkt bättre visade det sig att fira så!

Jag är mkt medveten om att den likaväl kan komma på tisdag som dom flesta kalendrar lovar. Kan inte testa mig förens imorn på morgonen heller..

Har så ont i brösten och förkyld. Vet inte om de är förkylningen som orsakar ont i brösten eller vad.

Alltså shit tänk om!!!! Gott nytt år på er alla :)

Gott nytt år! Jag håller tummarna för dig, tänk om 2018 blor ett bra år för oss alla. Briukar du ha ömma bröst innan BIM? Så spännande, uppdatera oss gärna om hur det går.

Vi hade ju BIM samtidigt och jag har inte heller fått någon mens ännu.

Insåg dock att dag 28 är imorgon, vilket är så långt den har väntat med att komma som längst efter förlossningen. Den lär säkert komma imorgon, verkar som om min cykel håller på att rätta till sig och ställa in sig på 28 dagar precis som förut, vilket är skönt ändå.
  • Anonym (Moomin)
    Pluttan skrev 2018-01-01 20:41:11 följande:

Blev så glad när jag fick positivt på ältest i förrgår. Så nu kommer den långa väntan igen. Hoppas *

Håller tummar och tår! Väntan är olidlig, jag vet. Du får försöka hålla dig sysselsatt så du har annat att tänka på (lättare sagt än gjort, jag vet).
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (VågaTro) skrev 2018-01-01 23:41:07 följande:

Alltså jag är i chock! Jag har plussat!! Det är alltså två sträck på graviditetstestet! Var tvungen att kolla 3 gånger om de inte var ett ÄL test! Det här är så sjukt, Har inte berättat till sambon ännu ens. Vill göra det speciellt.. som jag så många gånger innan hunnit planera när jag inte varit gravid. Och nu när plusset kom är jag helt bortkommen.. Herregud.. Dagen kom!!! Var det för att jag coolade ner lite med allt graviditetstänk ? Eller var det för att sambon provade att hålla sig 5 dagar innan ÄL ? Tankarna bara snurrar.

Åh, stort stort grattis! <3<3<3

Vilken ära att vi fick veta före sambon. :)

Ta hand om er nu!
  • Anonym (Moomin)

Hej alla! Har hänt mycket omtumlande saker omkring oss. Det nya året brakade igång med både negativt och positivt. Men det negativa kommer vi att kunna hantera tillsammans, jag och sambon.

Det positiva är att även vi väntar ett syskon! Nu hoppas vi att allt går vägen med graviditeten, för mer negativitet kan jag inte klara just nu. Man får ta en dag i taget!

Kramar!

• Anonym (Moomin)
    MyLonging skrev 2018-01-07 20:09:24 följande:

Grattis, helt underbart hur det plussar loss här inne. Hoppas att det positiva övervinner det negativa! lycka till! <3 

Tack så mycket! Ja, verkligen underbart och hoppas att det snart kommer ett plus för er andra med.

Har funderat lite på vad som varit annorlunda denna gång när vi plussade och det var ju bl a tillskotten jag tog. Zink har ju, vad jag tror, hjälpt mig att bli gravid förut också. Dels hade jag också denna gång ägglossning en vecka tidigare=längre lutealfas=större chans till plus? Ingen expert på fertilitet men det var iaf vad som var annorlunda denna cykel.
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka