• MyLonging

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-19 18:49:23 följande:

Jag som helt glömde bort att ta bisolvon inför denna gång! Hoppas det funkar för dig! Jag fick min ÄL på cykeldag 12 fast alla kalendrar sa att den skulle infalla på dag 15. Så nu är det bara att vänta. Känner igen mig i det du skriver,att ta saker dag för dag annars blir man så himla vilsen. Bäst är ju när man helt glömmer bort att ha koll, att man har så mycket för sig så man inte kollar kalendern m.m.

Jag har blivit bättre på det, nu när hoppet är lika litet som ett sandkorn. Försöker som säga till mig själv att det kommer bli bra. Men det är alltid en lättare period för mig kring ÄL.

När har du BIM?

Jag brukar också må bäst runt ÄL sen ungefär en vecka innan mens blir jag som mest hängig. Min BIM är runt 7/1 då mina 3 sista cyklar börjat den 7:e .

Ja altså detta med tabletter tar lite tid att komma i rutin med haha. Fungerar det inte nu så kommer jag prova denna någon gång till kanske med någon månads mellanrum.
  • MyLonging

Igår fick jag veta att min andra vän (som vi också ska fira nyår med) är gravid, i samma vecka ish som den andra vännen som vi ska fira nyår med. Alltså kommer det vara två gravida hemma hos mig under nyår. Jag är självklart glada för dom men det känns lite jobbigt och tungt inför nyår. =/ Det kommer ju garanterat bli en massa graviditetssnack. 

funderar på om jag ska skriva till dom att hur jag mår och så och att jag skulle uppskatta om vi inte snackar så mycket om graviditeter och så. Fast samtidigt så är jag inte alls en sån person som vill vara till besvär. Så jag är kluven. Tänker att jag kanske bara ska ta mig igenom det. Men kommer garanterat slå tillbaka dagen efter. hmm.. ja vi får se. Känns lite jobbigt just nu bara. :(

• MyLonging

God fortsättning allihopa!. Just nu ligger jag mellan ÄL och BIM och detta är den tuffaste tiden för mig. Man har många tankar som snurrar runt. Jag tror dock inte att jag kommer bli gravid denna månaden, jag vet inte varför men det känns så hopplöst. På mindre än 2 veckor har 3 vänner kommit ut med att dom är gravida och det är väl det som gör att det känns så hopplöst. 

Dock så längtar jag efter det nya året men nya utmaningar. 2017 har varit ett riktigt SKIT år för mig. Sååå många negativa saker som hänt, tror faktiskt aldrig jag har upplevt ett sånt kaos år som detta. 

Hur går det för er alla? Hur mår ni?

• MyLonging
    tinis skrev 2018-01-03 15:19:42 följande:

Hur pratar ni om barnlösheten, längtan och kampen med andra?

Jag har varit väldigt öppen att vi har det svårt. jag var så peppad när vi bestämde oss för att skaffa syskon att jag ville berätta om vårt härliga beslut för hela världen! första barnet var en hoppsan och när jag hittar tillbaka så gick det på "första försöket".

jag tycker att det är så skönt att prata om det med vänner även om ingen i min närhet själva har haft det svårt

Hej Tinis. 
    Jag  säger att vi försöker men att det har varit svårt. Dock kanske inte jag lägger ut hur pass dåligt jag mått och viljen jävla berg och dalbana det har varit och är. Det är bara mina närmsta som vet hur jag verkligen mår. 
  • MyLonging
    Anonym (VågaTro) skrev 2018-01-01 23:41:07 följande:

Alltså jag är i chock! Jag har plussat!! Det är alltså två sträck på graviditetstestet! Var tvungen att kolla 3 gånger om de inte var ett ÄL test! Det här är så sjukt, Har inte berättat till sambon ännu ens. Vill göra det speciellt.. som jag så många gånger innan hunnit planera när jag inte varit gravid. Och nu när plusset kom är jag helt bortkommen.. Herregud.. Dagen kom!!! Var det för att jag coolade ner lite med allt graviditetstänk ? Eller var det för att sambon provade att hålla sig 5 dagar innan ÄL ? Tankarna bara snurrar.

STORT GRATTSI! Du gav mig nytt hopp!! Även om jag inte tror det blir just denna cykeln.

Nu ska du bara njuta och se, lyssna och känna vackra saker. Sug in allt positivt och undvik allt negativt. LYCKA TILL NU! Detta beskedet gjorde min dag <3
  • MyLonging

BIM -3 och ett stort MINUS på test, men jag har sagt till mig själv att jag ska inte längre tänkta negativt utan jag ska fokusera på allt som är positivt. Kanske lika bra eftersom vi ska till Thailand on 19 dagar.  Vi kör på som vanligt näst cykel, eller hur tjejer! <3 

• MyLonging
    Anonym (Moomin) skrev 2018-01-07 17:59:18 följande:

Hej alla! Har hänt mycket omtumlande saker omkring oss. Det nya året brakade igång med både negativt och positivt. Men det negativa kommer vi att kunna hantera tillsammans, jag och sambon.

Det positiva är att även vi väntar ett syskon! Nu hoppas vi att allt går vägen med graviditeten, för mer negativitet kan jag inte klara just nu. Man får ta en dag i taget!

Kramar!

Grattis, helt underbart hur det plussar loss här inne. Hoppas att det positiva övervinner det negativa! lycka till! <3 
  • MyLonging
    Anonym (Liv) skrev 2018-01-10 10:11:12 följande:

Hoppar in i tråden! Är snart 35, har en underbar treåring med min man. Har försökt bli gravid i 1,5 år. Fick nyligen veta att jag kommer att ha väldigt svårt för att bli gravid igen, oavsett naturligt eller ivf. Alltihop är rätt slitsamt psykiskt. Funderar på att, med väldigt tungt hjärta, stänga dörren till syskonförsöken och försöka gå vidare i livet som enbarnsförälder. Ska snart göra en operation och ta bort den ena äggstocken. Kommer nog bestämma mig därefter.

Hat inte läst hela tråden, men är det fler som vet med bestämdhet att det bara blir ett barn och inga fler?

Jag har inte gjort en utredning men jag är väldigt rädd för att det kanske kommer sluta med att jag helt enkelt inte orkar kämpa mer. Jag tror man kommer må psykiskt bättre om man bara bestämmer sig och accepterar att man kommer vara en enbarns mamma. Dock vet jag inte om jag KAN besluta mig för det. Det är väldigt jobbigt uppe i huvudet att inte veta. OM det är så att jag och min sambo hade fått reda på via en utredning att vi har svårt att få barn igen då jag jag lagt ner och fokuserat på att vara lycklig istället och passat på att göra allt som man kan göra när man är en liten familj, typ som att, RESA! 

nä men jag vet inte. Det är väldigt djupa och jobbiga frågeställningar. 
  • MyLonging
    limitededition skrev 2018-01-12 14:35:18 följande:

Hej!

Läst igenom tråden och känner att jag inte kan låta bli att dela min historia. Om nu tråden även får folk att plussa, än finns det hopp!

Jag är 29 år och har en dotter ifrån ett tidigare förhållande som är 8 år,  blev gravid 1 månad efter att ha slutet med ppiller när jag blev med henne. Jag och min nuvarande har försökt skaffa barn sedan förra sommaren utan framgång, vilket börjar tära lite på humöret.

Jag har sedan start käkat folsyra, men har nu istället gått över till Vitamin kvinna ifrån apoteket. Haft lite problem med min cykel som vart väldigt oregelbunden sedan jag tog ut min hormonspiral förra våren. Fick mens redan en månad efter uttag, för att sedan vara utan mens i flera månader, tills den kom tillbaka i november. Men sedan dess har jag haft väldigt långa cykler. Mens på dag 40 och nu sitter jag för andra gången på cykelns 40:e dag. Negativt gravtest imorse och fortfarande ingen mens.

Ringer till BM imorse men de sa att de inte kan göra något. Möjligen ta kontakt med gyn på sjukhuset för att se om de kan tänkas göra något. Annars får jag vänta tills vi försökt bli gravida ett år innan vi får söka hjälp.

Då jag har en dotter sedan innan och det inte var några som helst problem att bli gravid med henne. Så börjar ju även frågorna dyka upp bland släktingar och bekanta, när man skall bli gravid igen och när nästa barn kommer. Skyller på att min sambo (som är två år yngre) inte känner sig redo ännu. Trots att vi båda är JÄTTEREDO. 

Man försöker att inte stressa, men försöker att inte tänka på det så mycket. Men det går ju inte en dag utan att man längtar, hoppas och önskar bli gravid inom snar framtid. Har inte vågat köpa några ägglossningstest för att inte bli besatt. Men det kanske får bli nästa steg med tanke på min numera långa menscykel.

Håller tummarna för alla i tråden att vi får det efterlängtade plusset snart! 

Du är så välkommen! Tillsammans är vi starka. <3
  • MyLonging

Kom hem ifrån Thailand onsdags kväll. Hade en helt underbar resa, bara njöt och hade det bra. Eftersom mensen var 3 dagar sen han jag få mig ett litet hopp om att det faktiskt hade tagit sig, men det sket sig totalt. Fan vad man försöker vara stark men varje gång man torkar sig och ser blod så faller hela muren och allt släpps ut. Hur länge orkar man?! 

Hur mår ni andra där ute som fortfarande kämpar? 

Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka