Inlägg från: Anonym (VågaTro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (VågaTro)

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-14 19:38:51 följande:

Jaha fy vad jobbigt! Men tänk att de kanske hade blivit jättedåligt och jobbigt om ni behållit de barnet då. Ja så drygt att dom räknar från missfall/abort! Gjorde min hemabort (pga av tom hinnsäck) den 1 augusti så måste också vänta sjukt länge tycker liksom, visst vi blev gravid, men knappt eftersom de aldrig blev något foster. Känns ju som att nått kan vara fel då i vilket fall så man borde få räkna från när man börja försöka.

Jo,det var ju det vi var övertygade om då.. Ganska sjukt att det är så, hur länge hade ni försökt innan det?
  • Anonym (VågaTro)

Åh är på helspänn! Dagens ältest visade en glad gubbe, jag har alltså ÄL inom 48 timmar! Ikväll efter jobbet har jag bokat sambon :)

Men givetvis ska jag överanalysera allt i rädslan över att missa ÄL!!!:,)

Ska man räkna bort 24 timmar från dom 48 ? Eftersom förra testet som visade negativt togs för 24 timmar sen, Tänk OM ÄL startade precis efter det testet... då har jag ju egentligen bara 24 timmar på mig från och med detta test i morse.. Och om man räknar bort 12 timmar som jag nu är på jobbet så har jag egentligen 12 timmar på mig att pricka ägget när jag kommer hem, dvs.fram till imorn morgon... haha crazy man blir av de här..

• Anonym (VågaTro)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-16 19:39:18 följande:

Vi har försökt sen januari. Missfall i april, 1,5 vecka efter Bim bara. Sedan "gravid" andra äl efter de, bara hinnsäck inget foster. Men fick gå enda till 12 veckor prick för ingen gynekolog våga besluta att fostret inte bara gömde si då hinnsäcken växte som den skulle. Medicinsk hemabort 1 augusti efter 4 st vul. Sen händer inget så det har ju inte gått nå jättelänge emellan men börjar gå lång tid nu och dom två ggr verkar de inte ha blivit nått foster ens så vi är rädda för att våra gener inte passar ihop (har ju sonen med en annan pappa). Så vi hade gärna fått komma in på undersökningar nu när de gått ett år i januari men man har ju tydligen inte svårt att få barn om man får missfall. Däremot om vi får ett ttredje missfall får vi undersökning. Tycker dock de är sjukt attt Sverige räknar två misåfall som normalt så man måste få tre innan man får undersökning

Oj,vilket jobbigt år du ska ha haft! Alla förhoppningar och förväntningar som byggts upp och raserats! Hade varit helt förkrossad.. Ja det är galet att man inte får bli undersökt om man vill det och känner oro, men har ni fått prata med någon så om vad som kan hjälpa? Jag tänker tillskott m.m..? Håller tummarna för dig att nästa lilla frö kommer stanna kvar där inne!
  • Anonym (VågaTro)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-17 20:33:14 följande:

Nä inte något sådant. Bara att om vi blir gravid en tredje gång ska vi försöka tjata till oss ett tidigt ul på fertilitetsklinik, har både bm och gynekolog på gynakuten sagt. Men jag äter vitamin kvinna, räknade till 21 vitaminer och mineraler i den och den ska främja fertilitet. Och sambon käkar nått fertilitetspaket med vitaminer . Tänkte jag skulle ringa nästa år till lokala bm och kolla läget vad dom säger

Jaa det har varit hemskt. Speciellt senaste gången. Första vul trodde dom den bara gömde sig. Andra va dom lite orolig men trodde fortfarande den bara gömde sig. Tredje kändes ganska körd men fanns ändå en chans. Såå om jag skulle få komma på vul nästa grav vill jag ha gått minst 10 veckor så de inte finns en.chans för den att gömma sig. Vill behöva gå på bara ett vul där de antingen är bra eller åt helvete liksom. Få veta på en gång i så fall .

Ja jag äter också en massa tillskott. Men när jag väl blivit gravid har jag inte ätit annat än D vitamin så jag funderar på om de inte spelar någon roll för min del,men jag törs inte chansa heller.

Skulle prova med bisolvon ordentligt inför denna ÄL hade jag tänkt,men glömde helt bort det!

Och nästa ÄL vet jag inte om jag kommer kunna ha sex vid, ska operera mig för cellförändringar på livmodertappen,dom ska tydligen skärs bort Endel en vecka innan ÄL. Och man vill ju inte dra på sig nån infektion.

Ah jag fattar att du vill vänta nästa gång! Så himla märkligt att dom inte kunde se att det inte stod rätt till direkt...

åh kan vi alla inte bara få bli gravida?! Känns ju så orättvist att vi ska behöva gå igenom det här..

Men jag har en känsla av att det kommer hända inom en snar framtid! Och då kommer den här perioden falla i glömska! Och vi ses i BF 2018 grupper istället :))
  • Anonym (VågaTro)
    MyLonging skrev 2017-12-17 21:35:36 följande:

Åh. Kör bisolvon och vitamin kvinna denna cykeln. Har blivit lite halvdant med tabletterna. Är sämst på att ta tabletter när det är 3ggr om dagen. Vissa dagar har varit 3 ggr vissa 2. Har haft ägglossningsvärk igår/idag och är bara på cykeldag 11. Verkar som min ägglossning är lite tidigare än normalt. Vi för på för fullt varannan/var 3 dag. 

Vi får se hur det tar sig. Jag vågar inte tänka längre än dag för dag. Alla känslor kring denna syskonresa är så påtagliga nu, känns som en oändlig väg. 

Bara jag som blir lite extra depp såhär innan jul just med alla dessa känslor om en önskan till ett syskon? På någon sätt känner man sig glömd. Varför drappar det oss?

Jag som helt glömde bort att ta bisolvon inför denna gång! Hoppas det funkar för dig! Jag fick min ÄL på cykeldag 12 fast alla kalendrar sa att den skulle infalla på dag 15. Så nu är det bara att vänta. Känner igen mig i det du skriver,att ta saker dag för dag annars blir man så himla vilsen. Bäst är ju när man helt glömmer bort att ha koll, att man har så mycket för sig så man inte kollar kalendern m.m.

Jag har blivit bättre på det, nu när hoppet är lika litet som ett sandkorn. Försöker som säga till mig själv att det kommer bli bra. Men det är alltid en lättare period för mig kring ÄL.

När har du BIM?
  • Anonym (VågaTro)
    Milie skrev 2017-12-17 22:24:59 följande:

Hej! Jag tänkte att jag skulle börja hänga i den här tråden. Vi har försökt med ett syskon i över ett år, men inget händer. Jag fick kolla progesteron och AMH via Landstinget men läkaren var så himla mähäig. Vi har bestämt att bekosta en fertilitetsutredning och nån typ av behandling själva så imorgon ska jag kontakta en fertilitetsklinik. Känns jobbigt men lite spännande.

Ser fram emot att få fördriva lite överanalyseringstid med att istället läsa om hur det går för er!

Hej! Ja det här är en bra tråd!:) Spännande att höra hur det går för dig också under utredningen. Vad kostar en sådan utredning? Går det fortare om man kontaktar och bekostar själv än om landstinget gör en åt en ?
  • Anonym (VågaTro)
    MyLonging skrev 2017-12-19 21:59:17 följande:

Jag brukar också må bäst runt ÄL sen ungefär en vecka innan mens blir jag som mest hängig. Min BIM är runt 7/1 då mina 3 sista cyklar börjat den 7:e .

Ja altså detta med tabletter tar lite tid att komma i rutin med haha. Fungerar det inte nu så kommer jag prova denna någon gång till kanske med någon månads mellanrum.

Ah okej, jag har BIM 30/31 dec. Ganska skönt att de är innan nyår, kan jag dricka vin som plåster på såren på nyårsafton. Alkohol är nått som jag egentligen inte dricker ofta,men sen vi börjat försöka så har jag fått för mig att jag måste passa på nu innan man blir gravid!:,)

Så jäkligt med dina två gravida kompisar på nyårsafton. Hade dött! Min bästa vän som nyss blev gravid står jag inte ut med.. Hon ska av någon anledning uppdatera om exakt alla gravsymptom via sociala medier till mig fast hon vet hur det ligger till, jag svarar inte ens. Så har fått för mig att hon gör det lite för att jävlas.. Eller så är det bara så det känns för att jag är så bitter. Men jag jobbar på det.
  • Anonym (VågaTro)
    Pluttan skrev 2017-12-22 21:25:27 följande:

Hej tjejer. Ett tag sen jag skrev. Jag har precis fått ett sk prekliniskt missfall. Dvs plussade innan bim sen började jag blöda några dagar efter bim. Nu är plusset så gott som borta :( Så julen blir ju lite nedstämd för den sakens skull :( Jag har kört med rosenrot och apiforce och tänkte göra det denna gången igen. Jag tänkte också testa bisolvon och efter äl barnalbyl.

Åh så tråkigt att läsa hur det gått för dig! Och så här i juletider önskar man ju bara att alla skulle ha fått vara gravida! Kämpa på och ge inte upp,du har iallafall fått se skymten av det där plusset och du vet att det är på g nu! Nästa gång så stannar det kvar! God jul på dig!:)
  • Anonym (VågaTro)
    emeloi skrev 2017-12-22 21:51:32 följande:

Hej allihop. Jag önskar att jag sett denna tråd tidigare, jag och min man försökte få ett syskon till vår dotter född -15. Vi försökte i ett och ett halvt år och jag ställde mer och mer in mig på att vi kanske inte var menade att få fler barn, det kändes såklart skitjobbigt, men vi har ju en underbar liten tjej redan så vi gjorde ett sista ryck efter oktobermensen, novembermensen var sen 1 vecka, sen 2 veckor, sen 4 veckor! Och jag testade bara massa negativa test, visste varken ut eller in.

Sen förra måndagen testade jag plötsligt positivt! Är nu i vecka 8+1.

Under perioden vi försökte hade jag nog behövt denna tråd, bra att den finns.

Stort lycka till till er allihop! <3

Älskar dessa historier som ger hopp! Det enda man lever på i den här väntan :) gjorde du nått speciellt den gången då det tog sig? Eller tror du på det min barnmorska sa att när man försöker så hårt så låser sig kroppen, men när man ger upp så släpper spänningar i kroppen och då brukar plusset komma direkt...:) spännande teori ändå.

Grattis till ditt plus och En riktigt god jul!
  • Anonym (VågaTro)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-23 18:49:33 följande:

Beklagar åt att behöva fira nyår så och beklagar missfall!

Jag har som sagt bim på måndag. Tänkt testa första gången imorgon. Gick och kissade nu och vips, lite rosa blod på pappret. Aaaaldrig fått mens två dagar för tidigt. Vette fan vad som händer. Känt mig gravid senaste dagarna men va de bara vanlig pms? Så sjukt besviken alltså. Eller kan de vara en liten blödning som kan få under grav? Helt förvirrad nu. Skit dag alltså.

Hoppas ni alla får en god jul iaf!

Oj oj vad kan det vara.. kroppen kan ju bli helt upp å ner när man försöker hårt. Men jag hoppas innerligt det är en gravid blödning! Så jobbigt att de ska komma dagen innan julafton också! Jag har min BIM 30/31 nästa helg alltså. Känns ganska bra att de blir som raka besked inför nyåret. Kan man göra en rejäl ?omstart? under nyårsafton. God Jul och Håller tummarna för dig!!
  • Anonym (VågaTro)
    emeloi skrev 2017-12-24 05:26:53 följande:

Tack för dom fina orden :) det vi gjorde annorlunda var att vi struntade i att kolla äl, vi hade sex varje dag i två veckor runt den tiden jag vet ungefär att den är. Det som är konstigt är att jag måste ha haft tidigare äl än jag trodde, så tur att vi hade så mycket sex, min man tyckte det var den bästa metod vi prövat ;) :D

Ah Vetu jag ska också försöka göra efter den principen inför nästa ÄL. Gubben är ju döstressad när han måste prestera just dagarna kring ÄL! Kan tänka mig att han kommer uppskatta det :))
  • Anonym (VågaTro)
    Anonym (Moomin) skrev 2017-12-25 22:08:40 följande:

Blev både glad och ledsen av att läsa här idag. Livet bjuder både på med- och morgångar. Hoppas på att 2018 blir vårt år allihopa, att det blir babyboom!

Jag har BIM någonstans mellan 28-31, hatar att inte veta exakt! Känner dock bara samma gamla vanliga menssymtom... :(

Har också införskaffat vitaminer; Kvinna multivitamin heter det tillskottet jag valde. Såg att det fanns olika och tog just detta eftersom det innehöll 10 mg zink jämfört med de andra som hade 7 mg. Började sen läsa på lite och insåg att det var zinkoxid vilket tydligen inte tas upp lika lätt av kroppen som vissa andra former av zinkförbindelser. Hmm, undrar om det har någon betydelse, eller om det ändå tas upp tillräckligt?! Någon som vet? Det slog mig nämligen att jag plussat 2 gånger när jag ätit zinktillskott förut, med ett missfall och sedan nästan direkt med sonen och då blev jag lite besatt av tanken nu.

Vi har BIM samtidigt. Jag kände nyss av molande värk så de är garanterat mensvärk. Väntar bara på finnar och humör så är det som slaget i sten att den kommer! Zink vet jag inget om, men helt klart värt att testa!:)
  • Anonym (VågaTro)

Ska ha mensen ihelgen. Huff, dom här dagarna precis innan BIM pendlar jag mellan så mkt hopp och förtvivlan. Mest hopp faktiskt, tror fan varje gång att det har tagit sig.. haha snacka om naiv. Kör med natural cycles och mäter tempen varje morgon inför denna ÄL, den är ju normalt hög mellan ÄL och mens,är man gravid fortsätter den att vara hög. och såklart spär det på alla förhoppningar med en ny grejj... kör ju på alla kostilskott i världen som vanligt. Ska operera mig för cellförändringar precis det datumet som jag har ÄL nästa gång. Ska ringa och boka om tiden... Känns ovärt att gå miste om en ÄL nu när man försökt såhär länge och man bara blir äldre..

Håller tummarna för oss alla!

• Anonym (VågaTro)

Gah,har inte fått min mens. Genomsnittet för mig ligger på cykeldag 26. Men har även fått på dag 25 och 27 ibland.

Idag är det cykeldag 28!!! En dag hit och dit men man kan ju inte annat än sväva på moln!

Trodde jag skulle fira in nyåret med mensen men när den inte kom firade jag in det med världens hopp inför det nya året, mkt bättre visade det sig att fira så!

Jag är mkt medveten om att den likaväl kan komma på tisdag som dom flesta kalendrar lovar. Kan inte testa mig förens imorn på morgonen heller..

Har så ont i brösten och förkyld. Vet inte om de är förkylningen som orsakar ont i brösten eller vad.

Alltså shit tänk om!!!! Gott nytt år på er alla :)

• Anonym (VågaTro)

Alltså jag är i chock! Jag har plussat!! Det är alltså två sträck på graviditetstestet! Var tvungen att kolla 3 gånger om de inte var ett ÄL test! Det här är så sjukt, Har inte berättat till sambon ännu ens. Vill göra det speciellt.. som jag så många gånger innan hunnit planera när jag inte varit gravid. Och nu när plusset kom är jag helt bortkommen.. Herregud.. Dagen kom!!! Var det för att jag coolade ner lite med allt graviditetstänk ? Eller var det för att sambon provade att hålla sig 5 dagar innan ÄL ? Tankarna bara snurrar.

• Anonym (VågaTro)

Emeloi,Pluttan& Moomin.

Tusen tack! Är fortfarande helt paff.. Ett stort lugn i mitt inre har infunnit sig och en varm lyckokänsla i bröstet slår mig ibland. Är först nu jag inser hur mkt psykisk påfrestning jag har utsatt mig för med alla tankar,stress och oro. Och hur det har resulterat i fysiska problem jag inte ens reagerat över. Det är verkligen inte en rolig resa jag gjort.. Så mkt pengar och så många tårar som spillts.

Är lite tragikomiskt såhär i efterhand hur desperat man kan bli när den biologiska klockan ringer som högst.

Jag är så tacksam över att det äntligen är över för min del och hoppas det har kommit för att stanna kvar, men lite ledsen är jag för alla er som inte kan dela denna lättnad med mig. Jag önskar inget annat än att ni också snart får era plus och slipper den där hemska väntan!

Ge inte upp, och var inte rädd att byta strategier! <3

• Anonym (VågaTro)
    MyLonging skrev 2018-01-03 21:37:26 följande:

STORT GRATTSI! Du gav mig nytt hopp!! Även om jag inte tror det blir just denna cykeln.

Nu ska du bara njuta och se, lyssna och känna vackra saker. Sug in allt positivt och undvik allt negativt. LYCKA TILL NU! Detta beskedet gjorde min dag <3

Åh tusen tack,det ska jag verkligen försöka göra! Vad glad jag blir att det skänkte dig hopp!!<3 Håller tummarna för att plussen ska regna i denna grupp under 2018, det förtjänar vi alla.
  • Anonym (VågaTro)
    MyLonging skrev 2018-01-03 21:37:26 följande:

STORT GRATTSI! Du gav mig nytt hopp!! Även om jag inte tror det blir just denna cykeln.

Nu ska du bara njuta och se, lyssna och känna vackra saker. Sug in allt positivt och undvik allt negativt. LYCKA TILL NU! Detta beskedet gjorde min dag <3

Åh tusen tack,det ska jag verkligen försöka göra! Vad glad jag blir att det skänkte dig hopp!!<3 Håller tummarna för att plussen ska regna i denna grupp under 2018, det förtjänar vi alla.
  • Anonym (VågaTro)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2018-01-03 21:43:43 följande:

Jättemega Grattis till dig!! All lycka till er nu!

Hoppas de fortsätter plussa för alla här nu

Tusen tack! Är så himla overkligt. Håller fortfarande på att smälta det.. Ja det hoppas jag också, håller tummarna för er <3
  • Anonym (VågaTro)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2018-02-12 17:51:05 följande:

Gud så härligt! Men tråkigt med dom krossade förhoppningarna.

Min senaste mens blev 10 dagar sen. Tog gravtest varje dag, bara negativa. Visste varken ut eller in. Hade såklart förhoppningar men till slut kom mensen. Varit orolig varför den blev så sen, rädd att jag kommer ha oregelbunden mens och då ännu svårare att bli gravid. Men började ta ältest för några dagar sen för att se när och ens om jag skulle få någon äl. och igår fick jag positivt test. Om jag verkligen har äl nu kommer jag ha en 28 dagars menscykel igen, jäj! Största anledning till ältest va inte ens för barnaskaffandet utan för att kunna förutse när jag får mens nästa gång för att slippa va orolig för att börja störtblöda vid dåligt tillfälle.

Men jag har typ gett upp hoppet. Alltså for real. Känt mig så jävla ledsen i flera veckor, börjar grina för allt som har med barn att göra, och andra saker. Så himla nere. Känns som om jag skulle ha undersökt mig och få reda på att jag aldrig kan få mer barn. Knappt haft något stöd alls från sambon, för han har de inte varit lika viktigt med barn. Han vill jätte gärna ha barn men de gör inget att de tar tid liksom. Hade ett långt samtal med han om de I lördags kväll, om hur jävla ensam jag känner mig i detta och att jag har gett upp. Han blev jätte ledsen och trodde inte att de va så jobbigt för mig. Då blev jag nästan arg och undra hur han hade kunnat missa det. Aja, ett år senare fattar han äntligen hur dåligt jag mår över detta haha.

Så här ligger jag i soffan med ägglossning och noll förväntningar på att bli gravid

Åh fick en tår i ögat av att läsa här.. Jag blir så ledsen i hjärtat och kastas tillbaka till alla känslor jag hade innan jag fick mitt plus. Det har liksom satt sina spår i mig, jag är inte alls sådär sprudlande och naivt förväntansfull över denna graviditet, missförstå mig rätt, jag är oändligt tacksam och lycklig att min kamp är över. Men den där kampen gör nånting med längtan i hjärtat,tar som bort det där rosa skimmret, kanske inte för alla, men för mig iallafall. Hoppas alltid på att få läsa om era plus när jag går till den här tråden.. Och jag ska inte sluta hoppas heller, Dom kommer snart! Håll ut <3
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka