• Pluttan

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Hej. Hoppar gärna in här om det går bra. Jag har tre barn förvisso. En son sen tidigare förhållande och två flickor med nuvarande man. Vi har försökt bli gravida med vår trea (min fyra) i över två år. Känns smått hopplöst emellanåt. Har lyckats bli gravid några gånger men har slutat i sk kemisk mf. Dvs att jag plussat sen har mensen kommit. Utom en gång i juli i fjol då fick jag mf i v 7. Vi hade svårt att bli gravida med vår första dotter. Det tog oss över fyra år. Sen med andra blev jag gravid jätte snabbt. Med sonen blev jag oplanerat gravid så vet inte hur lång tid. Följs gärna åt tillsammans. Resan är tuff så skulle vara fint att inte vara ensam tänker jag.

~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Pluttan

Å förlåt. Missade att skriva att jag beklagar naturligtvis ditt Ma.

• Pluttan

Ja fy ja det är riktigt kämpigt emellanåt. Några knep då. Ja jag äter lite vitaminer och sen matar jag min man med zink haha...Just nu kör jag en kur på rosenrot och apiforce. Vet inte om det är bra att blanda men jag tar den risken. Kanske gör susen. Nu får det bli något som vill stanna kvar. Kört med progesterall tidigare. Men nu vet jag inte om jag ska ta det denna gången eftersom jag slopar äl test denna månaden. Alltså tänk vad pengar man slänger ut varje månad egentligen. Vart i cykeln är du nu? Jag är på cd 7 idag. Så snart äl på ingång skulle jag tro.

• Pluttan
    Anonym (Moomin) skrev 2017-11-30 14:19:06 följande:

Känner med er, här är en till som sitter i samma båt. Har ett barn på 1,5 år.

Har aldrig använt mig av ägglossningstest utan enbart gått på kroppens egna tecken på att ÄL är på G. Börjar frukta att jag kanske inte har ÄL eller att den är väldigt oregelbunden varför jag ska ge det ett försök med ÄL-tester nu. Hade en extremt punktlig menscykel innan min graviditet men nu hattar den lite hit och dit ideligen. Har försökt få till en ny graviditet i ett år och tänker boka tid för utredning i januari om inget mirakel inträffat innan dess! :)

Hur kommer det sig att ni väntat så pass länge utan att genomgå utredning?

Hej. Jag och min man gjorde en början till utredning. Där de kolla spermier och så. Allt visar på bra kvalitet. Jag har en del övervikt som kan sätta käppar i hjulen. Så jag kämpar för att gå ner i vikt. Annars ser det bra ut för min del med. Vi gick privat. Och kostar en del. Vi har ju två gemensamma barn så vi får ingen hjälp av landstinget. Men som sagt sekundär barnlöshet kan ju drabba närsom. Vi har sagt att vi kämpar på ett tag till

Blir det så blir det. Jag är är trots allt 40 +. Och längtan efter en sista liten bebis är så stor.
  • Pluttan
    MyLonging skrev 2017-11-30 09:27:31 följande:

jag har 9 dagar kvar till BIM. Ja jag slutade faktiskt med ägglossningstest för kanske 4-5 månader sedan. Jag kör istället på sex varannan till vart 3 dag mellan dag 7 och 20. Jag ska även gå ner i tjänst och bara jobba 75%. Då jag har haft mycket stress under hösten och även förra året så tror jag at barnlösheten kan ha att göra med detta. Men det är inget som jag vet säkert såklart. Tänkte ge det 2-3 månader efter att jag har gått ner i tjänst så får man se om det blir nått annars är väl planen att göra i alla fall en utredning på att se om allt verkligen står rätt till. 

Tänkte nog prova bisolvonmetoden nästa cykel om det inte blir nått denna. Har du kört den någon gång?

Jag kör med bisolvon denna månaden. Men det är mycket också eftersom jag tror jag åkt på bihålorna. Spännande med 9 dagar kvar. När tänker du testa? Kan du hålla dig tills bim eller är du som jag som testar innan?
  • Pluttan

Så är man runt ägglossnings tid. Och försöker mysa på så mycket det bara går. Hoppas så.

• Pluttan
    MyLonging skrev 2017-12-07 15:13:34 följande:

Välkommen in i tråden. Vi alla här vet nog vilka känslor som går igenom dig. Jag känner iaf igen mig i allt som du säger. Varje dag blir man påmind om det som man längtar efter. Instagram, facebook, reklam, grannar, vänner ja till och med min son längtar efter ett syskon, och det är nog det hårdaste av allt. Vet du vad. Det skrämer livet ur mig att inte bli tvåbarns mamma också. Nu ska jag till och med gå ner till 75% på jobb bara för att kunna bli lugn och harmonisk och försöka få bort all stress. Ska köra bisolvon denna månaden.

Måste bara fråga er andra; när mannen har ejakulerat i er, vad gör ni då? För jag går alltid på toa efter... jag har funderar lite, kanske ska man stanna kvar i sängen i något osexigt läge i en halvtimme? Hur gör ni?

Jag brukar ligga kvar så 20 - 30 minuter. Sen går jag upp på toa. Men vet inte om det är en bra metod eftersom jag är ju uppenbarligen inte gravid än. Så tror egentligen inte det spelar så stor roll faktiskt. Men man lever ju ändå på hoppet varje månad.
  • Pluttan

Hej tjejer. Ett tag sen jag skrev. Jag har precis fått ett sk prekliniskt missfall. Dvs plussade innan bim sen började jag blöda några dagar efter bim. Nu är plusset så gott som borta :( Så julen blir ju lite nedstämd för den sakens skull :( Jag har kört med rosenrot och apiforce och tänkte göra det denna gången igen. Jag tänkte också testa bisolvon och efter äl barnalbyl.

• Pluttan
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-23 23:40:28 följande:

Åh så tråkigt att läsa hur det gått för dig! Och så här i juletider önskar man ju bara att alla skulle ha fått vara gravida! Kämpa på och ge inte upp,du har iallafall fått se skymten av det där plusset och du vet att det är på g nu! Nästa gång så stannar det kvar! God jul på dig!:)

Tack fina du :)
  • Pluttan

Om man får fortfarande svagt utslag på gravtest från tidigt missfall. Fick ju prekliniskt dvs började blöda en vecka efter bim. Är det så att ägglossningen kan bli framskjuten då? Hade typ ägglossningsflytningar i förrgår och igår samt lite äl molvärk som jag brukar få.

• Pluttan
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-29 20:21:37 följande:

Vet inte hur de är med ett sånt tidigt missfall men vid ett senare kan de visa positivt i upp till 9 veckor. Fick då de sagt till mig vid mitt första missfall när jag ringde in och prata med en snäsig tant som tyckte jag skulle ta gravtest en gång i veckan i upp till nio veckor för att se om jag fått missfall eller inte. Ringde till nästa ställe kan jag ju säga och fick åka och göra vul för att bekräfta. Iofs, mitt missfall då va ca 11 dagar efter bim. Blödde en vecka, hade äl igen ca 2 veckor efter missfallet starta

Ja det är ju så trist när man blir bemött av snäsiga människor. Ibland undrar man om de verkligen har valt rätt yrke. Man ringer ju för att man är orolig och inte för att man inte har bättre för sig liksom. Ja då får vi se om äl är på ingång snart då. Hoppas.
  • Pluttan

Blev så glad när jag fick positivt på ältest i förrgår. Så nu kommer den långa väntan igen. Hoppas *
  • Pluttan
    Anonym (VågaTro) skrev 2018-01-01 23:41:07 följande:

Alltså jag är i chock! Jag har plussat!! Det är alltså två sträck på graviditetstestet! Var tvungen att kolla 3 gånger om de inte var ett ÄL test! Det här är så sjukt, Har inte berättat till sambon ännu ens. Vill göra det speciellt.. som jag så många gånger innan hunnit planera när jag inte varit gravid. Och nu när plusset kom är jag helt bortkommen.. Herregud.. Dagen kom!!! Var det för att jag coolade ner lite med allt graviditetstänk ? Eller var det för att sambon provade att hålla sig 5 dagar innan ÄL ? Tankarna bara snurrar.

Alltså wow! Sååå roligt. Stort grattis <3
  • Pluttan
    tinis skrev 2018-01-03 15:19:42 följande:

Hur pratar ni om barnlösheten, längtan och kampen med andra?

Jag har varit väldigt öppen att vi har det svårt. jag var så peppad när vi bestämde oss för att skaffa syskon att jag ville berätta om vårt härliga beslut för hela världen! första barnet var en hoppsan och när jag hittar tillbaka så gick det på "första försöket".

jag tycker att det är så skönt att prata om det med vänner även om ingen i min närhet själva har haft det svårt

Inte så många som vet att vi försöker eftersom jag dock ändå är 40 + och har 3 barn. Men de få som vet har jag också berättat för att vi har det svårt.
  • Pluttan

Tack snälla :) Jag hoppas att det går bra nu. Har ett par dagar kvar tills bim. Och ikväll har jag inga symtom som jag haft tidigare som ömma bröst och molvärk :(

• Pluttan

Jaha hann nätt och jämnt gå in i vecka 5. I sönndags började jag blöda och blöder än. Blöder som mens samt igår med tilltagande molvärk :(

• Pluttan
    Anonym (LilleG) skrev 2018-04-05 11:34:08 följande:

Hej!

Hoppas det är okej att jag hoppar in här.

Jag och min man har en 4-årig son och vi försökt få till ett syskon i snart 2 år. Vi har gjort utredning där det framkom att jag inte har någon ägglossning trots att jag har regelbunden mens. Är det någon annan som har samma? Har ni isf fått någon förklaring på varför det kan bli så? Min läkare verkar kunnig men han är kanske inte (enligt mitt tycke) så bra på att ?ta människor? och inbjuder inte direkt till samtal och frågor och jag är lite mesig och har inte riktigt vågat fråga.

Jag tar Letrozol som gett ägglossning men tyvärr inte resulterat i någon graviditet än så länge. Jag är nu på 7:e kuren och börjar tappa hoppet. Jag vill inte ge upp eller ta en paus men har samtidigt börjat fundera på om det är det bästa. Det här är så fruktansvärt psykiskt på frestande och hela mitt liv är planerat kring graviditeten. Jag trivs inte särskilt bra på mitt jobb, men att byta nu känns ju onödigt OM jag blir gravid. Skulle vilja börja plugga men det känns ju onödigt OM jag blir gravid... Det är såå mycket tankar som snurrar HELA tiden och jag blir tokig på att man inte bara kan stänga av.

Kände bara att jag behövde skriva av mig lite och kanske någon som kan komma med några stöttande ord..

Usch jobbigt när ägglossning ska utebli. Jag har också varit i den sitsen men för min del handlade det om övervikt. Så har gått ner lite nu och vips har jag börjat få ägglossning igen. Jag trivdes inte heller på mitt jobb och ville plugga för att jobba med annat. Precis som du har jag också varit fundersam. Men nu kör vi och blir jag gravid (vi har ju ändå försökt i snart 3 år) så är det värt mer än allt annat. Jag pluggar nu på universitetet men blir jag gravid så är det ju bara att göra studieuppehåll om man behöver. Allt fixar ju sig.
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka