• Hormonkarusellen

IVF våren 2018

S91 skrev 2018-05-14 23:01:54 följande:

Hoppas samtalet gick bra idag! Hoppas på massa befruktade för er del! Och hoppas du kan börja träna snabbt igen :)

Repet skrev 2018-05-15 09:38:12 följande:

Jag har inte själv varit överstimulera, utan hada bara stora "vanliga" äggstockar. Läkarna sa att jag skulle ta det lugt och inte träna. Men för mig är det precis som du, träningen är ett utlopp. Och är några av de få tillfällen jag inte grubblar. Så jag tog hjälp av min PT som tog fram träningsprogram som var anpassade efter mina nya förutsättningar. De rekommenderar jag verkligen. Kände mig väldigt trygg med den approachen. Jag upplever att sjukvården kan massor när det gäller anatomi och läkemedel, men väldigt lite om hälsa, både fysisk och psykisk.

Bara fyra st var bra nog att frysa, kändes lite på 21 ägg tycker jag... men fyra är ändå fyra, och fyra chanser

Nu väntar jag mens, och då ska jag ta ny medicin med östrogen för att bygga slemhinna och kunna få återföringen.

Och jag som fnyst så åt svullnaden... såg en bild på min kusin i 7e månaden och jag ser likadan ut!!! Alltså va?! Rätt ut, naveln fick en ny form och det gör ont i huden... två dagar av extrem svullnad, men nu verkar det bättre.. gör inte ont i alla fall

Smart att ta hjälp av din pt, jag tränar bara på egen hand, så frågan är om det är svårt att hitta en pt som kan hitta ett upplägg utan att känna mig sedan innan... får klura på saken

Hur mår ni?
  • Hormonkarusellen
    Inalina skrev 2018-05-17 14:26:12 följande:

men wow 4 till frysen är ju ett sjukt bra resultat!!! :) tänk att slippa gå igenom alla sprutor igen och bara kunna hämta ett embryo från frysen  underbart juh!!!!

(även om du måste lägga till lite östrogen, gör du det i sprutform...?)

stort lycka till du förtjänar (som alla vi andra) att lyckas !!kram! 

Repet skrev 2018-05-17 13:51:58 följande:

Fyra ägg är ju bra! som de käcka personerna brukar säga, det räcker ju med ett ägg.

Jag har förvisso tränat för honom under en längre period. men han hade från början av min resa inte någon som helst koll på vad som krävs under en IVF behandling, men han har verkligen gått in för det. läst på och gjort upplägg utifrån förutsättningarna, nästan haft bättre koll på min kropp än vad jag själv har. Så jag tror absolut att det är lite personberoende. Min upplevelse är att många som arbetar som PT som heltidsjobb "gillar" utmaningen att lära sig nya saker. så om du tycker om att träna, kan det vara väldigt väl investerade pengar.

För oss har det gått bra och vi hade turen att bli gravida på vårt första IVF försök. Vi höll på med Letrozol behandlingar innan som inte gick alls. Så nu är jag i vecka 8. har VUL nästa vecka så då får vi reda på om det faktiskt lever nått i mig eller inte.

Så förtillfället är jag mest orolig. har haft lite bruna flytningar i veckan, pratade med RMC idag mest för att stilla min oro. och dom sa att dom iaf inte var oroliga, så då behöver jag inte heller vara det, lätt att säga, svårt att vara.

Haha fyra kanske är bra... men jag ser det som att det blev 15% av blåsorna , 25% av alla befruktade... snacka om att se glaset som halvtomt men absolut, nu har vi fyra chanser innan jag måste ta nya sprutor, och det känns ju skönt! Östrogen har jag fått som tabletter nu - behöver bara blödning för att börja!

Ska fundera kring pt, tycker det är så mycket pengar som jag inte riktigt känner att jag har men säkert kan man hitta någon som vill lägga upp ett bra schema för ivf och graviditet förhoppningsvis! Vet att lofsangruppen är bra på mammor så de kan säkert vara duktiga

Håller tummarna att det går bra på vul - förstår att du är nervös men det kommer att gå jättebra!
  • Hormonkarusellen

Ni som varit överstimulerade, och fick frysning... när kom mensen? 7-10 dagar trodde de på kliniken när jag gick hem, nu är det 11 dagar och ingen mens... kanske 14 dagar från äl sprutan ändå kan vara rimligt?

Vill inte bli orolig i onödan

• Hormonkarusellen
    Knäckebeck skrev 2018-05-18 10:35:30 följande:

Jag fick min mens 13 dagar efter ÄL sprutan. Jag hade dock tagit lutinus i 5-6 dagar eftersom man hade hoppats på ET men blev sämre några dagar efter ÄP så slutade med lutinus på tilltänkt ET dag.

Tack! Det skulle vara imorgon för mig då... otålig...

Någon mer som blev överstimulerad? När fick ni blödningen?
  • Hormonkarusellen
    Emyo skrev 2018-05-18 14:14:30 följande:

Det tog nog lite längre tid för mig innan den fösta blödningen kom. Åt ingenting efter utplock.

Kanske 15-16 dagar? Sedan dröjande de typ 6 veckor innan den riktiga nästa mens kom. Då har jag egentligen en normal cykel på 28 dagar som alltid kommer samma tid varje vecka.

De rörde till de lite för mig :)

Tack för svar! Usch vad lång tid, hur stod du ut med att vänta utan att veta hur länge det ska ta? Har ingen normal cykel så jag brukar få tabletter för blödning, nu ska jag få blödning efter plocket är det sagt, det ska man visst få oavsett hur man brukar ha, eftersom man byggt upp slemhinna under tiden?

Hoppas inte det ska ta så lång tid som för dig, tid är lite ens värsta fiende
  • Hormonkarusellen
    S91 skrev 2018-05-18 15:26:42 följande:

14 dagar och 12 h efter äl-spruta :)

Hoppas på något liknande då, har fått instruktion för min östrogenmedicin i alla fall, så jag behöver bara vul med godkänd besiktning av äggstockar och sedan är det runt 14 dagar medicin innan återföring - och då med kvalitetstestat embryo . Det känns som en bull-fabrik tycker jag, labbet tinar upp den och så skjuts in med kvalitetstestad bulle i ugnen efter godkänd besiktning... nog för att ett ligg hade varit roligare, men just idag är hormonerna med mig och jag tycker vårt sätt att göra barn är lite kul och spännande skönt man kan ha såna här dagar också!!
  • Hormonkarusellen
    Emyo skrev 2018-05-18 19:51:29 följande:

Hehe ja tiden är verkligen den värsta!! Men var värt väntan nu är jag i v12 och har ett friskt fint foster :)

Lycka till

Vad härligt att höra! Hoppas jag kan säga samma sak om ca 12 veckor...
  • Hormonkarusellen

Då var det igång igen... äggstockarna är fortfarande lite för stora. Så behandlingen avbryts innan den ens börjat, jag ska äta piller för blödning igen om två veckor, få blödning typ två veckor senare , då får jag börja med medicinen jag skulle ta nu, och om kroppen svarar ska vi precis hinna en återföring innan semestern, annars bryter vi igen och börjar om på nytt efter.... jag bokade en tid hos psykolog nu, jag orkar inte med allt som går åt pipan. Först att man ska ha problem alls, sen problem med läkare som krånglar, sen problem med behandlingen, sen ny behandling som inte funkar, och inte funkar vid högre dos heller, och sen ny behandling igen, problem med remiss , missad spolning, borttappade journaler, överstimulering, missad återföring, missad igen.. under alla dessa skitår har jag inte ens haft en chans att bli gravid - aldrig en ägglossning och fortfarande inte ens en återföring.

Man förbereder sig mentalt på att det kanske inte fäster, men allt detta runt omkring äter upp mig - jag ger snart upp - och vi har egentligen inte ens börjat!

Suck, vilket deppigt inlägg.... men idag är en skitdag! <3

Hoppas ni mår bättre!!

• Hormonkarusellen
    Challe2018 skrev 2018-05-23 21:22:23 följande:

Men fy...nu skäms jag över min egen humörsdipp. Har ni hittat några faktorer? Vad era svårigheter beror på? Hur länge har ni varit igång och kämpat?

Alla har vi det lika kämpigt men av olika orsak, ingens känslor är mer riktiga än någon annans

Jag har ingen äl, och därmed ingen mens. Pco... Letrozol har dock inte funkat på mig, så nu får vi ääääntligen ivf, men i och med pco får jag många ägg när det väl funkade med sprutorna, och då blev jag överstimulerad... och tydligen tar jag tid tillbaka därifrån också då. Jäkla skit att det inte räcker med ett bekymmer!

Får i alla fall många ägg, men vet inte om jag kände att fyra till frysen var bra - det känns som många (utom de var problem är få ägg förstås) får så många fler... är inte fyra dåligt av 30, blåsor, 21 ägg?! Det är ju bara 1/5 som ens var bra nog för frys? Nåja, ska inte deppa över det också nu, nog med det andra

Det är väl fem år snart sedan jag slutade med p-piller och började fatta att jag hade problem, ett år sedan vi började med Letrozol och den karusellen, och då hade vi väl ?försökt? ett halvår, men jag hade inte haft någon ägglossning under den tiden, och inte heller fått under det år som gått fram till ivf, och nu inte ens kommit till återföring - så all denna tid och man har inte ens haft en chans. Men hade jag hellre haft massa graviditeter som lett till missfall? Eller saknat ägg, istället för haft pco? Givetvis inte, alla problem är ju lika mycket bajs - det ena lika illa som det andra.... älskar det här forumet dock, här är man förstådd <3
  • Hormonkarusellen
    Inalina skrev 2018-05-24 09:24:20 följande:

men åh vad du får motgång efter motgång! det låter sunt dock att du kontaktar er psykolog, kan nog vara skönt att prata av sig med någon som inte är ens partner, där man kanske kan få nya färska perspektiv på saker och ting. Väldigt bra idé och insiktsfullt. Jag är säker på att du kommer att få din bebis till slut, dina ägg verkar ju väldigt bra då de kunde frysas :) Man får ha en skitdag ibland, huvudsaken är att du tar dig upp igen och kan blicka framåt, håller tummarna stenhårt att ni får göra en återföring innan semestern, kram!!!

Tack alla fina tjejer för pepp! Idag är bättre även om jag såklart är deppig. Rädd att känna att allt är hopplöst och tappa gnistan men jag försöker underhålla mig med annat och undvika folk som tar mer energi än de ger..

Hur gör ni för att orka?
Svar på tråden IVF våren 2018