Inlägg från: JohannaSaGo |Visa alla inlägg
  • JohannaSaGo

Är jag för sträng??

Alltså jag blev så irriterad på en ingift släkting till min sambo idag. 

Men efteråt funderar jag på om hon hade rätt eller inte. Jag är en ganska osäker mamma som tar åt mig lätt och funderar ofta på om jag gör saker fel.

Ska försöka vara kortfattad.

Vi var hos besök hos denna släkting ikväll. Rätt sent, runt 18. Sonen sover runt 20.

Sonen är 16 månader. Greppade tag i en lussekatt och satt och åt en hel ensam. Klockan var runt halv 7 och jag sa till sonen "sen får det räcka gubben, vi ska hem och äta kvällsmat sen"  10 min senare försöker sonen ta en till bulle varav jag säger "ajabaja det räckte med 1 bulle, vi ska hem och äta snart, dessutom har han matvägrat en period så känner att det är viktigt att han ska ha god aptit vid måltiderna) Sonen lyssnar och säger inte ens emot. Men släktingen säger "Nää...låt han ta en bulle, han får bara höra NEJ NEJ hela tiden"  (jag ignorerar detta)

Nån minuter senare vill sonen ta en banan. Jag ;"Älskling vi ska åka hem nu så får du äta mat om du är hungrig" Släkting "Men stackarn låt han ta något"

Sonen börjar banka på deras stora platt TV.. Jag :"Försiktigt med TVn, man slår inte på¨TVn"  släkting "Joooo du FÅR slå på tv"

Även om han får slå på deras TV vill jag ju att han ska lära sig att man inte slår på någons TV någonstans. Jag säger inte åt honom på ett elakt sätt utan säger bara lugnt till sonen liksom att aja baja så får man inte göra. och då slutar han utan att ge protester liksom.

(alltså emellan allt detta så har vi ju såklart tagit med leksaker till sonen samt andra grejjer att plocka och leka med, så han roar ju sig)

Sonen plockade upp deras nya IPAD utan skydd och börjar springa omkring med. Jag säger :"Sätt dig ner så kan vi kolla tillsammans på den" SOnen sätter sig ner.. ändå säger släktingen :"Men han behöver inte sitta för o anvbända den"

När vi väl ska gå hem så plockar sonen upp en leksak från golvet och släktingen pikar något i stil med :"Jaaa, vad kul att du hittade nått du inte får ett NEJ till"

Kände mig skit sur över att hon pikat mig hela kvällen. Men samtidigt.. är jag för hård?? Jag har känt att han inte ska behöva "utforska" genom att banka på Tv. Och han slutade ju liksom när jag säger var försiktig, ajabaja.. 

Men är jag för sträng??

• Svar på tråden Är jag för sträng??
  • JohannaSaGo
    ostpaj skrev 2017-11-25 22:01:31 följande:

Tycker inte du låter sträng alls. Hyfs kan man väl få lära sin unge. Hade jag varit där hade jag plockat upp sonen i famnen, vänt han mot den där ragatan, givit honom ett tillhygge och sagt "varsågod! Här kan du banka allt du orkar!"

Haha klockrent!! Men jag är för blyg för att ens våga säga nått sånt :P Precis så tänker jag. Lite hyfs. Annars tror sonen att man kan gå hem till vem som helst och börja banka på Tv apparater. Och det tror jag inte uppskattas hos alla.

Men kanske hon har något emot mig personligt så som hon pikade mig. 

Svar på tråden Är jag för sträng??