• JohannaSaGo

Är jag för sträng??

Alltså jag blev så irriterad på en ingift släkting till min sambo idag. 

Men efteråt funderar jag på om hon hade rätt eller inte. Jag är en ganska osäker mamma som tar åt mig lätt och funderar ofta på om jag gör saker fel.

Ska försöka vara kortfattad.

Vi var hos besök hos denna släkting ikväll. Rätt sent, runt 18. Sonen sover runt 20.

Sonen är 16 månader. Greppade tag i en lussekatt och satt och åt en hel ensam. Klockan var runt halv 7 och jag sa till sonen "sen får det räcka gubben, vi ska hem och äta kvällsmat sen"  10 min senare försöker sonen ta en till bulle varav jag säger "ajabaja det räckte med 1 bulle, vi ska hem och äta snart, dessutom har han matvägrat en period så känner att det är viktigt att han ska ha god aptit vid måltiderna) Sonen lyssnar och säger inte ens emot. Men släktingen säger "Nää...låt han ta en bulle, han får bara höra NEJ NEJ hela tiden"  (jag ignorerar detta)

Nån minuter senare vill sonen ta en banan. Jag ;"Älskling vi ska åka hem nu så får du äta mat om du är hungrig" Släkting "Men stackarn låt han ta något"

Sonen börjar banka på deras stora platt TV.. Jag :"Försiktigt med TVn, man slår inte på¨TVn"  släkting "Joooo du FÅR slå på tv"

Även om han får slå på deras TV vill jag ju att han ska lära sig att man inte slår på någons TV någonstans. Jag säger inte åt honom på ett elakt sätt utan säger bara lugnt till sonen liksom att aja baja så får man inte göra. och då slutar han utan att ge protester liksom.

(alltså emellan allt detta så har vi ju såklart tagit med leksaker till sonen samt andra grejjer att plocka och leka med, så han roar ju sig)

Sonen plockade upp deras nya IPAD utan skydd och börjar springa omkring med. Jag säger :"Sätt dig ner så kan vi kolla tillsammans på den" SOnen sätter sig ner.. ändå säger släktingen :"Men han behöver inte sitta för o anvbända den"

När vi väl ska gå hem så plockar sonen upp en leksak från golvet och släktingen pikar något i stil med :"Jaaa, vad kul att du hittade nått du inte får ett NEJ till"

Kände mig skit sur över att hon pikat mig hela kvällen. Men samtidigt.. är jag för hård?? Jag har känt att han inte ska behöva "utforska" genom att banka på Tv. Och han slutade ju liksom när jag säger var försiktig, ajabaja.. 

Men är jag för sträng??

• Svar på tråden Är jag för sträng??
  • ostpaj

Tycker inte du låter sträng alls. Hyfs kan man väl få lära sin unge. Hade jag varit där hade jag plockat upp sonen i famnen, vänt han mot den där ragatan, givit honom ett tillhygge och sagt "varsågod! Här kan du banka allt du orkar!"

• JohannaSaGo
    ostpaj skrev 2017-11-25 22:01:31 följande:

Tycker inte du låter sträng alls. Hyfs kan man väl få lära sin unge. Hade jag varit där hade jag plockat upp sonen i famnen, vänt han mot den där ragatan, givit honom ett tillhygge och sagt "varsågod! Här kan du banka allt du orkar!"

Haha klockrent!! Men jag är för blyg för att ens våga säga nått sånt :P Precis så tänker jag. Lite hyfs. Annars tror sonen att man kan gå hem till vem som helst och börja banka på Tv apparater. Och det tror jag inte uppskattas hos alla.

Men kanske hon har något emot mig personligt så som hon pikade mig. 

• Caitlin Deschanel

Usch, den där människan låter precis som min mamma! Du var absolut inte sträng, jag skulle gjort och agerat precis som du.

• ostpaj
    JohannaSaGo skrev 2017-11-25 22:07:35 följande:
    Haha klockrent!! Men jag är för blyg för att ens våga säga nått sånt :P Precis så tänker jag. Lite hyfs. Annars tror sonen att man kan gå hem till vem som helst och börja banka på Tv apparater. Och det tror jag inte uppskattas hos alla. Men kanske hon har något emot mig personligt så som hon pikade mig. 

Tycker du har agerat rätt :) låter inte som någonting konstigt och definitivt inget jag skulle höja p ögonbrynen åt. Stå på dig! Det är inte lätt att vara förälder och oavsett hur eller vad du gör kommer det att reta någon. Då kan du lika bra göra på ditt vis och det som känns bra för dig! :) Kram
  • Lena

Det enda jag reagerar på är att ni kanske skulle åkt hem direkt när han var hungrig eftersom han har strulat med mat och visade intresse. Dina nej är helt rimliga och normala!

• Annelie 76

Om nåt gått sönder, vad hade hänt då? Hade släktingen ryckt på axlarna eller hade hen krävt att du skulle betala nytt?

Iaf ditt barn, du bestämmer. Och uppfostran är inte skadligt.

• Mascaraklumpar

Var det verkligen pikar eller försökte släktingen bara vara vänlig? Att vara hemma hos andra när man har småbarn kan ju vara jättestressande eftersom man måste passa barnet hela tiden så att inget händer - kanske var hon bara ute efter att få dig att slappna av och känna att det inte var hela världen om något gick sönder?

Men nej, det är givetvis inte för strängt.

• Iden

Tycker inte heller det låter strängt utan normalt. Och just detta du skriver om att det handlar inte om vad barnet får göra hemma hos dem utan vad som är ett icke önskvärt beteende generellt. Vi brukar säga till precis som dig/er även om personen vi är hos tycker att "det är ok att hon gör så här hos oss". Problemet är ju att vår dotter inte fattar att det inte är ok på andra ställen då, hon är för liten för det. Slå på tv:n t ex får hon inte göra hemma eller hos gäster. Skulle nån tycka att det är ok så skulle vi säga till ändå, annars skulle hon ju börja slå på tv:n hemma eller hos andra. Vi har förklarat detta tydligt till den som vi brukar besöka och som säger ok till precis allt vår dotter gör, vad det än är.

• Jemp

Jag hade gett en banan om han var hungrig men i övrigt tycker jag inte alls att du var sträng. Ohyfsat av din släkting att både säga emot och pika dock. Iaf om hon inte bara försökte vara artig men det blev fel.

• Anonym (mmm)

Allt gjorde du rätt i tycker jag. Möjligen kanske inte ett så litet barn förstår att man säger att det inte får äta nu för vi ska äta hemma. Barn brukar inte kunna förstå samma tidsperspektiv som vuxna. En banan hade väl varit ok tycker jag. Men i allt annat verkar släktingen rätt knäpp. Finns väl ingen som vill att ett barn SKA slå på en tv? 

Sluta umgås om släktingen alltid gör så här. Måste ha en skruv lös.

• Alexi

Min reflektion är bara om en 16-månaders verkligen förstår alla de där orden. Dvs, "sen får det räcka gubben, vi ska hem och äta kvällsmat sen"  - låter som väldigt mycket ord och resonemang att förvänta sig att han ska förstå.

Jag tror mer på att avleda och lyfta bort än massa ord i den åldern.

• 98Emelie98

Jag tycker att du låter som en vettig förälder. Att lära sitt barn rätt och fel är intr att vara sträng utan att hjälpa sitt barn. Det är inte alla som uppskattar en sockerkickad unge som slår tv:n i småbitar med iPaden bara för att hon råkar göra det.

Jag tycker du ska strunta i henne och göra det du tycker känns rätt. Känner du nej så säg ifrån, känns det okej så är det okej, oavsett vad andra säger.

• Tjejerna2
    ostpaj skrev 2017-11-25 22:01:31 följande:

• Anonym (Hanna)

Jag tycker inte det låter för strängt. Däremot undrar jag om släktingen verkligen pikade dig. Jag har varit hos äldre personer som sa sådär hela tiden ?visst får hon leka med porslinsfigurerna? osv. Jag tror att det bara handlar om att man vill visa sig snäll och att man faktiskt inte riktigt kan föreställa sig att barnet ska ha sönder sakerna Ifråga.

• Anonym (Hgfj)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-11-28 20:31:25 följande:

Jag tycker inte det låter för strängt. Däremot undrar jag om släktingen verkligen pikade dig. Jag har varit hos äldre personer som sa sådär hela tiden ?visst får hon leka med porslinsfigurerna? osv. Jag tror att det bara handlar om att man vill visa sig snäll och att man faktiskt inte riktigt kan föreställa sig att barnet ska ha sönder sakerna Ifråga.

Håller med.
  • Anonym (Kvinna37)

Säg åt den där haggan att sluta sabotera din barnuppfostran. Har du sagt nej så är det nej, då ska hon inte underminera dig genom att locka med godsaker!! Dessutom är barnet kanske för litet för att förstå att det är olika regler i olika hem, dvs hos den där människan får man slå på TV:n men ingen annanstans, då måste det som är gängse regel gälla även där, och i vilket fall är det fortfarande du som sätter reglerna för hur ditt barn ska bete sig, så återigen, haggan ska knipa näbb. Jag tycker du ska ta ett samtal med henne.

Svar på tråden Är jag för sträng??