Inlägg från: Eleonoratösen |Visa alla inlägg
  • Eleonoratösen

Frågor om Progesteronkräm

Hej!

Här visar sig att jag har kort lutealfas så tänkte börja med att smörja denna månad. Är på CD20 och tempen ökade igår även om ÄL stickorna bara visat svaga streck.

Hår barn sedan innan och hade då mer standard cykel 28 dagar och ÄL runt CD 14. Men efter spiral har jag ÄL runt CD 19 och 28 dagars cykel. Känts riktigt tröstlöst men denna tråd ger hopp. Började smörja ikväll!

• Eleonoratösen

Inne på dag 5 med krämen. Känner ingenting mer än ovanligt ömma bröst. Ska bli intressant de närmsta dagarna då jag haft mycket spottings efter ÄL och hittills inget alls så det är ju om inte annat mycket mer behagligt.  

Hur går det för er andra?!

• Eleonoratösen
    siiaa skrev 2018-01-03 11:55:46 följande:

Jag är på dag 7 med smörjandet. Ömma bröst här också men annars inget speciellt.

Skönt att du inte haft några spottings än :) när brukar dom komma i vanliga fall?

De brukar komma runt dag 4-5. Nu har jag tagit cellprov idag så nu blöder jag. Ska ta hormonprover nästa månad men läkaren tror ändå jag har ÄL på dag 14 oavsett vad temp eller äl-tester visar. Han trodde det väl mest för att det är så ovanligt med kort lutealfas...
  • Eleonoratösen
    Veenus skrev 2018-01-03 09:34:01 följande:

Vad skönt att du slipper biverkningar, förutom brösten då! Började du smörja direkt efter ägglossning? När brukar dina spottings börja?

För mig funkade krämen över förväntan! Var hos gyn i fredags och då togs test som var negativt så då slutade jag smörja (smorde sista i torsdags). Men mensen kom aldrig så testade positivt i söndags :) Och sen dess har jag inte smort, tänker att om kroppen lyckades fixade stegringen själv från fredag till söndag så borde den klara sig utan krämen nu. Får se, hoppas allt går bra annars *peppar peppar* så kommer jag smörja längre nästa gång.

Vet ju inte om det var krämen men jag tror att min förlängning från 11 till 13 dagar faktiskt kan ha haft en påverkan att det tog sig :)

Lycka till till er!!!

Stort grattis! Så roligt!
  • Eleonoratösen

På CD 29 nu. ÄL+8. Längsta cykeln jag haft. Temperaturen har inte droppat, men den är inte riktigt hög heller. Får se hur det går. ???? testar väl i näst vecka men smörjer fram tills dess eller tills mensen kommer. Den kan komma fast man smörjer väl?!

• Eleonoratösen
    Mawie skrev 2018-01-05 20:20:43 följande:

Plussade i dag !!!<3

och fortsätter smörja med krämen till v 12

Åh grattis!
  • Eleonoratösen
    siiaa skrev 2018-01-06 14:41:07 följande:

Idag fick jag mens på äl +10 :( så tyvärr kunde jag inte förlänga lutealfasen lika mycket som i förra cykeln. Kan kroppen vänja sig och man måste smörja med högre dos tro?

Uppfattade att om man har uppehåll vid mens till ÄL så ska kroppen inte vänja sig.

Är på ÄL +9 och idag höjdes tempen ytterligare som den brukar och dagen efter sjunker kraftigt och mensen kommer. CD 30 så ÄL var synnerligen sen. Svagt svagt rosa flytning men inte alls de spottings som jag brukar ha.
  • Eleonoratösen

11 dagar så egentligen ingen större skillnad då jag hade ÄL ännu senare än vanligt. (CD18-19) nu CD21. Däremot så i princip inga spottings men just nu känns det skötsamma om man jag ändå inte blir gravid....

• Eleonoratösen

Vet ni, blöder bara svagt rosa, så mest spottings och känt mig konstig. Så jag kunde verkligen inte låta bli testa tidigt test

Ser ni något? Är väl för tidigt att säga något i synnerhet med spottings men kanske kanske en chans?!

• Eleonoratösen

Temperaturen tog ytterligare ett steg uppåt idag och tycker nog allt att dagens test (underst) är något starkare än måndagens. ÄL+13.

Nu ska jag hålla mig till på fredag eller lördag för testa (hoppas jag kan hålla mig så länge...)

• Eleonoratösen
    joannaq skrev 2018-02-01 10:59:22 följande:

Hur gick det? :)

Jag har smörjt nu sen äl och har bim +1 idag men fick några spottings nu så antar att mensen är på g tyvärr.

Jo, är i vecka 7+1. Ska på vul om 14 dagar så hoppas allt är bra därinne. Smörjer morgon och kväll...
Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm