Paketkalender.. tråkigt med strumpor och trosor till 13 åring?
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget handlar så mycket grejor till sina ungar. Konsumtionshetsen verkar inte ha några gränser. Varför inte ge era barn lite av er tid istället?
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget handlar så mycket grejor till sina ungar. Konsumtionshetsen verkar inte ha några gränser. Varför inte ge era barn lite av er tid istället?
Jag funderar också på det här med paketkalender, det blir ju ändå 24 små, antagligen inte jättenödvändiga paket per år. Såklart det är roligt för barnen att få presenter men vart gör man av alla grejer?
Nu ser jag ju hos kompisars barn att det ligger miljoner små leksaker överallt hela tiden. Våra barn får enstaka lite större grejer till jul och födelsedag, vi har alltid varit tydliga med släkten att vi inte gärna tar emot 15 olika saker varje gång för att det helt enkelt blir för mycket prylar överallt. Istället för 20 olika leksaker bad vi förra året om att de skulle lägga ihop till ett leksakskök som barnen delar.
Mormor ordnar varje år en ny möbel eller liknande (ofta handgjorda saker) till det gemensamma dockskåpet.
Få saker som håller länge och som kan följa med upp genom åldrarna och av sån kvalitet att de kan ärvas.
Får rysningar när jag ser att folk har 200 olika kinderleksaker eller McDonaldsprylar som aldrig används i drivor överallt.
Vi har också regeln att innan man köper något nytt (när barnen själva köper något för egna pengar) så måste man rensa ur och skänka bort något annat.
En gång om året samlar vi ihop mindre leksaker i en låda i hallen, de saker som efter en månad inte saknats och hämtats för att lekas med skänker vi bort.
Allt för att minimera mängden saker som bara ligger och skräpar (vi vuxna får göra likadant med våra saker).