• Anonym (snål?)

Paketkalender.. tråkigt med strumpor och trosor till 13 åring?

Jag håller på gör paketkalender till mina två pojkar med lite olika saker i, allt från strumpor, tröjor, pussel, spel.. Dom stora sakerna har jag köpt på loppis eller på halvarea priset.. 
    Till saken är att jag även har två bonusbarn i tonåren. Förra året köpte jag enbart dubbelchoklad som dom fick dom dagarna dom var här.. Men i år tänkte jag fylla 13 åring tjejens kalender med strumpor, trosor, hårspännen, pennor osv.. Är det tråkig kalender för en som är 13 år? 
    Gjorde en med trorsir och stupor för några år sedan som inte uppskattades.. Men vill inte lägga ut får mycket pengar heller.

• Svar på tråden Paketkalender.. tråkigt med strumpor och trosor till 13 åring?
  • Anonym (K)

Jag förstår inte varför man överhuvudtaget handlar så mycket grejor till sina ungar. Konsumtionshetsen verkar inte ha några gränser. Varför inte ge era barn lite av er tid istället?

• mammalovis

Min bonus har fått en "smink"kalender i födelsedagspresent hos sin mamma, den tror jag hon gillade förra året. Hon fyller 13 i år. Då slipper du fixa småpaket, vilket de ändå kanske tycker är löjligt.

• Anonym (Hm)
    Ja det låter lite tråkigt med trosor och strumpor, å andra sidan kan du ju bara ha det i två "luckor? Hårspännen och pennor lär vara mer uppskattat, så kan ju bli en bra blandning. Finns annars färdiga på glitter etc som inte är allt för dyra. 
  • mammalovis

Eller ställ frågan till dem hur de resonerar. Kanske vill de hellre ha adventspresent typ varje söndag och det är något "vettigt" i deras ögon. De kan väl få komma med förslag, så slipper du gissa.

• cosinus

Har också en 13-årig dotter.

Har inte börjar fixa med kalendern än men jag tänker mig typ sånt hon behöver för att göra slime (hon är inne i en sån period). Sen brukar barnen få något paket med något favoritgodis, någon penna o s v.

Nu behöver jag bara hitta på 6 paket per barn (4 barn som öppnare var 4e dag) så då kan jag undvika underkläder och annat som de ändå bara betraktat som utfyllnad.

• Anonym (.)

Skall du alltså ge paketkalender till 3 av 4 barn?

Generellt tänker jag att de är lite för stora för den typen av kalender. Det blir ju 24 "riktiga" julklappar redan innan julafton. Barn i den åldern nöjer sig ju inte riktigt med en 5-kronors plasthäst eller studsboll.

Nu verkar det ju dock som att du har gott om pengar om du har råd att lägga pussel, spel och kläder i 48 paket innan jul (även om det är rea blir det ju säkert minst 25 kr per paket, dvs upp till ett par tusen för klappar i en adventskalender), men blir det verkligen kul på julafton om man fått så mycket innan?

Det var väl dock inte din fråga... så, ja, strumpor och trosor är tråkigt. Bättre då att få tex en rebus, korsord, pussel eller liknande per dag, som tillsammans ger tex en bokstav var i en mening som berättar var de kan hitta ett riktigt paket på julafton.

• Anonym (snål?)
    Anonym (.) skrev 2017-11-19 22:14:42 följande:

Skall du alltså ge paketkalender till 3 av 4 barn?

Generellt tänker jag att de är lite för stora för den typen av kalender. Det blir ju 24 "riktiga" julklappar redan innan julafton. Barn i den åldern nöjer sig ju inte riktigt med en 5-kronors plasthäst eller studsboll.

Nu verkar det ju dock som att du har gott om pengar om du har råd att lägga pussel, spel och kläder i 48 paket innan jul (även om det är rea blir det ju säkert minst 25 kr per paket, dvs upp till ett par tusen för klappar i en adventskalender), men blir det verkligen kul på julafton om man fått så mycket innan?

Det var väl dock inte din fråga... så, ja, strumpor och trosor är tråkigt. Bättre då att få tex en rebus, korsord, pussel eller liknande per dag, som tillsammans ger tex en bokstav var i en mening som berättar var de kan hitta ett riktigt paket på julafton.

Två av baren bor här heltid, en halvtid=varannan helg och en bor inte här alls.. 

Ja, du har nog en poäng där. Sparar nog pusslet till julstrumpan på julaftonsmorgon som dom kan pyssla med under dagen fram tills vi ska fira jul. 

Fast tidigare år har jag gett lussekläder, tomtekläder på Lucia eller den dagen dom ska fira på förskolan. 

Förra året när jag enbart köpte dubbelchoklad blev hon avundsjuk på småsyskonen som fick underkläder. 

I år kommer jag mer införa aktiviteter dom dagarna/helgerna jag är lediga från jobbet. Som att tex baka pepparkakor, lussebullar, göra snögubbe, åka till kjälkepacken osv.. 
    Förra året var hon här när vi skulle bara pepparkakor men hon deltog inte.
  • Anonym (det)

Det här med paketkalendrar... jag fattar inte riktigt... Vilka ungar idag har behov av en drös med pryttlar varje dag hela december och sen en osund mängd julklappar ovanpå det? 

Men om man nu ändå vill ge detta, så är väl hela syftet att det ska vara något som är roligt att få?

Underkläder kan ju vara kul att få, men för det flesta så ingår det i basbehovet, något som barn får för att de behöver. 

Om jag skulle ge paketkalender till en 13-årig tjej skulle jag satsa på smink, hygiensaker som duschcreme, bodylotion, pennor, hårsaker, mobilfodral, nyckelringar. Behöver ju inte bli dyrt alls, men roligare än strumpor.

• Påven Johanna II

Det beror väl på ungdomen och hennes smak och önskemål. Det finns fina färdiga kalendrar med nagellack, hudvård, smink - den sorts. Men är de ekonomiska omständigheterna knappa så är det väl bättre att satsa på riktigt bra julklappar. 

Anonym (snål?) skrev 2017-11-19 22:25:34 följande:
    Två av baren bor här heltid, en halvtid=varannan helg och en bor inte här alls.. 

Ja, du har nog en poäng där. Sparar nog pusslet till julstrumpan på julaftonsmorgon som dom kan pyssla med under dagen fram tills vi ska fira jul. 

Fast tidigare år har jag gett lussekläder, tomtekläder på Lucia eller den dagen dom ska fira på förskolan. 

Förra året när jag enbart köpte dubbelchoklad blev hon avundsjuk på småsyskonen som fick underkläder. 

I år kommer jag mer införa aktiviteter dom dagarna/helgerna jag är lediga från jobbet. Som att tex baka pepparkakor, lussebullar, göra snögubbe, åka till kjälkepacken osv.. 
    Förra året var hon här när vi skulle bara pepparkakor men hon deltog inte.
    Nu vet inte jag vad dubbelchoklad är, men avundsjukan kanske handlade mindre om trosorna och mer om den förmodade ansträngningen för småsyskonens del? Ska man göra det enkelt för sig och köpa något färdigt så bör man, tycker jag, se till att det har ett större ekonomiskt värde eller är precis vad någon önskat sig. 

Småsyskonen vill kanske inte heller baka pepparkakor när de är tretton år. Eller så kanske de inte vill bala pepparkakor just den dagen. Det kan vara på lite olika sätt när man är tretton och det kan för all del också svänga mellan ytterlägen. 

Har inte pappan någon koll på hur hans dotter vill ha det på jul med presenter, traditioner - nya så väl som gamla - och annat?

Gillar du förresten dina barns storasyster? Eller ser du henne som ett hot mot julfriden?
  • Anonym (Olliviia)

Du kan köpa oljor billigt på Wish. En del är gratis, man betalar bara för frakten. Små söta flaskor med jordgubbsdoft och massa olika dofter. En för varje dag och sen den 24 kan du ge henne en doftskål, finns jättefina på D7 men änglar som håller upp skålen eller delfiner o fler jag inte kommer på just nu. En annorlunda adventskalender :))

Svar på tråden Paketkalender.. tråkigt med strumpor och trosor till 13 åring?