• Anonym (Snart singel)

Måste köpa bil - vad kan ni tipsa om?

Blir singel och har insett att jag måste ha en bil. 

Jag har aldrig ägt en bil själv och är usel på detta. Känner mig hyfsat orolig för allt...

Så: jag behöver en bil som är ok, men ingen lyxbil - vilken prisklass hamnar jag i då? Kommer inte köra på landsbygd, bara inom stan - men transporterar barn + hund.

Vad ska jag tänka på med försäkring osv? Har ni några bra, allmänna tips? Vill inte ruinera mig pga denna bil...

• Svar på tråden Måste köpa bil - vad kan ni tipsa om?
  • Anonym (Snart singel)
    Anonym (Svårt) skrev 2017-11-19 18:01:17 följande:
    Personligen vågar jag knappt köpa en begagnad bil då jag kan för lite. Är så mycket fusk och fiffel i den branschen!

Möjligtvis om jag fick en kanonpris av en släkting som jag verkligen litade på.
    Tänkte be min ex eller kunnig kompis hjälpa mig...
  • Anonym (Snart singel)
    Akira Öken skrev 2017-11-19 18:07:45 följande:
    Instämmer. Att köpa en ny bil är att kasta en massa pengar direkt i sjön.
    Ja, det är vad pappa tutat i mig i alla år
  • ventilera mera
    Anonym (Snart singel) skrev 2017-11-19 17:54:02 följande:

En begagnad Kia Ceed, skulle det vara vettigt? Vill inte köpa helt ny bil då det känns som kapitalförstöring... 

Det är nog vad jag skulle göra. Vi köpte en ny Kia Ceed SW för två år sen och är skitnöjda. Inte ett enda krångel och går billigt både i stad och vid långkörning. Är inte hunden jättestor finns det plats för den med.

Skulle du köpa en som är ett par år gammal så finns det fortfarande garanti kvar på den och det är ju inte helt fel.
  • Anonym (Snart singel)
    ventilera mera skrev 2017-11-19 18:58:53 följande:
    Det är nog vad jag skulle göra. Vi köpte en ny Kia Ceed SW för två år sen och är skitnöjda. Inte ett enda krångel och går billigt både i stad och vid långkörning. Är inte hunden jättestor finns det plats för den med.

Skulle du köpa en som är ett par år gammal så finns det fortfarande garanti kvar på den och det är ju inte helt fel.
    Tack, stor hjälp!
  • Anonym (V40)

Jag leasar en Volvo V40 för lite drygt 3000:- i månaden. I den pengen är försäkring, assistans och service inkluderad. Jag kör mindre än 1500 mil om året men man kan själv välja om man vill köra mer. Finns andra billigare leasingbilar också men i de jag kollade på ingick inte försäkring och service så skulle nog gått på lika mycket i slutändan ändå.

• Anonym (Volvo)
    Anonym (V40) skrev 2017-11-19 19:05:05 följande:

Jag leasar en Volvo V40 för lite drygt 3000:- i månaden. I den pengen är försäkring, assistans och service inkluderad. Jag kör mindre än 1500 mil om året men man kan själv välja om man vill köra mer. Finns andra billigare leasingbilar också men i de jag kollade på ingick inte försäkring och service så skulle nog gått på lika mycket i slutändan ändå.

Via bilia eller vad?
  • Anonym (V40)

Via min lokala Volvoåterförsäljare. Betalar gör jag till Volvofinans.

• Anonym (Snart singel)
    Anonym (V40) skrev 2017-11-19 19:05:05 följande:

Oj, 3000 kr känns dyrt för mig... Jag skulle nog inte köra mer än typ 30 mil/månad MAX, då är nog det mest ekonomiska kanske att köpa en bil (kan köpa kontant) och sedan ha den billigaste försäkringen? Bensinkostnaden kommer inte bli stor.
  • v70bifuel

Volvo V70 2007 års modell. Den sista i den generationen.
    Väldigt krocksäker, rymligt bagage, bra byggda men kostar inte speciellt mycket.
    Vill du köra supermiljövänligt köper du bi-fuel varianten, som tankas med gas.

• Anonym (Snart singel)
    v70bifuel skrev 2017-11-19 19:46:16 följande:

Volvo V70 2007 års modell. Den sista i den generationen.
    Väldigt krocksäker, rymligt bagage, bra byggda men kostar inte speciellt mycket.
    Vill du köra supermiljövänligt köper du bi-fuel varianten, som tankas med gas.

Ska kika, tack
Svar på tråden Måste köpa bil - vad kan ni tipsa om?