Alessia skrev 2017-11-19 21:34:47 följande:
Avråder dig från privatleasingbil om du har hund, tonåringar och kanske deras kompisar som passagerare emellanåt. Jag var lite intresserad förra året och kollade upp, ja lusläste, villkor för privatleasing. de var mycket likartade oberoende av bilmärke och extremt stränga i sin syn på i vilket skick bilen skulle återlämnas efter 36 månader- den vanliga kontraktstiden. Allt det som jag tycker faller inom normalt slitage under tre år kostar extrema summor. Jag talar inte om lackskador eller direkt åverkan på inredning eller exteriör utan just sådant som händer då och då i en bil: en fläck som inte helt gått bort på sätet, gummi-eller tygmattor som blivit lite sjabbiga, lack som inte glänser som sola i Karlstad eftersom bilen oftast står ute osv osv
Det kostade mer än det smakade insåg jag och gick och uppgraderade min gamla Golf till sprillans ny utan leasingavtal.
Ska du köpa begagnad bil vänd dig till en MRF-ansluten bilhandlare så att du får vettiga garantier. Jag kollade lite hastigt begbilmarknaden innan jag skrev detta och fann mycket rimliga begagnatpriser på t ex Renault Clio och Megane, Skoda Fabia och Hyondai i20
Tack så mycket - är som en helt ny värld för mig detta, så behöver all hjälp jag kan få