• Anonym (Doris)

Det här med män och presenter... Är det bara mina partners som köpt så fantasilösa presenter åt mig?

Mina pojkvänner genom åren har hittills köpt följande presenter åt mig när jag fyllt år:

- en bok om styrketräning och muskler

- gummiband (träningsredskap)

- en kökskniv från Clas Ohlsson i en fräck färg

- en värmefilt

Inget av detta har varit sånt som jag önskat mig och det är inte samma person som gett dem. I övrigt har jag inte fått något annat i födelsedagspresent av pojkvänner hittills. Har ni också fått den typen av presenter av pojkvänner eller är det bara mina killar som varit utan fantasi när de ska ge bort något?

• Svar på tråden Det här med män och presenter... Är det bara mina partners som köpt så fantasilösa presenter åt mig?
  • Anonym (M)

Gnäller man över presenter och julklappar man får så får man skylla sig själv. Man säger lite olika saker man önskar sig och sedan kan givaren känna in nivå och ex märke på önskningarna.

Att bara sitta med armarna i kors och sedan gnälla över presenten är barnsligt och otrevligt.

• Pretorian IV

Är själv värdelös på att komma på bra presenter, medans min fru alltid lyckas med sina till mig. Blir oftast ett presentkort till henne, på butik jag dubbelkollat innan att hon nyttjar.

• Anonym (Doris)
    Anonym (M) skrev 2017-11-19 08:15:07 följande:

Gnäller man över presenter och julklappar man får så får man skylla sig själv. Man säger lite olika saker man önskar sig och sedan kan givaren känna in nivå och ex märke på önskningarna.

Att bara sitta med armarna i kors och sedan gnälla över presenten är barnsligt och otrevligt.

Och vad får dig att tro att jag inte har gjort det då? Tro mig när jag säger att det finns män som skiter i sånt.
  • Anonym (jaa)

av mitt ex brukade jag få saker som han gillade:

han köpte kläder och underkläder som inte var min smak, men som var hans turn-ons, kläder som jag var obekväm i. vi hade pratat om det men jag var inte tydlig nog.

han köpte kurser och resor med aktiviteter i hans specialintresse, som jag inte var intresserad av. det hade vi också pratat om men han ville så gärna ändra mig..

saker som jag väldigt gärna ville att han skulle ge mig, tex en fotobok med hans fotografier, som han själv sa att jag skulle få, de såg jag aldrig skymten av, dem glömde han bort...!

min nuvarande är väl ingen presentperson heller, han är lat och ouppstyrd men har ändå lyckats ge mig superfina personliga grejer.. han reser mycket i sitt jobb och möter många intressanta personer, även såna som är mina idoler, så han kan rida lite på den vågen o ta hem coola gåvor som jag faktiskt vill ha; t-shirts, gosedjur (ej random, utan rätt typ av djur), signerade lp-skivor mm

• Physalis

Jag är själv dålig på att ge bra presenter så jag kan inte klandra min man för att vara lika dålig. Jag lyckas ungefär var tredje år att köpa något som gör någon riktigt glad.

Problemet är att alla jag känner, inklusive mig själv köper det de gillar själva under året eller har så vet de exakt vad de vill ha så jag skulle köpa något skulle jag behöva ett artikelnummer för att träffa rätt och då är det en beställning inte en present. En datorintresserad blir liksom inte glad för en ny musmatta i en skojjig färg, de vet exakt vilken tjocklek material och storlek musmattan ska ha för att duga.

Korrekturläser som en kratta
  • Darimna
    Studentpappa skrev 2017-11-19 07:39:07 följande:
    Typisk åsikt från den som oftast bidrar minst. Jag bidrar med pengarna utan att lägga något värde i det och tack vare det kan vi ha ett fint hus, åka på semestrar etc. Skulle jag tjäna lika lite som min sambo skulle vi bo i lägenhet och åka finlandsfärja på semestern.

Du säger att du tror att jag är den som betalar minst?

Då vill jag berätta att så är det inte alls. Jag tjänar tre gånger så mycket som min man gör, hans lilla inkomst skulle inte ens räcka till hyran.

Vilket förmodligen är anledningen till att han sällan eller aldrig köper presenter till mig, eftersom om han gjorde det skulle det vara för pengar som jag tjänat och det kanske han tycker känns lite fel.

Jag däremot köper alltid presenter till honom och tycker det är självklart att den som tjänar mest köper dyrast presenter. Inte för att det spelar så stor roll egentligen, men det jag ville säga är att jag tycker det är helt absurt att se inkomsten i sig som en ursäkt att inte köpa saker till den andre. Det är ju precis tvärtom, har man råd med det så har man ju ingen ursäkt att låta bli. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (High) skrev 2017-11-19 02:39:59 följande:

Grejen är den, om du säger för mycket vad du vill ha och han kommer hem med ett smycke en dag, så är det endast för att du beställt ett. Det är inte hans egna initiativ så jag undrar kommer du verkligen bli nöjd? Är det inte värt att uppskatta allt annat han ger dig i tjänster i attraktion i romans i en stöttande partner och så en vacker dag PANG så kommer han med något fint när du verkligen inte förväntade dig det?

Åh jag önskar att jag hade det så, att jag slapp säga och visa bild på det jag önskar mig. Att han nånsin kunde överraska mig med nåt han vet att jag vill ha. Även i vardagen, typ favoritgodiset när han ändå handlar, en blomma, en komplimang, gulligt meddelande, en planerad hemlagad fredagsmiddag, tända ljus och en flaska vin mitt i veckan eller liten present bara sådär. Någon gång ibland bara. Men nejdå, sånt måste jag typ be om. Hur kul är det, "Kan du inte överraska mig med nåt snart?" Suck, varför har så många män svårt med romantik? Hur svårt kan det vara?
  • Studentpappa
    Darimna skrev 2017-11-19 18:29:32 följande:

Du säger att du tror att jag är den som betalar minst?

Då vill jag berätta att så är det inte alls. Jag tjänar tre gånger så mycket som min man gör, hans lilla inkomst skulle inte ens räcka till hyran.

Vilket förmodligen är anledningen till att han sällan eller aldrig köper presenter till mig, eftersom om han gjorde det skulle det vara för pengar som jag tjänat och det kanske han tycker känns lite fel.

Jag däremot köper alltid presenter till honom och tycker det är självklart att den som tjänar mest köper dyrast presenter. Inte för att det spelar så stor roll egentligen, men det jag ville säga är att jag tycker det är helt absurt att se inkomsten i sig som en ursäkt att inte köpa saker till den andre. Det är ju precis tvärtom, har man råd med det så har man ju ingen ursäkt att låta bli. 

Nej det skrev jag inte men den åsikten brukar komma från den som bidrar minst. Men det finns uppenbarligen undantag. Jag köper inte presenter för att jag inte är intresserad av det, jag behöver ingen ursäkt.

Vi delar på stålarna här hemma så vi har lika mycket att handla för, så varför skulle jag köpa dyrare presenter? Nyss var ju dina pengar den andres och vice versa, varför ska du lägga mer på presenter? Det spelade ju ingen roll vem som tjänade vad?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Doris) skrev 2017-11-18 01:09:41 följande:

Mina pojkvänner genom åren har hittills köpt följande presenter åt mig när jag fyllt år:

- en bok om styrketräning och muskler

- gummiband (träningsredskap)

- en kökskniv från Clas Ohlsson i en fräck färg

- en värmefilt

Inget av detta har varit sånt som jag önskat mig och det är inte samma person som gett dem. I övrigt har jag inte fått något annat i födelsedagspresent av pojkvänner hittills. Har ni också fått den typen av presenter av pojkvänner eller är det bara mina killar som varit utan fantasi när de ska ge bort

Tycker det är fina presenter du fått. 
    Problemet är väl att de inte passar dig kan jag tänka. Brukar du önska dig något? Och isåfall får du de presenterna också? Eller du får bara presenter du ogillar?
    Förstår inte hysterin med just presenter....köp vad du vill ha till dig själv och ta eget ansvar för vad du vill ha. Lägg inte det på din pojkvän om du nu bara blir besviken.
  • Anonym (Exet)

Min ex-man hade många dåliga sidor, men han var en jäkel på presenter. Han gav gåvor med eftertanke och älskade verkligen att glädja andra med gåvor.

Min nuvarande är en sån som kan köpa tofflor tre år på raken när man redan hade fina tofflor innan första årets par. Han är rätt ointresserad av att få gåvor också, men uppskattar ändå när han får saker.

Det är tur att det finns andra sidor...

Svar på tråden Det här med män och presenter... Är det bara mina partners som köpt så fantasilösa presenter åt mig?