• Anonym (Doris)

Det här med män och presenter... Är det bara mina partners som köpt så fantasilösa presenter åt mig?

Mina pojkvänner genom åren har hittills köpt följande presenter åt mig när jag fyllt år:

- en bok om styrketräning och muskler

- gummiband (träningsredskap)

- en kökskniv från Clas Ohlsson i en fräck färg

- en värmefilt

Inget av detta har varit sånt som jag önskat mig och det är inte samma person som gett dem. I övrigt har jag inte fått något annat i födelsedagspresent av pojkvänner hittills. Har ni också fått den typen av presenter av pojkvänner eller är det bara mina killar som varit utan fantasi när de ska ge bort något?

• Svar på tråden Det här med män och presenter... Är det bara mina partners som köpt så fantasilösa presenter åt mig?
  • Anonym (Celia)

Har haft samma partner i 16 år och fått parfym 2 ggr, halssmycke 2 ggr, böcker jag önskat samt ej önskat, gosedjur, badskum, presentkort på ikea, morgonrock, kudde.

• Darimna

Haha, min kille har aldrig gett mig några presenter, men när jag fyllde 30 kände han ändå att han behövde göra någonting så han ritade en bild på familjen med en gullig text om kärlek

• Studentpappa

Jag skjuter in 15 lakan mer till familjen varje månad än min partner, utan någon motprestation. Det räcker väl långt skulle jag tycka.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Darimna
    Studentpappa skrev 2017-11-18 21:15:14 följande:

Jag skjuter in 15 lakan mer till familjen varje månad än min partner, utan någon motprestation. Det räcker väl långt skulle jag tycka.

Eh... NEJ det tycker jag verkligen inte!

Vem som tjänar mest är helt irrelevant i det här sammanhanget. Självklart ska inte din partner behöva se din inkomst som en "gåva" till henne. Ni har ju ett gemensamt liv och då är dina pengar hennes pengar och tvärtom.

Presenter bör ges från hjärtat och inte ses som ekonomisk kompensation för något.
  • Postman
    Studentpappa skrev 2017-11-18 21:15:14 följande:

Ha ha precis. Bra talat.
  • Anonym (High)
    Anonym (Doris) skrev 2017-11-18 11:22:47 följande:

Haha, jag köper presenter till mig själv hela tiden. :D

Har dessutom sagt det där om ett smycke rakt ut till min nuvarande, men nä. Inget sånt.

Att slå in presenter har ingen varit bra på heller. Oftast kommer de i plastpåsar. :p

Då blir du 100% nöjd ;)

Hmm, han kanske inte listat ut vad du skulle gilla för smycke?

Plastpåsar är ju ändå fortfarande överraskande ;)

Grejen är den, om du säger för mycket vad du vill ha och han kommer hem med ett smycke en dag, så är det endast för att du beställt ett. Det är inte hans egna initiativ så jag undrar kommer du verkligen bli nöjd? Är det inte värt att uppskatta allt annat han ger dig i tjänster i attraktion i romans i en stöttande partner och så en vacker dag PANG så kommer han med något fint när du verkligen inte förväntade dig det?
  • Studentpappa
    Darimna skrev 2017-11-18 21:27:22 följande:

Eh... NEJ det tycker jag verkligen inte!

Vem som tjänar mest är helt irrelevant i det här sammanhanget. Självklart ska inte din partner behöva se din inkomst som en "gåva" till henne. Ni har ju ett gemensamt liv och då är dina pengar hennes pengar och tvärtom.

Presenter bör ges från hjärtat och inte ses som ekonomisk kompensation för något.

Typisk åsikt från den som oftast bidrar minst. Jag bidrar med pengarna utan att lägga något värde i det och tack vare det kan vi ha ett fint hus, åka på semestrar etc. Skulle jag tjäna lika lite som min sambo skulle vi bo i lägenhet och åka finlandsfärja på semestern.
  • Anonym (W)
    Studentpappa skrev 2017-11-19 07:39:07 följande:

Typisk åsikt från den som oftast bidrar minst. Jag bidrar med pengarna utan att lägga något värde i det och tack vare det kan vi ha ett fint hus, åka på semestrar etc. Skulle jag tjäna lika lite som min sambo skulle vi bo i lägenhet och åka finlandsfärja på semestern.

Fy tusan så sjukt sätt, antar att du inte visar någon kärlek utan bara i form av saker
  • Studentpappa
    Anonym (W) skrev 2017-11-19 07:58:13 följande:
    Fy tusan så sjukt sätt, antar att du inte visar någon kärlek utan bara i form av saker
    I en tråd som avhandlar att kärlek=saker, har du ofta otur när du tänker?

Vad är det som är sjukt, att jag är ok med att vi delar lika på inkomsten trots att jag tjänar mycket mer?
    Att dela med sig av sin inkomst helt utan motprestation är verkligen inte självklart om du läser igenom trådar och delad/gemensam ekonomi här på FL. Skulle min sambo som TS börja gnälla om dåliga presenter skulle jag gladeligen börja fundera på separat ekonomi, speciellt då hon vet att jag är ointresserad av att både ge och få presenter. Det ger vi till våra barn, vuxna människor kan ju utan problem köpa sina egna saker. 

Att en lägre inkomst innebär lägre standard borde de flesta förstå. 
Svar på tråden Det här med män och presenter... Är det bara mina partners som köpt så fantasilösa presenter åt mig?