• Anonym (??)

adoptera bort ett barn som är 12 år

Okej nu är det så här att jag har en dotter som är 12 år. Jag och hennes pappa hade vv tills två år tillbaks, men han kasta ut henne efter att hon frågade om hon fick prova att bo hos mig på heltid, hon har aldrig trivts hos honom. Under dem här två åren har dem knappt haft nå kontakt ( vi bor på gångavstånd ca 10min) hur som helst jag är gift och vi har två små syskon till henne, min man har gjort allt för min dotter . Hon har pratat till och från hur mycket hon hatar sin pappa men vi har verkligen försökt att få dem att hitta varandra.. hon har nu ett tag sagt att hon vill att min man ska adoptera henne, vi har inte lagt så mycke värdering i det, eftersom hon är så full av känslor.. men idag fick jag ett sms av hennes pappa där han skriver att han vill adoptera bort dottern till min man... hur ska man känna nu? Och va gör man ?

• Svar på tråden adoptera bort ett barn som är 12 år
  • Anonym (??)
    Anonym (svårt) skrev 2017-11-17 00:23:54 följande:

Vad känner din man? Vill han adoptera henne?
    Har hennes pappa stora tillgångar som hon går miste om i form av arv?

Om du och din man kommer fram till att det är en bra idé med adoption så bör ni lägga fram det för dottern som om det är något hennes styvpappa skulle vilja göra den dagen dottern är redo för det. Säg självklart inte att hennes biologiska pappa själv föreslagit det.

Jag skulle nog ta hjälp av tex bup eller annan kurator som kan hjälpa dottern att reda ut vad hon egentligen vill.

Det är synd att låta bli om hon och ni är säkra på att ni vill, men samtidigt mister hon då sin biologiska pappa för alltid (om han inte vill ha kontakt ändå).

Hon har ändå bott vv fram till 10 års ålder. Hur ser pappan på att ha fortsatt kontakt efter en ev adoption? Vill han aldrig mer träffa henne?

Tack för ditt svar:) min man älskar ju henne som hennes syskon och skulle aldrig säga nej till en adoption.

Hennes pappa har absolut pengar och förstår ju att hon kommer gå miste om arv.. nu är det så att hennes pappa redan smset henne också och sagt att han vill adoptera bort henne, så hon vet ju om det, så frågan är ju va gör man nu?
  • Anonym (??)
    Anonym (Stina) skrev 2017-11-17 02:18:59 följande:

Om ni vill genomföra en adoption vänder ni er till socialtjänsten i er kommun, de kommer göra själva utredningen, där de pratar med er alla parter individuellt och gör en bedömning utöver det. Sedan skickar dom in sitt underlag till tingsrätten som avgör om det blir någon adoption eller ej.

Pengar är inte allt men genomförs en adoption så förlorar dottern all arvsrätt till sin pappa/farmor/farfar osv.

en tanke va hur man går till väga om man nu gör det, och det gav du ett bra svar till, så tack :)
Svar på tråden adoptera bort ett barn som är 12 år