• Laken

Övertygad till abort

Hej. Skapar den här tråden mest för att skriva av mig. Kanske få några råd.

Lång historia. Träffade en man för ett tag sen via en dejtingsajt. Jag är mellan 25 och 28 år och bor ensam i lägenhet. Han är lite över 30, bor i en fin villa och har barn sedan tidigare. Vi är ganska olika alltså men det klickade ändå direkt och allt kändes toppen. Vi började umgås i princip dagligen, han behandlade mig som en prinsessa verkligen, talade hela tiden om hur fin jag var och verkade verkligen vara en toppenman. Även mina vänner charmade han. Han lät mig ganska snart träfa hans barn och övriga familj.

Tidigt började han prata om hur han längtade efter fler barn och att om vi skulle fortsätta så skulle han inte vilja vänta länge. Han pratade om hur fin jag skulle vara som mamma. En helg när jag var bortrest skickade han till och med bebisbild och skrev om hur mycket han längtade och hur han kunde se vår framtida familj framför sig.

Jag vet att det är sjukt att börja prata om sådana saker så tidigt och att jag borde ha reagerat, men jag längtar sjukt mycket efter kärlek och familj så jag antar att jag blev blind på något sätt. Nu i efterhand är det lätt att vara klok..

Vi har haft sex typ dagligen. Jag äter inte p-piller så vi har skyddat oss med kondom. Vid ett tillfälle föreslår han att vi ska köra utan, eftersom det inte är skönt med (för honom alltså), och jag går med på det. Vilket var urkorkat av mig, jag vet. Men jag tänkte att OM jag skulle bli gravid skulle det inte göra någonting med tanke på hur mycket vi pratat om det, och på något sätt fick jag nästan känslan av att det var det han ville när han tog av kondomen (eftersom han är fullt medveten om att jag inte äter piller).

Fram tills för en vecka sen var allt som vanligt mellan oss. Jag sov över på onsdagen. På torsdagen och fredagen märker jag att han är lite kort i tonen när gan skriver och jag frågar vad som är fel. Han skriver då att han vill ta en paus och vara ifred ett tag, men att det inte nödvändigtvis betyder att det är "slut".

På lördagen lägger han upp bilder på Facebook. Först en romantisk bild med ljus osv från en fin restaurang och sedan en där han kysser en annan kvinna..

Jag blir jätteledsen såklart och bestämmer mig för att bryta all kontakt med honom. På söndagen får jag dock en konstig känsla i kroppen och bestämmer mig för att göra ett gravtest. Det visar +.

Jag skriver till honom om hur det ligger till och att jag vill ha barnet. Jag har gjort en abort tidigare och känner att jag inte klarar av det igen. Han ringer då upp och säger i princip "Fattar du inte att jag inte är inttesserad?? Jag vill inte ha barn med dig och du måste förstå att man är två om att sätta ett barn till världen!".

Hela måndagen krigar vi. Jag är övertygad om att jag ska ha barnet. Han hotar med självmord, säger att jag förstör hans liv, hans barns liv, hans nya relation.. Till slut drar han in sin pappa som blir förbannad på mig. Hela dagen blir jag trakasserad om hur korkad och självisk jag är.

Till slut orkar jag inte mer. Jag börjar inse att det kommer att bli ett helvete om jag inte gör som han vill. Så jag ger upp. På måndagsmorgonen hade jag ringt Mvc, börjat äta folsyra osv. På tisdagsmorgonen beställde jag tid för abort.

Han talar nu om för mig hur "duktig jag varit som tagit mitt förnuft till fånga", men annars finns han inte som stöd alls. Bett mig att meddela om när det är klart. Får inte någon som helst empati då han anser att detta är likställt med att ta ett dagen efterpiller eller lägga satsen i papper.

Jag har accepterat själva aborten och bestämt mig för att göra den. Jag låter iskall och hemsk men jag har tappat all kärlek för att fortsätta denna graviditet. Det som är svårt är sättet som jag drivits till det på. Att han och hans pappa (och hans nya tjej) tillsammans gått emot mig och fått mig till det. Jag känner mig i princip psykiskt våldtagen. Finner inga bättre ord.

Jag kan förstå att hans situation också blev tuff när han fick veta detta, men jag förstår inte hur man inte kan känna något som helst ansvar..

Nu har jag två veckor till aborten och jag försöker att leva så vanligt som det går. Det är svårt, finner inte direkt någon glädje i mina intressen och har svårt att fokusera på jobbet.

Är mest rädd för hur detta kommer att påverka mig framåt och har bestämt mig för att söka all hjälp jag kan få. Som väl är har jag vänner och familj som är ett underbart stöd.

Skrev detta mest för att jag ville berätta. Det verkar finnas många som varit med om liknande. Ber dock om att få slippa kommentarer om hur dum jag är. Jag vet mitt ansvar i det här och känner redan enorm skuld. Ber även om att inte få råd om att ändra mitt beslut. Jag orkar verkligen inte röra upp det mer nu utan saken är som det är.

Tack till dig som läst! ?

• Svar på tråden Övertygad till abort
  • Ankanpankan1

Tycker inte heller att det låter som om du egentligen vill göra abort.

Kan du inte bara försvinna ur hans liv och kanske påstå att det är någon annan som är pappan, för att få lite lugn o ro att tänka själv?

När barnet väl är fött behöver du fundera på hur barnet någon gång framöver ska få veta sanningen.

Kanske till en början påstå att du bli it inseminerad i Danmark för att barnet inte ska känna sig oönskat från pappas håll. Kan kanske vara skönt med en sådan lögn också för att slippa alla blickar o tankar på förlossning , arbete, förskola , skola , Bvc mm

Kram o jag tror du fixar att vara en grymt bra mamma själv.

Ps mannen med stort M kommer säkert ändå Da

• Aliona

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga, mer än att jag har läst och känner en sån värme för dig. Vad fint att dela med dig av din berättelse. Det som är bra är att det är tidigt i graviditeten och du har tid på dig att ta ett beslut som du kan leva med. Båda abort och behålla är ju rätt, det är bara du som kan avgöra. Det kommer att bli bra!

• Anonym (G)
    nevermind skrev 2017-11-17 18:32:39 följande:
    Gör det inte. Du kommer ångra dig. Jag har läst miljoner såna här trådar. Gör det inte. Säg inget.
    Håller med, gör det inte.
  • Anonym (Astrid)

Tycker att du inte ska göra abort, om du inte vill det. Han har inget att säga till om. Ni har inte "skrivit på ett avtal". Du behöver inte göra en abort bara för att han vill det.

Han valde själv att ha sex utan skydd, och då kan det bli ett barn.

Vill du behålla barnet, så gör det. Säg inget till honom, förrän barnet är fött. Behåll vårdnaden själv.

• Laken

Tack åter igen för alla svar och stöd, bra med lite olika infallsvinklar.

Känslorna åker fortfarande upp och ner. Ena stunden är jag i princip övertygad om det ena, i nästa stund övertygad om det andra. Försöker tänka mycket på vad båda valen kan få för konsekvenser på längre håll. Dock är det ju tyvärr omöjligt att veta innan man gjort det, om det fanns ett tydligt facit skulle det vara 100 gånger lättare. Men nu gör det ju tyvärr inte det..

Det känns ganska tydligt att det blir för svårt att behålla om vi inte blir överens om en lösning. För mig kommer det vara att leva under ständig skräck, oro, dåligt samvete och stress under (och efter) graviditeten och så vill jag inte ha det. Att vänta barn vill jag ska vara en positiv upplevelse, lycka och förväntan, inte ett helvete av psykisk terror. Då känns det bästa att avbryta innan grav gått ännu längre. Att behålla utan att tala om det för honom känns inte riktigt som ett alternativ för mig, jag vill att en medveten pappa ska finnas - oavsett om han vill det eller inte. Han skulle ju kunna ändra sig när väl barnet fanns..

Min tanke är nu att ta en dag i taget och snarast få tag i en samtalshjälp nästa vecka. Önskar även att jag kunde få med mannen till samtalet på abortmottagningen jag har inbokat dagen innan abort, få honom att förstå vad detta innebär, men är ganska säker på att han kommer att vägra..

Suck. Förstår inte hur en person som först varit så kärleksfull och som verkar vara en fin pappa, helt plötsligt kan vända och bli så här känslokall.. :/

• Anonym (Tre)

Jag lider med dig!

Med tanke på hur mannen har betett sig på sistone så tror jag att det vore en mardröm både för dig och för barnet att leva med honom i bakgrunden. Hur jobbigt det än är med en abort så vore det tusen gånger jobbigare att ha en sån man som far till sitt barn.

• Anonym (Mamma)
    Laken skrev 2017-11-16 11:08:25 följande:

Hej. Skapar den här tråden mest för att skriva av mig. Kanske få några råd.

Lång historia. Träffade en man för ett tag sen via en dejtingsajt. Jag är mellan 25 och 28 år och bor ensam i lägenhet. Han är lite över 30, bor i en fin villa och har barn sedan tidigare. Vi är ganska olika alltså men det klickade ändå direkt och allt kändes toppen. Vi började umgås i princip dagligen, han behandlade mig som en prinsessa verkligen, talade hela tiden om hur fin jag var och verkade verkligen vara en toppenman. Även mina vänner charmade han. Han lät mig ganska snart träfa hans barn och övriga familj.

Tidigt började han prata om hur han längtade efter fler barn och att om vi skulle fortsätta så skulle han inte vilja vänta länge. Han pratade om hur fin jag skulle vara som mamma. En helg när jag var bortrest skickade han till och med bebisbild och skrev om hur mycket han längtade och hur han kunde se vår framtida familj framför sig.

Jag vet att det är sjukt att börja prata om sådana saker så tidigt och att jag borde ha reagerat, men jag längtar sjukt mycket efter kärlek och familj så jag antar att jag blev blind på något sätt. Nu i efterhand är det lätt att vara klok..

Vi har haft sex typ dagligen. Jag äter inte p-piller så vi har skyddat oss med kondom. Vid ett tillfälle föreslår han att vi ska köra utan, eftersom det inte är skönt med (för honom alltså), och jag går med på det. Vilket var urkorkat av mig, jag vet. Men jag tänkte att OM jag skulle bli gravid skulle det inte göra någonting med tanke på hur mycket vi pratat om det, och på något sätt fick jag nästan känslan av att det var det han ville när han tog av kondomen (eftersom han är fullt medveten om att jag inte äter piller).

Fram tills för en vecka sen var allt som vanligt mellan oss. Jag sov över på onsdagen. På torsdagen och fredagen märker jag att han är lite kort i tonen när gan skriver och jag frågar vad som är fel. Han skriver då att han vill ta en paus och vara ifred ett tag, men att det inte nödvändigtvis betyder att det är "slut".

På lördagen lägger han upp bilder på Facebook. Först en romantisk bild med ljus osv från en fin restaurang och sedan en där han kysser en annan kvinna..

Jag blir jätteledsen såklart och bestämmer mig för att bryta all kontakt med honom. På söndagen får jag dock en konstig känsla i kroppen och bestämmer mig för att göra ett gravtest. Det visar +.

Jag skriver till honom om hur det ligger till och att jag vill ha barnet. Jag har gjort en abort tidigare och känner att jag inte klarar av det igen. Han ringer då upp och säger i princip "Fattar du inte att jag inte är inttesserad?? Jag vill inte ha barn med dig och du måste förstå att man är två om att sätta ett barn till världen!".

Hela måndagen krigar vi. Jag är övertygad om att jag ska ha barnet. Han hotar med självmord, säger att jag förstör hans liv, hans barns liv, hans nya relation.. Till slut drar han in sin pappa som blir förbannad på mig. Hela dagen blir jag trakasserad om hur korkad och självisk jag är.

Till slut orkar jag inte mer. Jag börjar inse att det kommer att bli ett helvete om jag inte gör som han vill. Så jag ger upp. På måndagsmorgonen hade jag ringt Mvc, börjat äta folsyra osv. På tisdagsmorgonen beställde jag tid för abort.

Han talar nu om för mig hur "duktig jag varit som tagit mitt förnuft till fånga", men annars finns han inte som stöd alls. Bett mig att meddela om när det är klart. Får inte någon som helst empati då han anser att detta är likställt med att ta ett dagen efterpiller eller lägga satsen i papper.

Jag har accepterat själva aborten och bestämt mig för att göra den. Jag låter iskall och hemsk men jag har tappat all kärlek för att fortsätta denna graviditet. Det som är svårt är sättet som jag drivits till det på. Att han och hans pappa (och hans nya tjej) tillsammans gått emot mig och fått mig till det. Jag känner mig i princip psykiskt våldtagen. Finner inga bättre ord.

Jag kan förstå att hans situation också blev tuff när han fick veta detta, men jag förstår inte hur man inte kan känna något som helst ansvar..

Nu har jag två veckor till aborten och jag försöker att leva så vanligt som det går. Det är svårt, finner inte direkt någon glädje i mina intressen och har svårt att fokusera på jobbet.

Är mest rädd för hur detta kommer att påverka mig framåt och har bestämt mig för att söka all hjälp jag kan få. Som väl är har jag vänner och familj som är ett underbart stöd.

Skrev detta mest för att jag ville berätta. Det verkar finnas många som varit med om liknande. Ber dock om att få slippa kommentarer om hur dum jag är. Jag vet mitt ansvar i det här och känner redan enorm skuld. Ber även om att inte få råd om att ändra mitt beslut. Jag orkar verkligen inte röra upp det mer nu utan saken är som det är.

Tack till dig som läst! ?

Vilken skitstövel! Ursäkta, men så gör man inte!

Du verkar osäker på aborten... Säg åt ditt ex att du tänker INTE göra någon abort OM han inte följer med dig till samtalet. Då hänger det lite på honom.. så kan ni alla prata igenom allt. Och sedan tänker du efter noga och bestämmer dig för hur du vill göra.
  • nevermind

Känns som du behöver prata med ett proffs TS. Kolla om du kan få en tid hos kvinnoklinikens kurator.

• Laken

Ja, jag har ordnat en tid hos kurator på kvinnokliniken. Dock fanns ingen tid förrän dagen innan abort och jag bor i en stad där det är svårt att få tid snabbt på vårdcentral och andra ställen. Skulle ju helst vilja prata med något proffs nu på en gång..

Usch det är en enda mardröm att befinna sig i. Stundtals lyckas jag skjuta bort den och istället bara känna att det snart är över och att det ska bli skönt när det är klart. Lika många stunder känner jag att jag inte vill göra detta, att jag kommer att ångra mig. Ofta gråter jag när jag ser framför mig när jag, om lite mer än en vecka, får det där pillret och hur jag sitter och blöder ut det som hade kunnat bli min älskade dotter eller son.. Och ibland känner jag att det nog blir bäst så ändå.

Så det är verkligen berg och dalbana nu. De dagar jag har kvar ska jag ska jag använda till att försöka att komma fram till något så bra som möjligt. Hur jag än gör måste det väl ordna sig på något sätt. Hoppas jag.

• Klaralokghdy

Vilken vecka är du i? Om du har tid på dig, avboka aborten gå i samtal och vänta. Känner du fortfarande lite senare att du vill göra abort kan du göra det. Och du kan säga åt honom att du gjort aborten och sen skriva att fadern är okänd, som någon annan föreslog. Jag har aldrig hört om en människa som ångrat att de inte gjorde abort när barnet väl är fött, däremot finns det massor som ångrar aborter och mår dåligt för det i många år. Du har blivit manipulerad av ditt ex och hans pappa, de har ingen som helst rätt att lägga sig i detta och du måste avsätta ordentligt med tid för dig själv för att komma fram till vad du själv vill innan du gör något som inte går att ångra! Har du vänner att prata med? Sök också någon sorts professionell hjälp med en gång. Funkar det inte via vården har jag för mig att det finns hjälplinjer för gravida som funderar på abort, till exempel minna-kliniken i Göteborg. Svenska kyrkan går också att vända sig till om man behöver samtalsstöd gratis och det behöver inte vara religiöst i samtalen om du inte vill det, de är heller nästan aldrig abortmotståndare (och de som är det är inte dömande), du kan säga till särskilt att du vill ha samtal med någon som inte har något emot abort om det känns bättre.

Svar på tråden Övertygad till abort