Exets nya
Hej,
jag vill gärna höra lite synpunkter.
Jag och min dotters pappa separerade lite över fyra år sedan, dottern var då lite över ett år. Vi kom väldigt bra överens om allt i ungefär tre års tid, det var inga problem gällande något alls. Jag träffade sedan en ny man och han och mitt ex kunde diskutera om de råkade ses någonstans, och jaa, allt fungerade.
Han träffade lite efter det en ny kvinna. De flyttade ihop några månader senare och då ändrades mitt ex totalt. Var det inte något väldigt viktigt gällande vår dotter fick jag inte kontakta honom alls (vi hade inte annars heller kontakt om det inte gällde dottern). Jag fick inte ens ringa min dotter de veckorna hon var hos honom. Han bestämde plötsligt att hon ska flytta heltid till honom och alla möjliga nya ideer. Jag kontaktade socialen och det blev början på en vårdnadstvist. Jag hade hunnit kontakta advokat och var beredd att det skulle komma gå till rätten men plötsligt meddelade mitt ex att de väntar barn så vår dotter kan inte bo hos dem. Några månader sedan fick de barn och vår dotter är där varannan helg. Han deltar inte i något som har med henne att göra, tex möten på dagis. Antagligen kommer han heller inte på hennes dagisjulfest. Han har förbjudit dottern att ringa honom också. Han ringer om han tycker.
Jag tycker synd om min dotter. Tack och lov har hon en underbar bonuspappa som hon tycker väldigt mycket om och alltid ställer upp då biopappan inte gör det.
Men till frågan. Exets nya kvinna. Jag har aldrig träffat henne. Då jag hämtar dottern från dem varannan söndag så gömmer hon sig på vinden. De gånger vi bytt dottern på någon parkering och kvinnan är med i bilen så ser hon ner i telefonen och hälsar inte ens. De har varit tillsammans i ungefär två år och jag har ingen aning om vem kvinnan är. Mitt ex hälsar inte heller på min sambo mer. Min dotter bor ju hos dem varannan helg nu, förut varannan vecka, så jag tycker åtminstone hon kunde ha presenterat sig en gång under de här snart två åren.
Känns bara väldigt annorlunda än med min sambos ex. Hon och jag kan ringas och träffas över en kaffe om det är något skillt att diskutera gällande deras dotter. Det är inga problem (även om vi haft problem med hennes kontrollbehov men det har blivit betydligt bättre nu eftersom vi kan just diskutera).
Jag vill gärna bara höra lite åsikter gällande det här. Tack på förhand :)