Anonym (fundersam) skrev 2017-11-14 15:49:35 följande:
SiiimonErik skrev 2017-11-14 15:15:30 följande:
Oh, vilken knepig situation. Helt klart känner sig hans nya hotat av dig. Förmodligen för att du varit hennes mans livs kärlek och nu är hon hans kärlek nummer 2 (eller senare nummer). Dessutom har han redan skaffat ett barn och hon känner sig nog inte lika speciell. Det är väl därför hon manipulerat mannen såhär. Sedan ska hans beteende inte stickas under stolen då han beter sig förjävligt han med. Men efter ett tag brukar kärleksbubblan spricka och då ser han nog att han funnit sig en häxa och inte en drömkvinna i vart fall.
Ett tips kan vara att försöka få ett ordentligt snack med ditt ex, ensamma. Även om han inte "får" det. Du har varit tillsammans med honom, manipulera honom hårdare?
Annat fall får vara om din nuvarande man vill ta mer ansvar och bli en pappa. Till och med kanske gå så långt att du ber ditt ex, om han inte vill ha bättre kontakt med dottern, att låta han adoptera bort er dotter till din nuvarande man. Så får hon en pappa och ni kan vara familj. Om inte annat kan det vara ett ordentligt uppvaknande för ditt ex att inse vilken crappy pappa han blivit på senaste och återuppta relationen.
Jag vet inte om mina tips är de bästa men det är i alla fall mina tips :)
Jag har tänkt på det också ifall det är någon slags svartsjuka. Hon är väldigt ung och har två barn med två män redan (några år yngre än honom, han är 31). De förhållandena har inte varat länge, hon har varit väldigt snabb med att bli gravid med alla männen. En halvbekant till mig har nyligen börjat dejta en man som är pappa till ett av hennes barn. Hon lär inte vara lätt att göra med och sticker när hon inte får som hon vill.
Jag och mitt ex var tillsammans i åtta år, vi är 30-31 nu. Så vi var tillsammans en stor del av våra liv hittills. Jag var hans första, vi har barn, hade köpt lägenhet och sökte hus där under ett tag innan vi separerade. Min intuition säger mig att nu fick han ett barn, en KILLE, som han så gärna ville ha då. Han har också kommit väldigt nära hennes barn och de har tagit emot honom bra. Jämfört med vår dotter som inte tagit emot hans nya kvinna. Dottern vägrade prata med henne under hela första året de var tillsammans.
Tanken har faktiskt slagit mig, ifall det går så långt att han börjar avboka helger också att träffa henne, att jag skulle prata med honom om att hon flyttar riktigt heltid till oss. Men inte ännu, får se senare.
Jag och min sambo kommer gifta oss i februari. Det är under mitt ex helg då han ska ha dottern men han meddelade nyligen att han vill antagligen inte ha henne då eftersom jag bad att hon ska få vara brudnäbb under vår vigsel, vi vill ha våra barn där under vigsel, självklart. Men festen efteråt kommer vara endast för vuxna. Han tycker att han inte hinner se henne tillräckligt så han vet inte om hon alls ska komma dit två nätter då. Jag förstår inte tankesättet.. Han vet att alla som kan ta hand om dottern under bröllopet är gäster på bröllopet så därför kanske han ställer till det för att jävlas. Som tur har hon en härlig farmor och farfar jag tänkte jag kontaktar annars.
Jag tycker du ska undvika att analysera henne. Som någon sa ovan så är det pappans beteende som är det väsentliga, det är han som väljer hur han umgås med sin dotter.
När jag började läsa ditt första inlägg så tänkte jag först på min sambos ex som har samma tankar som du. Efter att min sambo och hans ex skiljde sig brukade de träffas för att umgås tillsammans med deras gemensamma barn. Hon brukade ringa honom och hon tyckte verkligen att de hade en bra relation. Det tyckte däremot inte min sambo. Han tyckte att hon ringde i tid och otid och pratade om helt andra saker än deras barn, hon pratade mycket om sig själv och han var inte intresserad. Han ville inte längre träffa barnet tillsammans med alla tre för han tyckte att hon bara såg det som ett tillfälle att få barnvakt och passa på att göra något annat, det uttalade syftet med att träffas alla tre uteblev. I hennes ögon hade de en bra kontakt ända tills han träffade mig.
Sen läste jag vidare i din historia och jag håller med om att allt låter konstigt men oavsett, vad hjälper det dig att analysera henne? Det viktiga är att din dotter får ha en bra relation med sin pappa, att din dotter inte känner sig sviken av sin pappa.
Min sambos ex har i vissa sammanhang försökt att använda deras barn som förevändning för att han ska utföra hennes ärenden. Det är viktigt att du verkligen håller isär vad som är bra för dig och vad som är för ditt barn. Att jämföra din relation med den han har med sin nya gynnar ingen, släpp alla sådana tankar. Vad spelar det för roll om hon är ung och har barn med flera män? Vad spelar det för roll om du är hans första kärlek och ni har haft bostad och åtta år tillsammans? De har redan varit tillsammans i två år och om sju år har de varit tillsammans längre än du var ihop med honom, och det under den tid då de förmodligen ser sig själva som mer vuxna och visste mer vad det var de ville med livet, inte det som du ville ha tillsammans med honom.
Det som är viktigt här är i så fall varför din dotter inte tagit emot hans nya kvinna. Kanske är det detta som är ledtråden till varför han gör som han gör.
Som sagt, jag håller med om att allt låter väldigt konstigt, jag vill bara ge dig lite andra infallsvinklar än att du ska fastna kring om hon är svartsjuk eller inte.