Inlägg från: Theophilos |Visa alla inlägg
  • Theophilos

Religösa! Liv efter döden?

oanonym skrev 2018-03-23 13:02:17 följande:

Tvivlar dock att den bevisar vad en själ är och att den existerar. Men jag ska undersöka saken. Ska försöka hitta experimenten, testerna o.s.v. bakom boken, så slipper jag läsa hela.

Då är det alltså klart inom vetenskapen nu, vad en själ är och att den existerar?

Det är ändå lite konstigt att jag missat detta, men inte omöjligt.

Ska du sätta dig in i frågan ska du läsa boken och inte gå några genvägar.

Men jag antar att det är så du alltid har tänkt och där har vi kanske orsaken till din ignorans och obildbarhet.

Nu har jag gett dig källor, läs dom nu och sluta gnälla.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-23 13:02:17 följande:

Tvivlar dock att den bevisar vad en själ är och att den existerar. Men jag ska undersöka saken. Ska försöka hitta experimenten, testerna o.s.v. bakom boken, så slipper jag läsa hela.

Då är det alltså klart inom vetenskapen nu, vad en själ är och att den existerar?

Det är ändå lite konstigt att jag missat detta, men inte omöjligt.

Jag har inte pratat om vetenskapen , du ville ha svar på vad själen är. Det får du här. I detalj.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-23 13:04:40 följande:

Det är lugnt. Jag kan säkert hitta exempel på folk som tror att endast deras Gud existerar. Jag återkommer om detta.

Kan du bevisa att bara din Gud existerar? Du har ju en mycket svårare uppgift än jag. Jag behöver bara hitta saker om folks tro, medans du ska motbevisa saker. Det är väl nästan omöjligt?

Det ska bli intressant.

Gud är tyvärr helt omöjlig att bevisa eller motbevisa så det är en omöjlig uppgift..

Gud är i allra högsta grad verklig för mig och ca:

1.9 miljarder andra runt om i världen, vi vet att Gud existerar men det går inte att bevisa.
  • Theophilos
    Theophilos skrev 2018-03-23 13:23:17 följande:

Det ska bli intressant.

Gud är tyvärr helt omöjlig att bevisa eller motbevisa så det är en omöjlig uppgift..

Gud är i allra högsta grad verklig för mig och ca:

1.9 miljarder andra runt om i världen, vi vet att Gud existerar men det går inte att bevisa.

Ursäkta, fel siffra ca: 3.5 miljarder skall det vara
  • Theophilos
    Decx skrev 2018-03-23 15:10:30 följande:

En sak som alltid förundrat mej med folk som tror på att man hamnar i paradiset eller liknande.

Varför sörjer ni döden?

Faktum är att många troende inte gör det.

Däremot så finns ju såklart saknaden kvar efter personen som har lämnat oss.

Jag vet till exempel att Birgittasystrarna i Vadstena inte säger att det är en systers dödsdag när en av deras systrar gått bort. Dom säger att det är den systerns himmelska födelsedag. Rätt fint tycker jag.

Sedan har jag hört att pingstkyrkans begravningar brukar vara rätt så uppsluppna aktiviteter.

Jag kan inte svära på att det är sant dock, bara nåt jag har hört.
  • Theophilos
    Michael 310 skrev 2018-03-23 15:25:39 följande:

Fast oavsett vilken gud du tror på så är det fler som tror på någon annan/ingen. Så hur kan du vara säker på att just din är rätt?

För min personliga övertygelse är siffran oväsentlig.

Jag vet vad jag tror på.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-23 15:55:12 följande:

Ja, så KAN det vara. Men det är en ganska stor debatt om det verkligen är samma Gud. Jag anser det, men många kristna tar illa vid sig när detta kommer på tal. De vill inte bli förknippade med islams Gud. Dessutom har ju kristna fått för sig att Jesus är Gud, fastän bibeln inte nämner detta på ett klart och tydligt vis.

Jag känner också till detta fenomen, men det är ingen tvekan om att det är samma Gud. Ursprunget kommer från judendomen och alla dessa tre religioner har sin grund där.

Då får du nog läsa Bibeln en gång till om du inte såg det. Det står där tro mig.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-23 16:05:06 följande:

Nej, Jesus säger aldrig att han är Gud.

Däremot har han sagt Jag och Fadern är ett, och liknande saker. Men det kan man även säga om två som gift sig, då det är ett uttryck bara.

Men hallå, nu får du ge dig. Ska till och med Bibeln vara formulerad på exakt det sätt som du vill för att du ska förstå någonting.

Meningen är klar i Bibeln, inte bara på ett ställe utan många.

Lägg ner den diskussionen grabben för den förlorar du.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-23 16:02:47 följande:

Det varierar nog kraftigt hur mycket varje kristen anser sig veta att Gud existerar.

Många är indoktrinerad och har aldrig blivit övertygad om Guds existens, de har blivit lärd att så är fallet. Många har inte ens läst hela bibeln, fastän de påstår sig tro på den och följa den.

I alla fall enligt amerikanska undersökningar.

Det är sant det är inte alla som kallar sig kristna som verkligen är troende.

Det är också sant att många som säger sig inte tro på Gud säger sig tro på en högre makt.
  • Theophilos
    Iarwain skrev 2018-03-23 17:34:41 följande:

Tack Theophilos, för din förklaring.

Tyvärr kan den inte göra att jag tror på det du skriver. Det finns ingenting där som styrker det du påstår.

Du ger en litteraturlista också.

Till saken hör är att jag läst bibeln och många av de andra "rena" religiösa texterna, som Koranen, bhagavad gita etc.

Jag har även läst mycket annat i ämnet, som i stort sett allt av Deepak Chopra.

Det "hade på känn" att du läst Chopra också, då han är en stor del av "New Age"-flummet kring energier. Det du beskriver som energier finns det inget stöd till i Bibeln eller andra "rena" skrifter.

Energi är ett förhållandevis nytt begrepp, ca 1600-tal inom naturfilosofin och ca 1960 tal inom religionen/new age.

Trots allt jag läst i ämnet så saknar jag fortfarande något som helst påvisande av det du försöker förklara.

Jag är inte ute efter att få er att tro som jag tror.

Tro är en högst personlig sak som aldrig kan tvingas på någon som inte vill ta emot den.

Jag försöker enbart förklara hur jag tänker.

Tack för att du respekterar min tro utan att vara nedlåtande.
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?