Inlägg från: Theophilos |Visa alla inlägg
  • Theophilos

Religösa! Liv efter döden?

Iarwain skrev 2018-03-22 07:45:39 följande:

Det man kan mäta i kroppen är inte någon själ, utan fysikaliskt helt förklarbara elektriska pulser.

Mig veterligen har ingen lyckats visa att det försvinner något från kroppen, däremot försvinner de på andra sätt helt förklarbara elektrsiska impulserna.

Den energi som mäts i kroppen har ingenting med någon själ att göra, utan tvärt om så är den helt förklarar utan "flum".

Energi oavsett vad du kallar den, kan inte försvinna.

Den kan bara omvandlas eller förflyttas.

Fysiklag.
    Iarwain skrev 2018-03-22 07:45:39 följande:

Det man kan mäta i kroppen är inte någon själ, utan fysikaliskt helt förklarbara elektriska pulser.

Mig veterligen har ingen lyckats visa att det försvinner något från kroppen, däremot försvinner de på andra sätt helt förklarbara elektrsiska impulserna.

Den energi som mäts i kroppen har ingenting med någon själ att göra, utan tvärt om så är den helt förklarar utan "flum".

Det är intressant att du utan att blinka avfärdar visdom som man har vetat i stort sett alla kulturer världen runt under tusentals år, bara för att delar av den "moderna" vetenskapen inte vill erkänna att själen finns.

Och med det vill jag säga att det faktiskt finns grenar inom vetenskapen och psykologin som arbetar utifrån förutsättningen att själen existerar.

Att man inte kan bevisa vare sig närvaron eller frånvaron av något gör ju inte det likställt med att det inte existerar, eller hur?

Vad man med vetenskapens klumpiga verktyg däremot har kunnat visa är att energin existerar.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-22 12:10:18 följande:

Tror du på allt som inte är motbevisat? Eller har du någon speciell mekanism för att avgöra vad som är sant och inte, när det inte finns bra belägg?

Dela gärna med dig av den mekanismen/metoden!

Hej igen.

Nej självklart tror jag inte på allt som inte är motbevisat, men jag förskjuter det inte per automatik heller.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-22 12:07:05 följande:

Återigen; vilken själ?

Se historiken och läs så kanske du mot förmodan förstår.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-22 14:31:43 följande:

Att säga ?jag vet inte? eller ?jag tror inte det? är inte att automatiskt förskjuta något, anser jag.

Det är att vara ärlig. At tro något innan det finns goda belägg är inte ärligt.

Jag för min del har alla goda belägg jag behöver, att dom inte räcker till för dig är ditt problem inte mitt.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-22 14:32:52 följande:

Nej. Du hänvisar ofta till själen, men jag ser inga belägg. Knappt en definition, ens.

Om man inte är villig att öppna sina ögon, kan man inte se.
  • Theophilos

Nej. Du hänvisar ofta till själen, men jag ser inga belägg. Knappt en definition, ens.

Du påstår att du söker kunskap, men när du erbjuds den är du inte intresserad av att ta emot den (precis som alla andra ateist troll).

Varför frågar du ens frågorna?

Eller är det kanske för avancerad kunskap för att du ska kunna förstå den?

Du kanske skulle börja med något lättare än frågan om själens existens?
  • Theophilos

Om man inte är villig att öppna sina ögon, kan man inte se.
    Iarwain skrev 2018-03-22 18:35:17 följande:

Hur vet du det?

Det termodynamikens andra lag behandlar har ingenting med någon själ att göra. Den behandlar väldigt väl definierad energi.

"Det är intressant att du utan att blinka avfärdar visdom som man har vetat i stort sett alla kulturer världen runt under tusentals år, bara för att delar av den "moderna" vetenskapen inte vill erkänna att själen finns."

Jag avfärdar den inte, men jag har inte sett något som helst som skulle påvisa något som skulle kunna vara en själ.

När du drar in humbug och flum i fysik, blir jag lite konfunderad. Du blandar friskt in "new age" i din "tusentals år" gamla filosofi, utan att blinka. Då blir lätt tokigt, när lekmän försöker blanda fysik och religion.

Jag reagerade också på din miss om vilken lag det var, men det är lugnt.

Jag upprepar då, det finns en mätbar energi i kroppen och den liksom alla andra energier berörs av energiprincipen eller termodynamikens första princip (vilket är samma sak).

Vi talar inte om New Age här, att jag använder fysikens termer för att förklara själens existens beror på att ateister oftast har mycket svårt att förstå en kristen och judisk terminologi. Så även om dessa beskriver samma saker så är det i regel lättare för ateisten att förstå principen om man använder sig av en vetenskaplig terminologi.

Det finns ingen motsättning i tankesätten, det är samma lagar. Det är bara språket som är annorlunda.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-22 18:48:27 följande:

Svår fråga då du inte givit mig något ännu. Bara påståenden om att det finns belägg.

Prova mig, så kan jag avgöra sedan om det är för avancerat för mig.

Ok, jag prövar dig.

Till att börja med får du läsa igenom hela konversationen sedan jag gick med i den här tråden.

Om du inte efter det här börjat förstå något är det dags för dig att utforska något annat, för då är det långt över din nivå.

Lycka till
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-22 19:25:35 följande:

Orkar inte läsa allt igen. Kan du inte länka igen, till de vetenskapliga sidorna/artiklarna?

Om du inte ens orkar försöka ta till dig informationen så är det inte mycket mer jag kan göra.

Du har väl tillgång till Google antar jag? Leta själv upp artiklar som berör ämnet, eller är det också för jobbigt för dig?

Själv har jag faktiskt annat att syssla med än att leta upp artiklar åt dig.

Som jag ser det, har du redan gjort ditt val.

Du har valt bort Gud och jag är uppriktigt ledsen för din skull. Men du har din valfrihet och jag respekterar ditt val .
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-22 19:45:00 följande:

Jag har googlat ganska mycket. Men nu var det ju du som påstod att det finns vetenskapliga belägg och inte jag.

Och nej, jag har inte valt bort Gud. Inte mer än vad du valt bort de gudar du inte tror på.

Om jag får bevis för Gud, då kan jag välja bort Gud.

Hur orolig är du över de gudar du inte tror på? Oroar du dig hemskt mycket?

Hej då trollet
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?