Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Religösa! Liv efter döden?

Bröstlängtan skrev 2018-07-01 10:24:19 följande:

Det stämmer! Själv hamnar jag i denna kategori eftersom jag är agnostiker.

Ok, ateist alltså .... :)
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-01 17:47:10 följande:

Nej, agnostiker är inte detsamma som ateist!

Jag vet. Jag är agnostisk ateist, kan man säga. Du också, om du inte tror på någon gud, vill säga?
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-07-01 21:15:03 följande:

Varför vara avundsjuka över att folk får komma till himmelriket!

Skulle inte gjort er själv bannlyst från att komma till himmelriket!

Har jag bannlyst mig själv? När och hur gjorde jag det?
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-02 19:34:25 följande:

En ateist förnekar och säger att det inte finns något högre väsen eller någon högre makt. En agnostiker håller frågan öppen!

Det ena har med kunskap att göra, det andra med tro.

Jag är ateist, men det betyder inte att jag vet att inga gudar finns.

Så även en ateist kan hålla frågan öppen.

Du får kalla dig vad du vill, men tror du för närvarande inte på någon gud så är du ateist.

Så har jag förstått det hela i alla fall.
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-02 20:18:10 följande:

Kunskap? Det där får du utveckla!

Ateisten har ingen tro utan en övertygelse att det inte finns någon gudomlighet. En agnostiker säger inte blankt nej utan kan tänka sig att det finns en högre makt om någon eller något kan övertyga honom eller henne.

I inget av fallen är kunskap relevant.

Detta står på wiki och jag håller väl med i det mesta:

Agnosticism, (grekiska ?-????????????, a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma.

Somliga agnostiker kallar sig ibland även ateister. Det kan både provocera och ge upphov till debatt som värderas, och det kan även klargöra att de i grunden anser det vara viktigare att klargöra att det inte finns skäl att tro att gud finns, än att det är omöjligt att veta. De tror inte att gud finns men de kan inte bevisa att det inte finns några gudar. Många både troende och agnostiker menar att man inte kan vara ateist och agnostiker samtidigt, eftersom ateism innebär ett gudsförnekande. Några hävdar även att ateism betyder en övertygelse att man kan bevisa att det inte finns någon gud. Detta är dock felaktigt då ordet ateism endast innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter. Ett gudsförnekande helt enkelt, men inte att man anser att det går att bevisa.
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-02 21:57:55 följande:

Precis! Det handlar inte om kunskap utan om "ickekunskap". Utan kunskap kan vi inte vifta bort högre makter som nonsens. Dessutom tror mer än hälften av jordens alla invånare på någon form av gud...vem är jag om jag påstår att majoriteten av alla människor har fel?

Jag är agnostiker, jag säger inte nej till gud, jag håller dörren öppen.

Ja, då tycker vi nog lika, ungefär.

Jag är också agnostiker, men jag tror inte på någon gud. Däremot ändrar jag mig om jag får bre belägg.

Gnostism tar upp kunskap, teism tar upp tro. Jag tror inte på någon gud, men anser mig inte veta att inga gudar existerar.

En ateist behöver inte ha kunskap om att inga gudar finns, alltså. Hur skulle det ens gå till?

Lika som en teist inte behöver veta att en gud finns. Teist är man om man tror gud finns, man behöver inte veta.
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-03 18:38:36 följande:

Kära trent! Religion och tro handlar inte om bevis! Det är liksom det som är grejen .

Väldigt många troende anser att de har bevis för Gud.

Det hela är ganska lätt, tror man på gud/gudar är man tesit. Tror man inte på gud/gudar är man ateist. En ateist behöver inte påstå att inga gudar existerar, det räcker med att inte tro på någon gud.
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-04 09:57:59 följande:

Skrämmas? Härskarteknik? Nej! Jag ville bara vara tydlig och berätta att jag vet skillnaden mellan troende, agnostiker och ateist. Dessa begrepp skiljer sig ganska mycket från varandra. Jag är agnostiker vilket ligger ganska långt från ateism. Ateistens världsbild är inte lika öppen och nyanserad som agnostikerns.

Tänkte egentligen bara tala om att wiki inte är någon tillförlitlig källa till kunskap. Ledsen om jag skrämt dig eller gjort dig upprörd. Inte min mening.

Ha en fin sommar

Är du teist eller ateist?

Att vara agnostiker säger inget om den frågan.
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-04 11:08:51 följande:

Man kan väl enklast för klara det genom att säga att agnostikern ligger någonstans mellan ateism och teism.

Själv tycker jag att tror man inte på någon gud så är man ateist. Det spelar ingen roll hur öppen man tycker frågan är. Man kan vara svag ateist, stark ateist och allt däremellan.
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-04 11:52:49 följande:

Jag varken tror eller tror inte...jag vet inte. Jag håller frågan öppen.

Men det är fint att vi kan tycka och tro olika. Olikheter är bra!

Vet inte vad? Ateism och teism har inget med vetande att göra.
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?