Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Religösa! Liv efter döden?

gabi1969 skrev 2018-05-15 16:41:44 följande:

Det finns mycket vi människor inte förstår. Finns gud? Varför är det så mycket hat? Varför ger gud oss en fri vilja om vi med den förintar guds skapelse? Är satan starkare än gud. Älskar gud oss? Om man tror kan man bli lurad till vad som helst. Det är sunt att ifråga sätta?

Jag påstår inte att gud inte finns. Jag är bara undvarande varför vi människor är som vi är och varför vi är så hatiska mot varandra?

Jag vet att jag har haft känslan av andar spöken eller vad det nu har varit. Vad är det enligt religionen? Det finns människor som påstår att gud talat till dem. Varför är det mer trovärdigt. Hur ser en troende på detta?

Vet ej hur troende ser på detta, men jag ser det som lika (lite) trovärdigt att gud pratar med någon som att andar och spöken finns.

Om Gud älskar oss eller inte vet jag inte heller, men inte mycket tyder på det. I alla fall inte enligt min definition av att älska. Gud kan ju naturligtvis älska oss i smyg, utan att bevisa sin existens. Men vad ska jag göra med den infon?
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-05-23 00:08:18 följande:

Det finns goda krafter, det finns onda krafter.

Vi har en fri vilja och kan således välja att ta till oss de goda eller de onda krafterna. Om alla hade valt att ta till sig de goda krafterna skulle vi inte haft någon ondska. Det kan ske sorgligheter men det skulle, i sådana fall, inte ligga någon ondska bakom.

Vad jag vill komma till är att det kan finnas en god Gud trots all ondska som finns omkring oss.

Och det kan finnas en ond Gud trots all godhet som finns omkring oss.
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-05-23 19:06:48 följande:

Djävulen, brukar man kalla fenomenet.

Beror på hur man ser det. En ond Gud skulle kanske hitta på djävulen för att själv se god ut.
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-05-23 19:43:56 följande:

Ja, eller inte..

Ja, det är ju det jag säger.
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-05-24 17:29:23 följande:

Nej, du skrev. :)

Kan du bevisa att jag inte sade det också?
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-05-25 20:31:02 följande:

Det blir legendariskt att leva för all evighet!

Samla inte skatter på jorden utan gör det inför himlen!

Har man fri vilja i evigheten?

Vad går evigheten ut på?
  • oanonym
    Iarwain skrev 2018-05-28 21:37:47 följande:

Men vem vittnar om att den heliga anden existerar?

Nej, dummer. Inte ifrågasätta....
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-05-29 11:58:32 följande:

Såklart man får ifrågasätta, så länge man utgår från att Gud existerar annars känns det som om man går bakåt i utvecklingen.

Du vet det osynliga väsen hemsöker fler människor, satt uppe hela natten och talade till den heliga ande för att endast bön kunde rädda livet på människor!

Jag förstår att du måste utgå ifrån att Gud existerar. Det är nog enda möjligheten att tro på Gud, då inga bevis leder dit.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-05-29 16:56:41 följande:

Gör det väl, är du inte mottaglig för dom än?

Jo, jag tror jag är mottaglig för bevis.

Min syn på verkligheten tyder i alla fall på det.
  • oanonym
    Johan H skrev 2018-05-31 19:31:26 följande:

Totalt fel därför du aldrig kommer se Gud du har dömt dig själv..

Om inte Gud får ifrågasättas så är han ingen bra/god Gud.

Finns säkert gudar du ifrågasätter? Är du orolig för deras straff?
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?