EliMil skrev 2017-11-13 14:14:19 följande:
Kan ju även tillägga att min tvååring är en typisk "kan själv"-pojke. Så om jag häller upp hans mat eller delar den, då är det tvärstopp. Han måste själv få lägga upp och dela sin egen mat.
Frustrerande för mamman men så är livet
Det är väl bättre att det är kladdigt och han äter och är nöjd, än att det är rent och han vrålar och vägrar äta hehe
Det är samma här plus att han är så pappig. Med tanke på att han har syskon så ska han ha likadant som dem. Vi lägger dock upp lagad mat till alla, då maten står kvar på spisen, MEN det krävs ju att pappa gör det. Nåde den som hjälper honom utan tillåtelse. Skulle jag råka hälla upp mjölken blir han så arg, då bara pappa duger, så då får pappa lyfta glaset och ge honom istället så är livet frid och fröjd. Helst ska han hålla mjölkpaketet också själv. Om inte rätt person gör, slänger han iväg eller dunkar ner saker i bordet eller golvet. Han ska bre mackan själv, men när pappa låg på sjukhus kunde jag bre mackan först och sedan "fick han bre färdigt". Ja, ibland får jag inte ens titta eller prata med honom vid matbordet utan att den arge killen kommer fram. Så livet som mamma är rätt knepigt just nu.