Inlägg från: sobrio88 |Visa alla inlägg
  • sobrio88

Hjälp! Hur bra äter din 2-åring?

EliMil skrev 2017-11-13 13:21:08 följande:

Hej.

Min tvååring äter oftast bra frukost, sen bra lunch på förskolan och sen lite sisådär till middag, äter oftast bara lite grann av en sak på tallriken.

Men han är alltid glad och nöjd, följer sin kurva och har bra ork, så jag tänker att han får i sig den energi och näring han behöver de andra målen. Är han på förskolan över mellis äter han även det där, hemma äter han aldrig mellis.

Ibland erbjuder vi knäckemacka med smör om maten inte duger. 

Sen har han perioder då han knappast äter någonting, sen kommer en period då han äter mer än mig vid varje mål  

Men jag kan säga som så att när han var liten så lyssnade jag på bvc sköterskan som sa att småbarn ska äta fem eller sex gånger per dag, försökte ju då såklart med det men han åt så dåligt då tyckte jag. Då tog jag bort alla mellis o han fick bara frukost, lunch och middag (sedan såklart något mellis om han verkade hungrig). Detta ledde till att han åt betydligt bättre av maten och hade bättre humör om dagarna. 

Men allt är ju individuellt så min erfarenhet behöver ju inte fungera för andra barn. Man får väl prova sig fram helt enkelt 

Sådär är min tvååring också. Fast han kan äta dåligt till lunch och äta bra till middag istället. En gång om dan äter han ordentligt iaf. Han får eventuellt mellis en gång om dagen för jag vet att han äter sämre mat om han äter emellan de "stora" måltiderna. Jag tycker att det är viktigare med lunch och middag än den där frukten eller smörgåsen eller vad det nu kan vara. Och tillväxten är det inga fel på. Han är lika stor som en 3.5 åring och är 2.5 år gammal
Svar på tråden Hjälp! Hur bra äter din 2-åring?