• InaLo

40+ med BF sommaren 2018

Zora skrev 2018-01-19 16:45:59 följande:

Jag har inte skrivit i tråden förut, tror jag, men jag blir 40 i år och väntar 3:e barnet i juli.

Nu har jag gjort KUB. Fick 1:11000 på downs och 1:2000 på de andra två. Innan kub var jag säker på att vi skulle göra nipt ändå, oavsett resultat. Men nu vacklar jag lite. Får man falskt positivt, vilket kan hända om jag förstått det rätt, på nipt måste man ju göra FVP ?i onödan? samtidigt skulle jag känna mig mycket lugnare om resultatet var negativt, jämfört med den lilla oro som ändå, av någon anledning, finns efter KUB. Vi fick ju bra siffror som jag förstått det, men det är ju ändå bara en sannolikhet.. tycker att det är ofantligt svårt att bestämma hur vi ska göra..

Någon som har någon tanke? Hur har ni gjort som fått bra på KUB? Gjorde ni nipt ändå? Visst är mina siffror bra?

Hej!

Minns att du faktist var med i denna tråd i början. Kommer i håg dig eftersom jag var med i 38+gruppen på planera barn från början och då var du där med. Jag slutade skriva där eftersom jag tyckte det var så jobbigt varje gång mensen kom. Har för mig att du väntar i slutet av juli. Så välkommen tillbaks.

Jag fick 1:20000 men min sambo vil ändå göra NIPT. Jag upplever det mäst bara jobbigt men vi kom överens om att vi ska göra fosterdiagnostik innan graviditeten. Jag hade gärna skippat vidare testning.

Jag har läst att kub hittar 90% av de tre vanligaste kromosonavikelserna.
  • InaLo

Är lite nyfiken om hur mycket ni har gått upp och i vilken vecka ni är. Även kul att vetahur mycket ni har gått upp i era tidigare graviditeter.

1:an 18kg åt ganska onyttigt

2:an 10kg (trots stor bebis på 4.3kg)

3:an 12-13kg

4:an Jag hade gåt lite ner ibörjan men nu är jag på + 1.5kg i vecka 14

• InaLo

Skäll och kritik är ju alltid onödigt. Men att diskutera vikt och hälsosam livstil och vikten av det är väl mer lämpligt. Även att prata om konsekvenser med för stor viktuppgång är väl ok. Men man får ha en professionel ton.

• InaLo
    Daria111 skrev 2018-01-27 16:49:47 följande:

Stort grattis !! Jag plussade också i torsdags efter ca 3 år försök och jag blir i år 40 år !! Blir min 5:e barnet !! Lycka till är beräknad 26 sep

Gratti! Kul att du plussar äntligen efter så många år.
  • InaLo

Igår hade jag första dagen sedan graviditeten en dag utan krämpor. Inget illamående och halsbränna, jag var inte trött. Hoppas det vänder nu i v 15. Då börjar man såklart oroa sig istället. Blir lite trött på mig själv.

Hur mår ni andra nu?

• InaLo
    beso skrev 2018-01-28 11:43:40 följande:

När började ni få mage om ni fått det än? Med min första tog det typ till 6e månaden innan folk kunde se! Med dom andra två minns jag inte hehe! ;)

Jag gömmer min mage nu med tjocka tröjor. Annars skulle st synas????
  • InaLo
    Milou3 skrev 2018-02-09 13:32:03 följande:

När börjar man köpa grejer till bebis?

Minns inte alls hur vi gjorde med de större barnen.

Och brukar de ha midsommarreor på vagnar ;) vore rätt perfekt annars.

Det kliar riktigt i fingrarna. Jag kollar ju hela tiden men väntar nog ett tag. Någon gång efter RUL så brukar jag börja köpa något fint plagg. Vagn och sådan någon gång i v 33-36 tror jag. Vill gärna vara färdig med det mesta i v 36.

Men oj vad mysigt det är att titta.

Vi har bestämt att berätta för barnen nästa fredag. Jag är då i v 18. Så det blir nog lagom. Går inte att gömma längre.

Tror jag ska fixa små presenter till dom med bebissaker i. Det är så uppspelta efter att Jocke och Jonna gått ut med att det väntar barn och dom gjorde ju små presenter till sina vänner så det tror jag att barn skulle tycka är kul grej om jag med gjorde så jag me.

Sen när barnen vet så är det ingen hemlis längre.

Hur har/ska ni berättat?
  • InaLo
    beso skrev 2018-02-09 14:24:16 följande:

Halloj mammisar! ;) Vet ni nåt om mf statistiken i v12 när man är 40år? Har sett hjärtat slå. Skulle gärna vilja hitta en lista!

Jag vill oxå vänta med att köpa grejer tills kubtestet. Men längtar! :D

När jag gjorde ul i v9+6 och allt såg fint ut då så sa bm att MF risken va 0,5% trots min ålder(fyller 40snart)
  • InaLo

Har ni gått fått er tidigare barn på, före eller efter bf?

Hur tror ni fet blir denna gången?

• InaLo
    Candyjunkie skrev 2018-02-27 10:41:50 följande:

Dottern 1 vecka efter bf, igångsättning.

Sonen en vecka före bf, vattenavgång på jobbet framför 15-20 personer....

Ha ha, ja det hade varit kul att se!

Själv fick jag sist vattenavgång hemma och precis så knackar det på dörren och ringer i tellefonen. Så klart prioriterade jag att svara dörren med blöta byxor och svara i telefonen inna sunda förnufftet slog in.
  • InaLo

Hur ska detta gå tror nu? Bf 24/7

Har biljetter till Gun's n Roses 21/7 och Ed sheeran 10/7 vågar man gå med så stor mage. Dumt är att alla biljetter står i mitt namn.

Mina två sista har kommit bf-6 och första bf-1

Flickorna blir ju besvikna om de inte får gå på Ed sheeren.

• InaLo
    Sissij79 skrev 2018-03-02 18:11:49 följande:

Var på rutin ultraljud idag, så mysigt!! Som dom har växt sedan KUB :)

Fick reda på att jag väntar min 5:e lilla kille!! Ja i detta hus verkar det verkligen inte bli några flickor trots ett antal försök!!

Grattis! Ja du vissa gör bara killar och andra gör bara tjejer! Här förstärker vi tjejligan med 4:e flickan. Var på RUL i tisdags och börjad vrålskratta när bm säger att det är en tjej.
  • InaLo
    Mamma B skrev 2018-04-09 11:25:00 följande:

Hej hej! 

Helt ny här och detta är mitt första inlägg. Nyss fyllda 42 och väntar fjärde barnet med BF 12/8 i år. Har varit jättenervös för hur KUBen skulle gå, men allt ser jättebra. Känns lite konstigt när det stora barnet inte bor hemma (22 år) och jag kanske trodde att jag skulle bli mormor och inte mamma, men så fel man kan ha.

Nu vet vi att det blir en grabb till och alla syskon är superlyckliga. Pojk nummer 3 och namnjakten är i full gång. Min man däremot blev lite sådär i början då han är 7 år äldre än mig och tyckte att han skulle bli en gammal farfar som ska hämta på dagis. Hade vi bott i en storstad så hade inte så många reagerat som man kanske gör i en mellanstad. Hur som helst så är vi jätteglada! Ska bli kul att följa er andra här!

Hej

Och välkommen!

Tråden har nog varit lite lugn ett tag.

Är själv 40 och min sambo 47år han har ju också tänk på sin ålder en del men nu när det går framåt så spelar det mindre roll. Vi ska ha 4:e barnet i juli och älsta kommer då bli 18år. Det finns ingenting lika mysigt o kul som mina bar så jag tycker detta känns så kul nu. Läktar så.
  • InaLo
    sommar 77 skrev 2018-04-10 00:06:06 följande:

Om en vecka har jag planerat kejsarsnitt. Pga placenta previa. Nervös.

Fött tre barn tidigare, vaginalt.

Detta är min nya man och mitt första gemensamma barn.

Blir 41 i sommar.

Hej hej igen!

Fick också veta i dag att jag har placenta privia av en slump(idag 24+6)när jag skulle kolla en annan sak.

Har ju också fött 3 barn vaginelt tidigare. Jag får väl se vad det innebär. Vet inte så mycket om det. Annat en att det kanske måste bli kejsarsnitt. I vilken vecka kommer du snittas i?

Hade du några symtomen på placenta Previa eller hur upptäcktes det?
  • InaLo
    sommar 77 skrev 2018-04-11 10:36:49 följande:

InaLo....

Av en slump så gjorde jag en undersökning på mvc av en läkare då jag gick dit för ont i magen. Ca v 22...

Denna graviditet har inte varit lik alls men jag tror inte det har med placenta previa och göra?

Jag har ju haft väldigt ont i magen tidvis....

Annars ska det inte vara någon fara om man inte blöder....

6 dagar till kejsarsnitt....sååå nervös!!

Vilken vecka kommer du vari i när du gör kejsarsnitt?

Jag har också haft kraftigt ont i magen på ett sätt som jag inte haft med mina andra tre.

Jag är bara i v26 så det kan flytta sig upp åt.
  • InaLo
    Rindi skrev 2018-04-14 21:29:58 följande:

Skriv gärna här och berätta hur det gick med snittet, när du har landat och orkar. Jag har begärt planerat snitt pga jag är helt trasig i underlivet sedan förlossning nr 2. Jag kan leva skapligt komplikationsfritt, men med anpassningar, idag men vill inte riskera att bli en millimeter sämre pga en till förlossning. Jag har fått remiss till spec-mödravården/kvinnokliniken eller vad det är för att prata om det. Känns som pest eller kolera men bebisen måste ju ut

Får jag fråga vad du har för förlossningsskada? Är det inget som går att fixa?

Sprack själv hela mellangården vid förra förlossningen. Bakvägen töjdes soppas att jag har framfall av bakvägen vilket gör att tarmväggen buktar och ger besvär när man ska gör nr 2 men det har jag lärt mig handskas med eftersom man inte fixar sånt fören man fött sina barn färdigt. Vi velade ju länge om en 4:a och nu väntas ju hon till sommaren. Jag är sydd förra gången på ett sätt som jag antar inte går att genomgå en förlossning utan att den spricker upp igen mellangården.

Lär få det fixat sedan efter denna tjej är född.
  • InaLo
    Rindi skrev 2018-04-17 23:37:07 följande:

Tack!

Jag tror att problemet med barn nr två var att barnmorskan trodde det skulle vara enkelt och därför inte kollade mig noga. Omföderska med en snabb första förlossning, fullt öppen när jag kom in (vattnet gick på parkeringen och de hivade upp mig på en brits innanför ytterdörren och sprang med mig till förlossningen). Sen hände inget. Jag krystade i en timme och jag kände att något var fel. Men barnmorskan tyckte det gick bra. Hjärtljuden gick ner och barnmorskan tyckte fortfarande det var lugnt, men jag kände att det var på liv och död och att barnet bara måste ut. Så jag tog i ännu mer. Då hör jag barnmorskan säga ojdå. Sen fick jag veta att han kom med ansiktsbjudning (och alltså egentligen satt fast. Många ansiktsbjudningar avslutas med akut snitt). Han var bara minuter från syrebrist dessutom. De tog navelsträngsblod för att dubbelkolla syresättningen. Nä, fy fan sånt jäkla trauma i efterhand. Det är åtta år sedan och jag kan fortfarande inte prata om det (eller ens skriva detta) utan att börja grina. Att han kom ut frisk och stark är min förtjänst. Jag gick sönder men han är inte hjärnskadad. Det var givetvis värt det, men jag gör inte om det. (Att de dessutom inte undersökte mig ordentligt när jag pressat ur mig ett huvud på fel håll och gladeligen skickade hem mig efter tio timmar, det känns bra nära som ett övergrepp...)

Men min första förlossning var bra. Jag är glad att jag har den att jämföra med.

Fy, klart det känns ännu värre att leva med forlossningsskadan när den beror på någon annans slarv.

Min skada beror på att jag o barnet hade en infektion och barnet behövde snabbt ut på slutet.

Hade en ganska snabb förlossning med vattenav gång eftermiddagen innan och komm på kontroll dagen efter ca 10.30 utan värkar. Började få småvärkar under 1,5 timmar de tog ctg. Fick gå runt på sjukhuset i 1,5 timme tills 13.30. Ny ctg togs i 1,5 timmar och tyckte då att det börjat känna ordentligt men vid 15.30(öppen knapt 2-3 cm) frågade bm om vi skulle åka hem en stund men jag sa nej. Vi har en timmes körning enkel väg och jag har för ont. 17.35 föddes hon. Under dom två aktiva timmarna så var det frågan om kejsarsnitt flera gånger och en läkare var närvarande stor del av tiden. Jag minns att läkaren sa nej nu får vi ta ut barnet men jag började precis krysta då. Vid sista värken säger bm till mig att andas genom nästa värk( för att inte spricka.) men läkaren säger nej, bebisen ska ut nu. Jag vet inte om jag spricker eller om de klipper mig. Bebisen kommer ut med den värken. Vi båda har feber. Men jag hade fåt antibiotika dropp under förlossningen och dagen efter hade ingen av oss feber längre. Bebisen hade för höga hjärtljuden under de förlossningen.

Jag är faktist mer rädd för kejsarsnitt en vanlig förlossning. Att ligga där vaken medansvar någon skär och drar och sliter i magen. Fy. Helt hjälplös och utan någon kontroll. Men jag får se. Det kanske blir KS ändå om inte moderkakan flyttar sig uppåt. Hoppas verkligen den gör det.

Jag har börjat vakna kl 03.30 varje natt och ofta somnar jag inte om. Så tröttsamt. Ligger då ofta och grubblar över saker. Även om jag vet från mitt nattarbete att 3.30-5.30 är vargatimmarna och kroppens stresshormon ökar(för att väcka en ur djupsömnen) och allting alltid känns tyngre då. Så kommer man ändå inte ifrån att all alltid känns lite tyngre för att sedan kännas bra på morgonen.
  • InaLo
    Milou3 skrev 2018-04-21 08:34:36 följande:

Hur har ni det med sammandragningar runt vecka 22-28? Jag började få sd redan runt v.16 men har nu i vecka 25 15-25 sd varje dag. Min bm säger att det kan vara så för vissa och speciellt när man blir äldre och vid 3:e graviditeten.

Har fått mer och mer sammandragningar för varje barn. Nu med 4:e barnet (i v27) har jag i allafall varje timme. Har varit och mätt tappen och den är opåverkad. Är jag stressad eller går för fort ( vilket jag inte gör längre pga foglossning) så får jag mycket sammandragningar ca var 10 min. Bm och läkaren säger att så länge det lugnar ner sig i vila och inte gör väldigt ont så är det bara livmodern som tränar.

Blir det mycket och jobbigt i perioder så kan det ju vara bra att träffa en läkare för mätning av tappen men annars så är det bara livmodern som tränar inför förlossningen.

Jobbigt och ont ska det inte kännas.
Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018