Mullvaden skrev 2017-11-04 18:10:43 följande:
Har aldrig haft influensa, även om det känns så varenda gång jag är förkyld, avskyr att vara sjuk, jag mår så dåligt psykiskt av det. Men det är just detta med att det med största sannolikhet blir sjutton gånger värre om man är gravid och jag är ju inte jättesugen på att vara höggravid och influensasjuk...
Precis, ingen höjdare direkt! Jag blir inte heller sjuk särskilt ofta men det var stor skillnad på att ha influensan som gravid och som ogravid. Framförallt var jag sjuk mycket längre. Sen kan man inte lindra symptom på samma sätt som gravid heller. Minns att jag hade jätteont i halsen, så där så att man inte kan svälja. Äta gick inte alls. Det jag fick ner var kall blåbärssoppa och te med ingefära och honung. Och så får man inte ta några av de halstabletterna som är lite bedövande. Man ska inte heller ta ipren som gravid men alvedon hjälpte knappt mot muskelvärken (men den sänkte iaf febern en aning). Sen är det även positivt för ditt ofödda barn att du vaccinerat dig eftersom barnet får antikroppar av dig. Det är ju bra eftersom du kommer föda mitt i influensatider. I den här artikeln i Vi Föräldrar kan du läsa om att vaccinera sig mot influensan som gravid:
www.viforaldrar.se/gravid/Influensavaccinet-skyddar-bade-den-gravida-och-den-nyfodda-bebisenMullvaden skrev 2017-11-04 19:02:32 följande:
Det är ju just detta jag har som argument för att vaccinera mig, gick med hemsk tandvärk över en helg, efter tjat på KK så fick jag ta Panocod, men den hjälpte knappt. Dessutom är jag i en lite utsatt situation som ensamstående med djur som ska ha sitt. Och att bebis blir lite bättre skyddad väger också tungt, då jag inte kommer att ha möjlighet att lämna den hemma med pappan för att tex handla, utan måste ha med mig den bland folk.
Då tycker jag absolut att du ska vaccinera dig! Och skulle du ändå bli smittad kommer du säkert lindrigare undan än om du inte hade varit vaccinerad.