Vägra urinprov inom psykiatrin?
Bullshit. Majoriteten av personer med npf är inte alls missbrukare, däremot är missbruk överrepresenterat inom gruppen men det är verkligen inte samma sak.
Bullshit. Majoriteten av personer med npf är inte alls missbrukare, däremot är missbruk överrepresenterat inom gruppen men det är verkligen inte samma sak.
Sjukvården ska utreda de besvär som patienten söker för och vill sjukvården utreda någonting ytterligare så ska de först inhämta samtycke. Läs på HSL om du är osäker på lagstiftningen som reglerar hur sjukvården ska bedrivas.
Är ett krav om övervakat urinprov för fortsatt utredning och behandling förenligt med HSL?
Vad? Stickprovskontroller? Är det polisen som gör det?
Jag frågade dig om det var förenligt med HSL?
Aha! Alltså vid specifik misstanke om missbruk. Jag förstår. Så man gör inte övervakade urinprover på alla. Makes more sense. Vore ju knäppt om alla patienter utsattes för integritetskränkande provtagning. Tänkte väl att det lät lite för illa för att vara sant.
Aha! Alltså vid specifik misstanke om missbruk. Jag förstår. Så man gör inte övervakade urinprover på alla. Makes more sense. Vore ju knäppt om alla patienter utsattes för integritetskränkande provtagning. Tänkte väl att det lät lite för illa för att vara sant.
Nej, så är det verkligen inte! En tredje del av befolkningen kommer någon gång drabbas av psykisk ohälsa, men en tredje del av befolkningen knarkar inte. De flesta med en NPF diagnos knarkar inte heller, det vore helt orimligt. Och det görs inte övervakade urinprov det första man gör på psykakuten, det är akutvård, urinprov är inte ens en standard åtgärd. Du skrämmer upp folk helt i onödan. Jag börjar förstå varför du tycker som du gör, det är vanliga hemliga fördomar.
Jag tycker det är hemskt att du tror att vi låter folk dö om de inte gör ett urinprov.
Det händer inte särskillt mycket om man överdoserar SSRI, det är inte beroendeframkallande, man får ingen kick, blir hög eller liknande.
Men det blir ju väldigt konstigt att screena för droger om patienten inte söker för missbruk. Det är ju inte förenligt med varken god etik eller HSL att utreda patienter utan samtycke.
Angående regelrätt missbruk så bör ju vårdgivaren fråga patienten om denne vill utredas för ett missbruk innan man sätter igång med en utredning. Att göra det bakom ryggen på patienten eller med hjälp av hot är sjukvård utan samtycke och inte okej.
Och självmedicinering är inget medicinskt hinder som står i vägen för en lyckad behandling. Tvärtom är adekvat medicinsk behandling en förutsättning för att komma till rätta med en självmedicinering. Åtgärdar man det underliggande problemet så försvinner ju behovet av självmedicinering. Voila!
Många är ett väldigt vagt begrepp, många jämfört med vad och vilka NPF diagnoser? ADHD, autism eller tourettes?
Källa på att urinprov krävs vid akutpsykiatrin tack!
Med andra ord får de som vägrar urinprov dö, precis som jag sa.