• Anonym (Vintanten)

Dag 1 som nykter!

Jag raljerar med mitt signaturnamn, men det är ändå sant. Kvinna, 40+, har pga ångest druckit väldigt mycket främst de senaste 3 åren.

En vinflaska per dag, i stort sett varje dag. Helt sjukt när jag ser det i skrift. Tills för 5 år sedan drack jag inte en droppe förutom kanske en gång per år, var inte heller så mycket för fest som ung. Men där ser man. Livet tog en kraftig, hemsk sväng och jag tog till den självmedicinering som fanns tillgänglig

Senaste året har jag haft mycket ångest för själva drickandet, oroat mig för alla fysiska konsekvenser. Sett framför mig kraschad lever, cancer och allt - detta gjorde att jag drack MER. 

Igår var jag på sjukhuset i en helt annan fråga då jag får medicin för en kronisk sjukdom. Så säger sköterskan att de ska ta leverprover (bland annat). Fick panik, insåg att mina nog inte ser så bra ut. Skyllde på att jag hade bråttom så jag slapp denna gång, däremot sade hon att de ska tas om 5 veckor...

Kom hem och våndades och insåg att NU måste det ta stopp. Har inte druckit något annat än vatten, läsk och thé idag och det känns bra. Inga abstinenssymptom som jag märker av. 

Även om levern kanske bara hinner reparera sig lite på 5 veckor är det just nu min stora morot. Jag måste hålla fast vid att den i alla fall kommer bli friskare på den tiden. För första gången på 3 år känner jag mig beslutsam.

Har någon uppmuntrande ord får ni gärna dela med er av dem. Nu är dag 1 snart över och jag är faktiskt glad inombords

• Svar på tråden Dag 1 som nykter!
  • Anonym (Starkt)

Grattis till din insikt. Starkt att du valde att ta den nyktra vägen! Första dagen är nästan avklarad. Det är jäkligt bra jobbat av dig. Håll dig undan människor som frestar dig att dricka alkohol och belöna dig själv med något varje vecka så att du kommer ihåg hur jäkla bra du är!

• Anonym (Maskrosen)

Blir så glad av att läsa din trådstart och håller tummarna att det ska gå bra! Starkt av dig att ta beslutet att sluta dricka. Varje människa som väljer livet framför flaskan gläder mig enormt mycket. Bar min far till graven för ett år sedan och han dog (alldeles för ung) pga alkohol så varje själ som räddas värmer mitt hjärta, även fast jag inte känner dig. Önskar dig allt gott ts :)

• Molly57

Heja dig ts! Ta hjälp om det blir för svårt, ångest är ett helvete! Önskar dig all lycka.

• Anonym (Vintanten)

Tack så mycket, uppskattas

Känns väldigt bra och glatt överraskad över att jag inte känner någon fysisk abstinens, trodde jag skulle det. Psykiskt ligger det i bakhuvudet att det är lite jobbigt utan vinet, men inget fysiskt. Kanske kommer sedan, men då får jag ta det då.

Snart sömn och dag 2!

• klyban

OM man pratar leverprover, så antar jag det är ALAT om nu inte alkohol kommit på tapeten innan.
    Då är väl det troligt man tar nått annat prov också som är mer inriktat på alkohol.
    Om du slutar dricka alkohol under 5 veckor, så kommer inte alkoholproven(antagligen) visa nått eller väldigt lite.

Har man ångest är alkohol och benzo dåligt att börja med varaktigt, då det enda som kommer ske är att det kommer öka ångesten med tiden och öka ens besvär.
    Och det vill man inte.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Vintanten) skrev 2017-10-31 23:55:58 följande:
    Tack så mycket, uppskattas smile1.gif

Känns väldigt bra och glatt överraskad över att jag inte känner någon fysisk abstinens, trodde jag skulle det. Psykiskt ligger det i bakhuvudet att det är lite jobbigt utan vinet, men inget fysiskt. Kanske kommer sedan, men då får jag ta det då.

Snart sömn och dag 2! smile1.gif

Nu vet jag inte hur illa det varit, men sitta och tro abstinens ska kicka in direkt är inte riktigt det som sker.

Men har du tagit en flaska varje dag, varken mer eller mindre.
    Så är det inte otroligt att du har ett psykiskt beroende.
    Och här kommer du lära dig hur automatiska handlingar går till, där du tänker tanken man inte ska köpa
    något.
    Men ändå sitter man där med en flaska senare.
    Krävs en de aktivt tänkande för att förhindra detta automatiskabeteende, så var vaksam där.

hur många meter var det?
  • Anonym (Vintanten)
    klyban skrev 2017-11-01 06:26:34 följande:

Nu vet jag inte hur illa det varit, men sitta och tro abstinens ska kicka in direkt är inte riktigt det som sker.

Men har du tagit en flaska varje dag, varken mer eller mindre.
    Så är det inte otroligt att du har ett psykiskt beroende.
    Och här kommer du lära dig hur automatiska handlingar går till, där du tänker tanken man inte ska köpa
    något.
    Men ändå sitter man där med en flaska senare.
    Krävs en de aktivt tänkande för att förhindra detta automatiskabeteende, så var vaksam där.

Ja, psykiskt är jag övertygad om att det kan komma tuffa dagar och jag ska vara vaksam på mig själv där. Tack för den inputen. Det är där det kommer dagar då jag mår sämre psykiskt och blir svag.

Jag vet egentligen inte så mycket om detta att sluta dricka, är väl därför jag föreställde mig att jag skulle bli alldeles darrig och upp och ned efter första dygnet. Glad att jag slipper just det.

Sjukvården vet inget om mina alkoholvanor, leverprovet de ska ta har att göra med min medicins påverkan på levern. Så jag fick en kalldusch där,tänkte att det i alla fall inte kan vara bra för min lever att dricka så mycket vin ihop med medicinen... Har förträngt den tanken tidigare, men nu när jag vet att det är prov om 5 veckor så blev det ju en deadline...
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Starkt) skrev 2017-10-31 22:29:19 följande:
    Grattis till din insikt. Starkt att du valde att ta den nyktra vägen! Första dagen är nästan avklarad. Det är jäkligt bra jobbat av dig. Håll dig undan människor som frestar dig att dricka alkohol och belöna dig själv med något varje vecka så att du kommer ihåg hur jäkla bra du är!
    Håller med
  • Anonym (Maskrosen)

Hur går det för dig ts och hur mår du nu?

• Anonym (Vintanten)
    Anonym (Maskrosen) skrev 2017-11-05 22:31:14 följande:

Hur går det för dig ts och hur mår du nu?

Det går bra tycker jag, dock drack jag två "folköl" (3,5%) under helgen och det är ju inte att vara spiknykter... Men kändes inte så farligt och det var smaken jag var ute efter till den goda maten, inte de ynkliga 3,5%.

Nu börjar dock arbetsveckan och då blir det då inga folköl Tack för att du frågar!
  • Anonym (merhu)

Så bra att du tagit tag i problemet! Det kan vara bra att få en spark i baken, eller kalldusch, ibland, så man kommer igång. Men förbered dig på något sätt på att det antagligen är en tidsfråga innan ångesten kommer krypande ur bakhåll. Ta hjälp av landstingets alkoholhjälp.

Ångesten "uppfinner" finfina försvar som går ut på att just den här gången skall du köpa/dricka vin i alla fall. Om du håller med ångesten, så kanske du inte ens märker den, utan tror att det är ditt eget resonemang. Den blir bara synlig om du har en egen vilja, som skiljer sig från det ångesten säger. Då märker du den. Men då har du också en chans att ha en egen talan. Att stå självsständig i förhållande till ångsten. 

• klyban
    Anonym (Vintanten) skrev 2017-11-05 23:56:16 följande:
    Det går bra tycker jag, dock drack jag två "folköl" (3,5%) under helgen och det är ju inte att vara spiknykter... Men kändes inte så farligt och det var smaken jag var ute efter till den goda maten, inte de ynkliga 3,5%.

Nu börjar dock arbetsveckan och då blir det då inga folköl smile5.gif Tack för att du frågar!

Om du vill ha en alkoholfri öl som smakar gott och öl, så köp clausterhaler.
    Dessa smakar illa om an dricker alkoholen före, så det får man skippa.

hur många meter var det?
  • Anonym (Vintanten)
    klyban skrev 2017-11-06 15:06:12 följande:

Om du vill ha en alkoholfri öl som smakar gott och öl, så köp clausterhaler.
    Dessa smakar illa om an dricker alkoholen före, så det får man skippa.

Tack för tips!
Svar på tråden Dag 1 som nykter!