Dag 1 som nykter!
Jag raljerar med mitt signaturnamn, men det är ändå sant. Kvinna, 40+, har pga ångest druckit väldigt mycket främst de senaste 3 åren.
En vinflaska per dag, i stort sett varje dag. Helt sjukt när jag ser det i skrift. Tills för 5 år sedan drack jag inte en droppe förutom kanske en gång per år, var inte heller så mycket för fest som ung. Men där ser man. Livet tog en kraftig, hemsk sväng och jag tog till den självmedicinering som fanns tillgänglig
Senaste året har jag haft mycket ångest för själva drickandet, oroat mig för alla fysiska konsekvenser. Sett framför mig kraschad lever, cancer och allt - detta gjorde att jag drack MER.
Igår var jag på sjukhuset i en helt annan fråga då jag får medicin för en kronisk sjukdom. Så säger sköterskan att de ska ta leverprover (bland annat). Fick panik, insåg att mina nog inte ser så bra ut. Skyllde på att jag hade bråttom så jag slapp denna gång, däremot sade hon att de ska tas om 5 veckor...
Kom hem och våndades och insåg att NU måste det ta stopp. Har inte druckit något annat än vatten, läsk och thé idag och det känns bra. Inga abstinenssymptom som jag märker av.
Även om levern kanske bara hinner reparera sig lite på 5 veckor är det just nu min stora morot. Jag måste hålla fast vid att den i alla fall kommer bli friskare på den tiden. För första gången på 3 år känner jag mig beslutsam.
Har någon uppmuntrande ord får ni gärna dela med er av dem. Nu är dag 1 snart över och jag är faktiskt glad inombords