Frågor ang Föräldrapenning, deltidssjukskriven, noll SGI
Hej!
Jag har varit sjukskriven under flera års tid pga psykisk ohälsa och fick innan aktivitetsersättning, men fyllde 30 i år och det övergick då till att bli "rehabiliteringsersättning i särskilda fall".
Jag har alltså dessutom pågående arbetsrehabilitering och är nu uppe i 50% förmåga, och förhoppningen är att den ska leda till en deltidsanställning (tillsvidare) väldigt snart. Det kommer innebära att jag arbetar 50% och är fortsatt sjukskriven 50%.
Nu till frågorna:
- Om jag blir gravid, hur blir det då med föräldrapenningen? Dvs om jag tar ut mammaledighet på heltid - förlorar jag då min rätt till "sjukpenning i särskilda fall" på 50% när jag börjar jobba igen? Bör min man sambo vara föräldraledig på 50% eller hur gör man?
- Jag har noll i SGI just nu. Vad händer om jag blir gravid och blir sjuk under eller efter graviditeten? Har jag någon rätt till ersättning då eller står man helt utan?
- Hur lång tid behöver man jobba för att arbeta upp SGI. Låt säg om jag (mot förmodan) blir gravid nu i december och får en anställning i januari, då hinner jag arbeta upp SGI:n innan barnet kommer eller? (Såvida det inte är för tidigt fött..)
Det är en djungel att förstå FK:s regler kring detta, har försökt läsa mig till utan större framgång - så är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig lite med detta och har liknande erfarenheter.