Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Frågor ang Föräldrapenning, deltidssjukskriven, noll SGI

Jag tycker inte du ska bli gravid nu! Ett barn innebär mycket jobb, vaknätter och har du otur får du inte ens duscha ifred. Du riskerar att bli sämre om du får barn, är man redan psykiskt sjuk är det statistiskt sätt en större risk för förlossningsdepression. Om du inte klarar av att jobba kommer du inte heller klara av att ta hand om barnet. Du är dessutom i en osäker och ekonomiskt utsatt situation.

Du är inte så gammal, jag tycker du ska vänta i några år och se hur allt utvecklar sig. Det är jättebra att du kommit igång med rehabilitering och kanske får en anställning, men du bör jobba några år innan du blir gravid med tanke på att du varit sjukskriven några år.

• Anonym (Stina)

Det bästa är att du jobbar upp din SGI, jobba heltid ett år sedan har du ditt på det torra. Se till att du har en fast anställning så du har ett jobb att gå tillbaka till.

Även om ni delar på ansvaret så är det betydligt mycket mer ansvar för dig än om du inte har barn. Det kommer bli bättre för både dig och barnet om du är frisk först. Tyvärr har jag sett hur det kan gå då någon så gärna vill ha ett barn och pågrund av sjukdom inte kan ta hand om barnet.

Du kan inte ta föräldraledig halva dagar så de dagarna du är föräldraledig kan du inte vara sjukskriven samtidigt. Föräldraledigheten baseras på din SGI vilket borde vara ditt halvtidsjobb. Jag vet inte om det går att pendla mellan att vara sjukskriven och föräldraledig, men min gissning (och nu gissar jag som sagt) är att det inte går. Med andra ord måste du ta ut din föräldraledighet sammanhängande (ni kan alltså inte dela på det så att du tar tre dagar i veckan och han två) Det bästa vore om gan tog ut hela föräldraledigheten så slipper ni krångla så mycket med FK.

Svar på tråden Frågor ang Föräldrapenning, deltidssjukskriven, noll SGI