BabyApril17 skrev 2017-10-30 15:58:54 följande:
Det tror jag nog att han gör. Han var som sagt sen med talet, men förståelsen kom mycket tidigare. Han förstår ju andra saker som tex. plockar du upp dina leksaker nu så hinner vi se lite tv innan du skall sova, glass äter vi ju på fredagar du och jag (tradition efter dagis eller lunch om han är hemma den dagen, och ja jag vet att så små barn inte har en anning om vilken veckodag det är, men han accepterar mitt svar och frågar inte mer om det) och har dessutom haft fler lördagar här såklart där han ätit sin mat och sedan fått godis.
Jag tycker det är viktigt med mat och oftast äter han med väldigt god aptit, men ibland kommer trots in!
Det är tur att vi alla är olika :)
För att komma vidare i diskussionen. Han tjatade inte om godis eller så något efter, ca en timma efter (ca 19.00) åt han upp sin mat (på eget iniativ, inget tvång eller andra roliga idéer ni kommer med) och frågade då efter godis.
Då fick han det. Tror ni han hade ätit upp sin mat om han stoppat i sig godis innan?
Hedan efter kommer vi inte göra på detta vis. Vi kommer inte prata om godis innan eller visa något, Så får det bli en liten överraskning ist. Så brukar jag göra på fredagar med glassen, och han blir 100 gånger gladare av det.
Och varför gjorde ni det till en konflikt.
Fast utifrån det du beskriver så har ingen direkt koppling mat före godis sedan, han frågade ju inte ens efter godiset. Han var bara inte hungrig då, svårare än så var det inte.
Min egen grabb var en mycket envis tre-åring med mycket bestämd vilja och väldigt kräsen och nej, vi hade aldrig kunnat tvinga honom i maten (fast eftersom han åt så dåligt så var ofta blodsockret lågt nere och då kunde han få något han gillade innan maten och då kunde aptiten driggas igång).
Fast nu gillade han inte godis eller kakor, utan ofta var det hans favorit, svarta oliver, som han fick innan maten