Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

Hur gör ni?

Jag tycker att hot och mutor kan vara okej till viss del i barnuppfostran, men absolut INTE i samband med mat. Hamnar man i en sits där barnet inte vill äta då det vet att det finns godis finns det många andra alternativ. Ge aldrig barnet godis just efter middagen, exempelvis.

• Mascaraklumpar
    BabyApril17 skrev 2017-10-30 11:10:24 följande:
    Tycker inte detta är ett hot. Inte en muta heller. För att få godis äter man mat. Inte som en muta utan för att idag är det lördag och då kör vi med lördagsmys. Man kan ju inte lära barnen att det är okej att skita i maten för att dom ändå skall få godis sen.
    Oavsett vad man kallar det - muta, hot, straff eller konsekvens - så används godiset för att styra barnets matintag. "Ät upp så får du godis", eller "äter du inte upp så får du inget godis". Att styra barnet på samma sätt i många andra sammanhang är helt okej tycker jag - jag har alltså inget emot metoden i sig - men just när det gäller matintag anser jag det viktigt att det är hungern som ska styra och inget annat. Detta eftersom det är så ytterst vanligt att vuxna belönar sig med mat eller tröstäter, med övervikt och ohälsa som följd. 

Har man problemet att barnet inte äter när det vet att det finns godis eller efterrätt så finns det som sagt andra sätt att lösa problemet.
Svar på tråden Hur gör ni?