Inlägg från: BabyApril17 |Visa alla inlägg
  • BabyApril17

Hur gör ni?

Hej! Bröt ut en diskussion mellan mig och sambon i helgen.

Bonussonen åt inte upp sin mat och då tyckte jag ganska självklart att han inte får godis. Min sambo blev lite sur över detta (han säger att han inte blev, men jag märkte av det).

Sambons föräldrar var här igår och vi pratade lite om det. Dom tyckte att man kunde ge ibland och inte ha så hårda regler.

Jag tycker det är absolut fel.

Vi har hans son, ett gemensamt (för litet för godis) och ett påväg.

Hur gör ni hemma hos er? Motivera gärna era svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-30 07:53
    Formulera mig fel. Han tog inte en tugga mat. Det var mat han tyckte om och det var en lagom portion utifrån hur mycket han brukar äta

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör ni?
  • BabyApril17
    Carambolan skrev 2017-10-30 07:10:47 följande:

Beror på varför de inte äter upp. Jag tvingar inte barnen att äta sådant de inte tycker om, däremot vill jag att de smakar på allt så jag uppmuntrar dem att ta även sådant de troligen inte gillar. Vi har inte lördagsgodis men om vi till exempel skulle ha efterrätt skulle jag aldrig någonsin låta ett barn sitta utan och titta på bara för att det inte tyckte om maten.

Om barnet däremot tramsar och flamsar och springer runt istället för att äta är det förstås en annan sak.

Formulera mig fel. Han tog inte en tugga mat. Det var mat han tyckte om och det var en lagom portion utifrån hur mycket han brukar äta
  • BabyApril17
    nevermind skrev 2017-10-30 07:15:07 följande:

Men vadå, ska han äta mer mat än han behöver OCH godis? Hur smart är det ur hälsosynpunkt?

Formulera mig fel. Han tog inte en tugga mat. Det var mat han tyckte om och det var en lagom portion utifrån hur mycket han brukar äta.
  • BabyApril17
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-30 07:33:29 följande:

En av de viktigaste sakerna man som förälder har att lära sina barn är att ha en sund inställning till mat. I det ingår att kunna känna hunger och mättnadskänslor. Därför är det viktigt att aldrig tvinga barn att äta upp utan att respektera deras naturligt medfödda mättnadskänslor. (Och att inte ta för mycket mat...)

Sen är det förstås massor av situationer där man måste göra en bedömning on det är så att barnet är ok mätt eller "bara tjafsar"/vill leka beroende på ålder och situation. Och om barnet går på en förskola som tvingar barnet att äta en viss mängd/äta upp, då blir det ännu svårare att hålla i linjen att barnet ska kunna känna själv när det är mätt.

Barn behöver så olika mängd mat. Min son äter ungefär hälften så mycket som min bonus som är lika gammal. Bonusen är lite överviktig. Den andra bonusen är något äldre och äter mycket mer än sin bror - och är smal som en sticka. Alla är i nedre tonåren.

Sen när det gäller godis - man ger knappast så mycket godis att barnet kan äta sig mätt på det ifall barnet nu ätit för lite mat?

Formulera mig fel. Han tog inte en tugga mat. Det var mat han tyckte om och det var en lagom portion utifrån hur mycket han brukar äta.

Inte tvingat till något. Men äter man inte mat blir det ingen godis enligt min åsikt. Vad lär det barnen?
  • BabyApril17
    Anonym (Ät lagom!) skrev 2017-10-30 07:59:43 följande:

Jag har själv haft problem med mat som barn och tvingar därför aldrig barnen att äta upp allt på tallriken. Oftast äter de upp ändå Att koppla matintag till en belöning (godis) tycker jag är generalfel då det signalerar att man MÅSTE äta även om man själv känner att man inte behöver.

Däremot är jag tydlig med att man mår dåligt av att enbart äta godis, så man måste ha ätit mat innan man äter godis, men jag tror på att man ska äta så mycket som man känner att kroppen behöver och inte mer bara för att det råkar ligga på tallriken.

Han tvingas inte till någonting, det är hans eget val. Säger han att han är mätt så får han gå från bordet med en gång och vänta på nästa måltid.

Belöning? Han får ju inte godis som belöning för att han har ätit? Men för att få godis måste man äta mat

Okej så du tvingar inte dina barn att äta mat men dom MÅSTE äta mat innan godis? Låter ganska likt det jag försöker få fram.
  • BabyApril17
    lövet2 skrev 2017-10-30 08:13:35 följande:

Eftersom barnen bara fått godis på lördagar, så har de fått sitt godis oavsett hur mycket mat de ätit eller hur bråkiga de varit. De har fått godiset på dagtid, så vad de sedan ätit till middag har inte spelat någon roll.

Då är det ju en helt annan sak om man väljer att göra så
  • BabyApril17
    Mascaraklumpar skrev 2017-10-30 08:00:36 följande:

Jag tycker att hot och mutor kan vara okej till viss del i barnuppfostran, men absolut INTE i samband med mat. Hamnar man i en sits där barnet inte vill äta då det vet att det finns godis finns det många andra alternativ. Ge aldrig barnet godis just efter middagen, exempelvis.

Tycker inte detta är ett hot. Inte en muta heller. För att få godis äter man mat. Inte som en muta utan för att idag är det lördag och då kör vi med lördagsmys. Man kan ju inte lära barnen att det är okej att skita i maten för att dom ändå skall få godis sen.
  • BabyApril17
    sextiotalist skrev 2017-10-30 09:17:46 följande:

Tog ni reda på varför han inte åt maten?

Vi har aldrig haft maten som maktmedel hemma hos oss, är uppvuxen med detta och det har lett till att jag inte ser mat som något trevligt och mysigt, utan ofta ett nödvändigt ont.

Och vet du, ibland har man ingen aptit och ibland kan även ens favoritmat växa i munnen. Och jag misstänker att, som andra skrivit, att det är knappast sådana mängder som gör att godiset kan ersätta en måltid.

Gör det inte till en strid, för det är en strid du aldrig kommer att vinna.

Barn som vuxna (speciellt barn) har en sak som man alltid kan styra över, det som kommer in i kroppen och det som lämnar kroppen.

Dvs mat och toavanor är något man aldrig bör strida om

Nej, han brukar säga till när han är mätt och då lyssnar vi på det och sätter ner han på golvet. Han är 3 år och har vart sen med talet, så inte så lätt att få fram saker och ting alltid.

Absolut kan det vara så, men nu sa han som sagt inget och bara satt i sin stol och sa inget om att han var mätt eller så.. Han satt i max 5 minuter sen fick han gå ner.

Gjorde det inte till en strid, men om han skall ha godis eller inte är vi vuxna som bestämmer, inte en 3 åring. Då hade han ju valt att käkat godis, kakor och druckit saft hela tiden.

Ett barn vet inte själv vad som är bäst för den, då måste man som vuxen vägleda och visa vad som är rätt..
  • BabyApril17
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-10-30 07:52:35 följande:

Ok, så han var inte hungrig, men lite sugen på godis. Lördagar ska hållas trevliga och roliga!

Jag tycker inte det är jättetrevligt att ha barn hemma som tror dom kan bestämma och styra och ställa.

Såklart han får bestämma andra saker, vad han vill ha för kläder, om han vill ha mjölk eller vatten, pålägg på mackan. Men det finns ju en gräns..
  • BabyApril17
    sextiotalist skrev 2017-10-30 11:20:12 följande:

Fast här kommer man till pudelns kärna. Du, som inte är barnets förälder, har inte samma uppfattning som barnets förälder. Du väljer att bråka om det och skapat en konflikt.

I det här fallet är det en sådan sak som jag anser att man backar (min sambo har också barn sedan tidigare och jag har valt att backa i situationer som jag anser att det är inte min sak att hantera)

Barnets förälder väljer att inte följa din linje, då är det bara att acceptera detta.

Jag är mer med bonusen och har mer ansvar än pappan och jag och pappan har kommit överens om att vi båda bestämmer. Eller hur tänkte du med våra gemensama barn Sen? Särbehandling?
  • BabyApril17
    Gizmo skrev 2017-10-30 09:08:13 följande:

Håller med dig ts! Du gör helt rätt.

Självklart ska barnet inte få något godis om de inte har ätit mat! 

Skönt att det är någon som är klok!!
  • BabyApril17
    sextiotalist skrev 2017-10-30 11:21:41 följande:

är det en treåring, jag kan nog säga ganska bestämt, att barnet inte kopplar hela vägen "äta mat - godis" "inte äta mat - inte godis".

Helt fel strid att ta anser jag.

Det tror jag nog att han gör. Han var som sagt sen med talet, men förståelsen kom mycket tidigare. Han förstår ju andra saker som tex. plockar du upp dina leksaker nu så hinner vi se lite tv innan du skall sova, glass äter vi ju på fredagar du och jag (tradition efter dagis eller lunch om han är hemma den dagen, och ja jag vet att så små barn inte har en anning om vilken veckodag det är, men han accepterar mitt svar och frågar inte mer om det) och har dessutom haft fler lördagar här såklart där han ätit sin mat och sedan fått godis.

Jag tycker det är viktigt med mat och oftast äter han med väldigt god aptit, men ibland kommer trots in!

Det är tur att vi alla är olika :)

För att komma vidare i diskussionen. Han tjatade inte om godis eller så något efter, ca en timma efter (ca 19.00) åt han upp sin mat (på eget iniativ, inget tvång eller andra roliga idéer ni kommer med) och frågade då efter godis.

Då fick han det. Tror ni han hade ätit upp sin mat om han stoppat i sig godis innan?

Hedan efter kommer vi inte göra på detta vis. Vi kommer inte prata om godis innan eller visa något, Så får det bli en liten överraskning ist. Så brukar jag göra på fredagar med glassen, och han blir 100 gånger gladare av det.
  • BabyApril17
    sextiotalist skrev 2017-10-30 15:24:47 följande:

Eftersom jag är av den uppfattningen att barn inte behöver behandlas likadant och inte ens likadant av sina föräldrar, så ser jag det inte som något problem.

Ja, jag har ett gemensamt barn med sambon, ja han har två barn sedan tidigare och ja, de har alla tre behandlats lite olika beroende på att de är tre olika personligheter, ja, vi har varit inkonsekventa.

Men visst, du kan ju köra din linje och bråka med pappan om sådana petitesser.

Kan väl upplysa om att alla tre är vuxna nu, äter det mesta, är artiga, trevliga och framför allt generösa, och fortfarande tre väldigt olika individer

Alla är olika och tur är väl det :) skulle aldrig särbehandla något barn. Det är ju bara sjukt elakt.
  • BabyApril17
    sextiotalist skrev 2017-10-30 16:05:57 följande:

Och varför gjorde ni det till en konflikt.

Fast utifrån det du beskriver så har ingen direkt koppling mat före godis sedan, han frågade ju inte ens efter godiset. Han var bara inte hungrig då, svårare än så var det inte.

Min egen grabb var en mycket envis tre-åring med mycket bestämd vilja och väldigt kräsen och nej, vi hade aldrig kunnat tvinga honom i maten (fast eftersom han åt så dåligt så var ofta blodsockret lågt nere och då kunde han få något han gillade innan maten och då kunde aptiten driggas igång).

Fast nu gillade han inte godis eller kakor, utan ofta var det hans favorit, svarta oliver, som han fick innan maten

Nä Han va väl inte det. Vi tvinga han inte till något och som jag skrivit tidigare så säger han till när han är mätt och då får han gå från bordet. Men han sa inget och då fick han sitta en stund. Jag fråga vill du inte äta så sa han nej, då fick han gå från bordet. Han vet inte vad ordet mätt betyder då han många gånger sitter och slänger i sig mat och säger det mellan tuggorna så det får man ju ta med en nypa salt här ibland. Han har bra aptit i vanliga fall! Äter ibland mer än mig.

Jag skulle tro att det skulle bli en väldigt dum vana att ge ett barn godis och kakor innan maten, då Kommer han ju absolut inte äta om han vet att han får kakor ist.
  • BabyApril17
    sextiotalist skrev 2017-10-30 16:05:57 följande:

Och varför gjorde ni det till en konflikt.

Fast utifrån det du beskriver så har ingen direkt koppling mat före godis sedan, han frågade ju inte ens efter godiset. Han var bara inte hungrig då, svårare än så var det inte.

Min egen grabb var en mycket envis tre-åring med mycket bestämd vilja och väldigt kräsen och nej, vi hade aldrig kunnat tvinga honom i maten (fast eftersom han åt så dåligt så var ofta blodsockret lågt nere och då kunde han få något han gillade innan maten och då kunde aptiten driggas igång).

Fast nu gillade han inte godis eller kakor, utan ofta var det hans favorit, svarta oliver, som han fick innan maten

Nä Han va väl inte det. Vi tvinga han inte till något och som jag skrivit tidigare så säger han till när han är mätt och då får han gå från bordet. Men han sa inget och då fick han sitta en stund. Jag fråga vill du inte äta så sa han nej, då fick han gå från bordet. Han vet inte vad ordet mätt betyder då han många gånger sitter och slänger i sig mat och säger det mellan tuggorna så det får man ju ta med en nypa salt här ibland. Han har bra aptit i vanliga fall! Äter ibland mer än mig.

Jag skulle tro att det skulle bli en väldigt dum vana att ge ett barn godis och kakor innan maten, då Kommer han ju absolut inte äta om han vet att han får kakor ist.
  • BabyApril17
    sextiotalist skrev 2017-10-30 16:09:34 följande:

Du skriver särbehandla, vi behandlade barnen utifrån den personlighet de var. Det hade varit betydligt elakare att inte respektera att de var olika, speciellt gällde de sambons två äldre barn, som var helt olika som personer och man hanterade dom utifrån den de var.

Den ena var extrovert, den andra introvert, den ena supersmart, den andra fick arbeta mer inom skolan. Den ena åt med god aptit allt som serverades, den andra va,r som vår gemensamma, mager, kräsmagad och ofta trött pga för lite mat.

Den ena morgonpigg, den andra kvällspigg.

Nu är vår gemensama bara 6 månader så hur hon kommer bli är svårt att säga, förutom att hon redan är sjukt envis (som mig????). Men skulle aldrig behandla dom olika, om det inte fanns någon speciell anledning såklart som ni kanske hade då. Det får man ju besluta utifrån sig själv och sina barn. Han har bra aptit, äter det mesta och ofta ganska mycket. Då ser jag ingen idé att ge han godis ist för att äta sin mat lite senare, för det vet jag att han inte hade gjort om han fått med en gång..

Det du skriver tycker jag inte riktigt handlar om att behandla olika inom det område jag menar. Såklart skall barnet sova tidigt om det vaknar tidigt. Det behöver ju sin sömn.. Jag ser dock ingen självklarhet att barnet måste ha godis.
  • BabyApril17
    Mascaraklumpar skrev 2017-10-30 17:05:21 följande:

Oavsett vad man kallar det - muta, hot, straff eller konsekvens - så används godiset för att styra barnets matintag. "Ät upp så får du godis", eller "äter du inte upp så får du inget godis". Att styra barnet på samma sätt i många andra sammanhang är helt okej tycker jag - jag har alltså inget emot metoden i sig - men just när det gäller matintag anser jag det viktigt att det är hungern som ska styra och inget annat. Detta eftersom det är så ytterst vanligt att vuxna belönar sig med mat eller tröstäter, med övervikt och ohälsa som följd. 

Har man problemet att barnet inte äter när det vet att det finns godis eller efterrätt så finns det som sagt andra sätt att lösa problemet.

Jag ser inte godis som en självklarhet. Däremot ser jag att äta mat ät något man måste för att överleva och orka med dagen. Men att ha ett sockerkickad barn, som inte ätit mat innan, det tror jag inte någon tycker är trevligt. Det vet jag av erfarenhet från i somras. Då blev det för mycket sött och gott och ett otroligt ledset och gnälligt barn som fick såna utbrott så det inte gick att få kontakt med honom.

Han vet, som jag skrivit innan, inte vad hungrig och mätt betyder. Han säger han är mätt samtidigt som han öser i sig mat, han säger han är hungrig när han precis sagt han är mätt. Men jag tar nee han från stolen när han visar tydligt att han är mätt, alltså inte när han sitter och häver i sig mat ytan när han lagt ner bestick och säger det och man ser att han menar det.

Jo, nu vet vi att vi inte gör om det. Nästa gång går jag iväg med bonusen i affären så får pappa plocka godis. Så får han det bara om vi tycker han ätit tillräckligt. Inget sagt, inget förlorat för bonusen och alla är glada!
  • BabyApril17
    Anonym (Stella) skrev 2017-10-30 20:31:53 följande:

Jag är mer undrande varför man ger en treåring glass varje fredag och så mycket godis på lördagen att han blir mätt av det.

Jag ger min treåring ett par smarties eller en chokladpeng om hon får något. Och absolut inte flera dagar i veckan. Varför vänja ett litet barn vid det ?

Jadu! Värre var det när vi träffades tyvärr..

Hade jag fått välja hade det inte vart något sånt. Och får ont i magen när jag tänker på att vår lilla tjej kommer automatiskt dras in i det ännu tidigare.

Ang glassen på fredag. Det är något jag tagit iniativ till. Tänkte att det skulle vara en mysstund för oss 2 typ bonusmamma bonusson lixom.

Nu när du skriver det så så känner jag mig faktiskt ganska dum. Även om inte jag bidrar till den största delen sockerintag för honom, snarare den minsta.. Skall nog skippa den där glassen.
  • BabyApril17
    sextiotalist skrev 2017-10-30 11:23:51 följande:

Snälla nån, en treåring kan knappast anses styra och bestämma för att han inte vill ha mat.

Som jag skrev innan, barn kan inte bestämma mycket, men det de kan styra över, det är det som kommer in och det som kommer ut.

Nu handla ju inte tråden om att tvinga i han mat. Jag skrev vad jag tyckte och ville ha andras åsikter också. Styra och bestämma menade jag med att han skall få godis ändå även fast han inte ätit en tugga av maten. Vilket jag tycker är fel och kan skapa ett dumt matbeteende.

Står inget i ts att vi tvingar i han mat så fattar inte vad alla får det ifrån?
  • BabyApril17
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-10-30 21:36:06 följande:

TS: ?Tror ni han hade ätit upp sin mat om han stoppat i sig godis innan?? Alltså jag är ju långt ifrån något mattegeni, men om man säger att mat mättar 3x och godis mättar 1x, borde det inte bli så att 3x+1x=4x och 1x+3x=4x? Dvs man äter lika mycket sammanlagt, oberoende av i vilken ordning man äter det? Så varför inte börja med efterrätten? Det gör vi ibland. Är inte säker att Luther skulle gillat det, men ändå.

Jag hade då inte fått i mig mat om jag suttit och ätit godis innan iaf.. Ger mig en illamående mättnadskänsla, då sitter jag inte och mölar direkt.

Sen hur han känner har jag ingen anning om. Kanske om man tagit det tidigare på dagen. Men inte 2 timmar innan han vanligtvis sover..
Svar på tråden Hur gör ni?