Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Hur gör ni?

En av de viktigaste sakerna man som förälder har att lära sina barn är att ha en sund inställning till mat. I det ingår att kunna känna hunger och mättnadskänslor. Därför är det viktigt att aldrig tvinga barn att äta upp utan att respektera deras naturligt medfödda mättnadskänslor. (Och att inte ta för mycket mat...)

Sen är det förstås massor av situationer där man måste göra en bedömning on det är så att barnet är ok mätt eller "bara tjafsar"/vill leka beroende på ålder och situation. Och om barnet går på en förskola som tvingar barnet att äta en viss mängd/äta upp, då blir det ännu svårare att hålla i linjen att barnet ska kunna känna själv när det är mätt.

Barn behöver så olika mängd mat. Min son äter ungefär hälften så mycket som min bonus som är lika gammal. Bonusen är lite överviktig. Den andra bonusen är något äldre och äter mycket mer än sin bror - och är smal som en sticka. Alla är i nedre tonåren.

Sen när det gäller godis - man ger knappast så mycket godis att barnet kan äta sig mätt på det ifall barnet nu ätit för lite mat?

Svar på tråden Hur gör ni?