• Ewaa

Extra?

Hej!
    Har läst här att många är i samma sits som jag.... missfall efter missfall...
    Är inne på nr 8 eller 9 nu, hemskt när man tappar räkningen. Lika jobbigt varje gång & snart är det dags att ge upp... Oftast slutar allt utvecklas kring v 5-6-7, har lätt att bli gravid men får aldrig något hjärta som tickar där inne....
    Misstänker att många här har läst på i ämnet vilket jag inte orkat göra.
    Så jag undrar av er: Vad kan jag äta & göra för att öka mina chanser vid ett sista försök?! vitaminer? tillskott? m.m.

• Svar på tråden Extra?
  • tvillingmammaVastmanland

Du äter väl folsyra? Alla som vill bli gravida rekommenderas det av livsmedelsverket.

• Hoppfullhet

Kan absolut inte råda dig ngt speciellt, men däremot har jag sett lite trådar här inne som handlar om immunförsvaret, att det kan påverka en grav negativt om det inte fungerar som det ska (eller ngt).. dock verkade de inte som om att man i Sveriges gick så jättemkt på den linjen utan en del vände sig utomlands. Är alla missfall med samma pappa? Kan det va ngt med hand spermier?.. kanske man kan testa inseminatio/ivf med spermadonator eller äggdonator. Vitaminer är jättebra att ta om man planerar att bli gravid men har svårt att tro att det skulle vara bidra till så många missfall.

Få en remiss illa kvickt till en fertilitetsklinik till att börja med, stackare så här ska du inte behöva ha det.. det ska ingen..

• Ewaa

Självklart är jag utredd & även han har lämnat blodprover. Det hoppas jag är standard efter nr 3?!
    Allt såg såklart helt normalt ut. Eftersom jag har lätt att bli gravid, äggen fastnar & allt börjar så bra så får jag inge mer hjälp....har inte orkat be om de heller. Det är tänkt att det ska gå bra en vacker dag. Men men det sliter på både kropp & själ så om vi orkar vänta på den där vackra dagen återstår att se....
    Har inte orkat läsa på desto mer men även jag har hört om immunförsvaret men inte lyckats läsa så mycket om det i Sverige...
    Tänkte att detta var en genväg till svar som jag inte orkar läsa mig till...kanske någon annan redan har been there done that....

• Hoppfullhet

Du kanske har hittat den men tråden heter -vi som snart är gravida efter utredning i Aten. Handlar om immunutredning.

Finns kontaktuppgifter o säkert fler som kanske kan svara dig mer informativt.

• Upprepade missfall
    Ewaa skrev 2017-10-29 22:20:15 följande:

Självklart är jag utredd & även han har lämnat blodprover. Det hoppas jag är standard efter nr 3?!

Allt såg såklart helt normalt ut. Eftersom jag har lätt att bli gravid, äggen fastnar & allt börjar så bra så får jag inge mer hjälp....har inte orkat be om de heller. Det är tänkt att det ska gå bra en vacker dag. Men men det sliter på både kropp & själ så om vi orkar vänta på den där vackra dagen återstår att se....

Har inte orkat läsa på desto mer men även jag har hört om immunförsvaret men inte lyckats läsa så mycket om det i Sverige...

Tänkte att detta var en genväg till svar som jag inte orkar läsa mig till...kanske någon annan redan har been there done that....

Gjorde dom vid utredningen också en kromosomanalys på er båda? Det glömde dom nämligen vid vår utredning, så först 10 månader efter utredningen var avslutad fick vi lämna det på egen förfrågan. Jag skulle även rekommendera att du ber att få dina provsvar på papper, så du själv kan kolla siffrorna. Olika mottagningar anser nämligen lite olika kring vad som är normalt. Vanligt tex att läkaren anser TSH på upp till 3,5 är normalt. Men i fertilitetssyfte sägs det att det inte bör vara på mer än 1.

Är man villig att testa sig fram så kan man ju pröva med trombyl, blodförtunnande som förhindrar proppbildning i moderkakan. Eller prednisolon, sänker immunförsvaret. Men det är inte alla läkare som är villiga att skriva ut det så man kan få byta läkare för att hitta någon som vill. Sverige är som sagt tyvärr inte på samma nivå som andra länder så vill man ha mer hjälp så får man göra större och dyrare utredning utomlands :/

Vitaminer bör man undvika proppa i sig om man inte har en brist. En del är det inte bra att få ett överskott av då de istället leder till en förgiftning i kroppen. Överdosering av D-vitamintillskott kan tex leda till hyperkalcemi. Folsyra kan väl vara bra dock.

Nu är ju den här tråden nästan 2 veckor gammal så du har kanske redan fått många bra svar på annat håll. Men jag hoppas det lyckas för dig nästa gång, vet hur ont det gör och då har jag ändå "bara" haft 4 än så länge :(
  • Så vit

Vad gäller Trombyl kan man prova att självmedicinera med 1/3 tablett Albyl minor, eftersom det då blir samma mängd acetylsalicylsyra och ger samma effekt som en tablett Trombyl. I din sits har du ju inget att förlora på att prova. Hoppas att du snart få fullfölja en graviditet.

• Luna1234

Sitter i samma sits. Urjobbigt är det. 6 missfallet nu i vecka 8.
    Jag äter vitaminer men vet inget annat. Har läst massor dock och kommer vilja prova prednisolon, blodfortunnande och progesteron för att stötta upp nästa gång. Nu måste kroppen vila ett tag. Vi har försökt bli gravida under två år men har lite bråttom pga åldern. Jag är 43 nu..

• UndrandeSökare

Hej ! Jag och min sambo har haft 6 missfall. Svenska missfallsutredningen visade inget, för de tog för få prover, inte ens spermatest gjordes.

Så jag hittade Atentråden, vi reste till Dr D och jag fick en bättre utredning där(en immunologisk utredning) men inga test på sambon. Blodprov tas och skickas för analys till speciallabb i USA. Jag fick då veta att jag har en autoimmun koaguleringssjukdom som orsakar missfallen. Jag fick behandling med Trombyl, Fragmin, kortison och intralipiddropp. Men missfall ändå.

Vi reste då till kliniken AvaRiga i Lettland där sambon fick göra sperm dna fragmentationstest, och tyvärr hittades både dnafel och fragmentationsfel och då är det spermadonation som gäller. Jag är över 40, med bra amh, men läkaren i Riga sa att minst 85% av embryona är dåliga kromosommäsdigt äv ålderskskäl om man är över 40. Så då valde vi att göra dubbeldonation för att öka chanserna.

Så vägen kan bli längre än man tänkt sig, vi är inte i mål än, men vill bara säga att det är värt att söka hjälp utomlands om man lider av upprepade missfall.

Jag kan svara på frågor om immunologisk utredning i Aten och donation i Riga om det är nån som här några frågor om det.

• Mickelickan

Jag var i samma sits som du. Missfall efter missfall och åren gick. Vi sökte hjälp privat, testade prednisolon, trombyl, fragmin och intralipiddropp i samband med inseminationer. Vi gjorde 4 försök och inget tog. Då skickades vi vidare till en annan privat gynekolog som ändå var ansluten till landstinget. Hon hjälpte oss med ivf som landstinget bekostade, vi behövde inte ens stå i kö, och vips! Nu sitter jag här med magen i vädret

Svar på tråden Extra?