3,5åring misstänker autsim
Min son är 3,5år och vi har väl länge sagt att han är speciell. Har väl egentligen alltid sätt att han inte riktigt fungerar som alla andra men inte riktigt vetat varför.
Han har svårt med det sociala, leker mer bredvid andra barn än med. Tycker inte om när andra barn är för på eller tar i honom. Men han kan lika väl leka ganska länge hemma med någon av sina kusiner men sen nästa gång så leker han bara själv när dem är här,
Han älskar sina bilar, han sover med dem, har med dem till dagis, ska ha dem när han äter och så fort vi ska någonstans. Han radar upp dem på led och ofta ska dem hoppa (han kastar dem ner från soffan) men han sitter även och kör dem fint på sin bilmatta.
Han har otroligt dåligt tal, på nivå som 1 1/2-2årings nivå skulle jag tro, upprepar sig väldigt ofta och kan berätta samma sak varje dag flera gånger om.
Han har på senare tid även börjat fått extrema utbrott för lite allt möjligt, att vi inte släckte lampan när vi åkte hemifrån till att vi åker i fel bil.
Han hamnar ofta i sin egna värld och svarar inte på tilltal, och de är extremt svårt att hålla hans fokus om det inte är något om bilar och båtar.
Däremot har inga större problem med rutiner och är hyfsat flexibel när jag säger att vi ska göra nått eller åka någonstans.
Han har fått remiss till habiliteringen då dem ser autistiska drag hos honom. Jag vet inte vad jag ska tro ena dagen känns han som vilket barn som helst medans nästa dag känner jag verkligen att det är nånting som inte stämmer.
Nån som känner igen sig?